Sunday, January 22, 2012

Release tension pepagi Buta...

(ai baru aku tulis sabar itu separuh dari iman, tapi lepas tu dah membebel balik, apa ni, cakap tak serupa bikin daaa)


Komplen, komplen, komplen. Nak duit, nak duit nak duit, kata tak pandang duit, tapi kalau duit kurang sikit wah, macam nak runtuh satu dunia dibuatnya. Itulah dia manusia ntah apa nak kata yang berlegar-legar disekitar orang kewangan. Yang bikin orang kewangan semput kalau tak kuat iman rasa mau terjun laut tau!

Apa yang pagi-pagi buta membebel macam perempuan gila ni? Well raya-raya Cina ni pakat sembang dengan sepupu sepapat yang di luar kerajaan dan soalan yang diajukan ialah, kerajaan cukup duit ka nak tampung kenaikkan gaji penjawatnya melalui system SBPA ini?

Mereka yang suka shopping tu dah takut agaknya nak kena bayar VAT atau service tax. Satu system percukaian yang  berasaskan spending. “you shop more, you pay more”.  Mungkin, namun saya  nampak kaedah lain iaitu “accrual accounting” tapi ia masih diperingkat “awareness” dan this tool as I see it is a very powerful tools, tapi kalau silap bawak boleh bangkrap macam Amerika. Tapi kalu nak layan rakyat yang semakin lama semakin cerdik dan demanding itulah dia, gunung emas pun boleh habis licin dengan sekelip mata. Produktiviti macam siput, bayar mesti mau lebih.

Well we wait & seelah. Saya pun tak mau tulis lebih-lebih. Tunggu hingga saya lulus my professional. Bila nak lulusnya pun entah, Degree pun tak enroll-enroll lagi. Tengah mencongak-congak nak blajar kat UKM ka open U. Benda sikit punya senang macam ni pun saya kena nak dapat advise dari orang. Terukkan saya ini. Dah besar panjang dan tua ganyutpun masih takut nak buat keputusan sendiri.  

No comments: