Monday, September 5, 2022

Kenangan

Owh sebelum saya cerita pasal musuh yang saya tatang-dan selimut itu, saya mau mengimbau sedikit kenangan di daerah tegar anti-sekular-anti pembaharuan yang mana saya dikunci oleh orang bawahan saya sendiri. Masa itu mau sambut Aidil-fitri. Tahun itu sepatutnya saya beraya bersama keluarga mentua di Lembah Kelang. Bukan sahaja saya dikunci, wayar telefon pun dimatikan supaya saya tidak dapat meminta pertolongan luar. Mujurlah ada Mas Joko. Dia yang tolong saya. Instinct dia mengatakan saya dikhianati bila isteri menghubungi dia sesudah malam hari.

Saya agak marah juga dengan isteri, kenapalah dia tak mau minta tolong sama siJoko lebih awal. Tapi dia kata tak mau bikin gempar-gempar gitu. So, lepas tarawih, barulah dia hubungi Joko. Isteri pun ada instinct juga saya dikhianati orang bawahan saya. Ntah saya pun tak kuasa nak tanya pasal bebenda six-sense ini. Tak berapa minat mau tau. Biasa ini deria-deria ke enam ni orang perempuan punya kerja. Kita orang lelaki semua straight to the point, being objective and simple. Dok taakul sana-takakul sini, aish buang masa aje. Baiklah saya berjoging ke, berbasikal. Golf? Golf saya memang tak minat. Itu hobi orang kaya. 

Memang saya ada keahlian kelab golf bila saya menikahi isteri saya yang kaya, itu. Tapi buat apalah saya bergesel-gesel bahu dengan mereka yang menghina saya kerna mereka gagal bermenantukan mentua saya. Sedangkan geng itu juga yang mengelar/ memanggil isteri Zaitun. Kan sedap nama Zaitun itu. Saya pun mulanya hairan kenapa Zaitun, dan kenapa isteri tak senang dengan nama timangannya sendiri. Isteri cakap begini "Memanglah indah dan sedap, tapi Zaitun tu kan  Olive?" Bila dia tengok muka saya yang sangat blur dia jerit begini "ish awak tak pernah tonton kartun Popeye the Sailor moon lah tu!" lalu meninggalkan saya yang kebingungan. Nasib baik ada Joko, mamat itulah yang beri penerangan pasal Olive, Popeye dan Zaitun. Budak kampung macam saya manalah tahu Popeye ni, kan?

Pendek cerita, orang kaya memang saya tak suka, orang miskin lagilah saya tak suka. Saya percaya kalau orang miskin macam saya terima pendekatan barat-sekular, mereka pun boleh jadi berjaya macam saya. Tugas saya mensekularkan orang-orang miskin agar mereka juga boleh kaya-raya. Mengimbau semula kenangan lama, saya terkedu juga, bila lihat, orang miskin makin terhimpit hidupnya, yang kaya makin kaya. Berbagai agenda dan rancangan sudah saya lakukan, tapi begitulah juga dari mula saya berkhidmat sebagai pegawai kerajaan sehinggalah saya sendiri jadi Ketua Kerajaan keadaan kekal begitu juga. Susah-susah yang fokus sahaja untuk menkayakan anak menantu saya.

Saya tak mau mereka miskin dan susah macam saya dulu. Memang mereka semua kaya. Saya patut gembira, tapi ntahlah siang-malam saya susah hati juga. Susah hati andai saya tiada nanti, anak-anak semua kena sumbat masuk jel macam saya jel kan musuh-musuh saya. Tiada cara lain untuk mengurangkan rasa susah hati ini melainkan menaikkan anak saya sendiri sebagai Ketua Negara. Dengan itu tak akan ada siapa-pun berani membongkar kegiatan masa lampau keluarga saya.

Tapi itulah si Boboi ni dia macam tak reti-reti nak siapkan dirinya sendiri untuk jadi Ketua Negara. Siang-malam saya nak siapkan dia, saya jadi penat? Kau rasa saya ada masa untuk penat-penat?

No comments: