Tuesday, September 28, 2021

Konten (Content) KITA

Suka tak suka kena hadap, la ni ada dua dunia, maya dan nyata. Perlu ka ada dunia maya? Saya tak de jawapannya. Bila sudah ada tu, pependailah, kan nak tunjuk apa dalam sana. Nak ada double life, maya lain, nyata lain, terpulang.  

Hari ni saya nak share pasal konten orang kampung. Saya orang kampung yang dah duduk Putrajaya ni memanglah dah tak serupa orang kampung dah. Seboleh mungkin saya akan tunjuk gaya orang Putrajaya yang sihat, seimbang mental, fizikal dan spiritual. Eceh cakap, punyalah berabok,kan? Iya ka tu. Wallahuallam. 

Di alam maya saya suka tengok joget-joget-zumba-fitness, masak-masak dan suasana kampung. Kalau cakap pasal kampung, ni salah seorang favourite influencer yang saya follow ialah Bonda Rozita Jamu Ratu Malaya. Dia ada penginapan desa di Janda Baik sana. Suka tengok. Kalau nak cakap pasal kampung,lah kan. Orang Cinalah yang paling ngetop buat konten kampung-kampungkan. Suasana kampung mereka siap dengan pakaian mereka, alahai memang original. Macam Bonda dia tunjuk suasana kampung tapi ala resort. 

Tapi kalau yang hat Cina tu, memang betul piaulah. Favourite saya ialah Li Ziqi. Dia ni memang femes rata celah-ceruk dunia dok follow dia. Gigih betul dia buat konten. Kita tengok pun terhibur. Itu yang saya suka, yang tak suka tulah macam kontent ustaz-ustaz ulang-ulang bagi amaran suruh bernahi-mungkar, kalau tak buat besok bebaik dan masuk barisan keSyurga, ada tangan yang akan menarik keNeraka. Yang jolok-jolok mata? Ai is ok jak. Kalau kontent dia beri makna. Contoh macam KakM, anak seniwati Norma Damanhuri. Benda yang KakM cakap banyak betul dari tak betul. Saya bukan sangat tengok pakaian dia, tapi tengok ada dia cakap, apa dia masak. Kan saya suka tengok orang masak-masak. Yang peliknya saya tak suka tengok chef Nabila, Elizebeth Tan, Chef Wan masak-masak, tak tau kenapa---macam gedik, pretentious lagi mengada-ngada. 

Samalah macam ustaz, kadang tu ada je ustaz cakap pasal syurga Neraka, tapi saya ok je. Contoh ustaz saya suka, Habib Ali, Ustaz Evo---dan adalah lagi ustaz-ustaz kalau lalu lalang dalam suapan FB, saya berenti dengar. Kalau kau tak suka, kau scroll lah laju-laju. Yang kau pi melekat tengok, lepas tu tinggal komen maki-hamun dah kenapa,kan? Tak malu ka, masuk rumah orang tak beri salam, tak apa, lepas tu mengamuk-ngamuk dalam sana?

Oklah saya sebona eh nak share video joget-joget ni. Saya rasa kreatip bebeno. Kau jangan haraple orang kampung sana nak teloncat-loncat tergedik-gedik macam ni. Tetiba jak terbayang jiran (Abang Jani dan Kak Tie) saya bejoget-joget, kau agak boleh viral tak? Lepas tu tetiba nak nak tinggal komen dalam FB Kakak Ipar online bestie suggest dia buat konten macam couple dari Cina tu. Tetibeerrr---kau rasa ada saya berani? Mesti derang akan kata, "apa kau dah hilang akal ka?"

Okla jom saya share---videonya



No comments: