Tuesday, September 7, 2021

Berharmoni di Tempat Kerja

Saya sebeno eh yang kongsi pasal pegawai yang satu pejabat, kementerian menyampah, kira virallah kita yang tak kenal pegawai pun dok sama dengo umpatan lalu menjadi hater mereka. Klakar tak, dia tak kenal kau, kau tak kenal dia aleh-aleh ko jadi hater dia. Contoh mudah macam Imelda Marcoslah kan. Seumur hidup kau tak pernah jumpa tak kenal, tapi kau hate dia. Kalau tak kenal Imelda, cuba pula Firaun, kan. Orang Islam kalau tak kenal ini orang, tak taulah kite nak cakap apa.

Yang saya nak cerita pasal derang ni, bukan nak ajak benci, tapi nak cerita apa benda perangai mereka berdasarkan cerita-cerita orang yang saya jadikan panduan, dan cuba amalkanlah. Ada, ada benda perangai mereka ni yang kita boleh jadikan contoh. Tak semua teruk. Ok orang menyampah sebab dia ni kerjanya mengipas bos je. Tapi ada yang sorang tu, saya ntah macam mana tah boleh terkawan dengan dia. Dia ni mula prebet je, tapi dia sambung belajar, last macam saya kenal dia tu, dia pegawai gred 41, kira kau bayangkan dari pegawai rendah, entri level masa tu SRP, boleh jadi Pegawai Berijazah tu. Hebat,kan. 

Benda yang saya puji dia, sepanjang saya berkawan dengannya, dia tak kisah sangat hal orang, dia sibuk kipas bos je. Dia suka memancing dan tiap kali dapat ikan besar dia bagi bos. Dia kipas bos dengan bagi ikan, dan berborak-borak. Bukan dengan bos je dia berborak dengan semua orang dia suka borak. Tula bila asyik berborak tu, yang kije dia tu kadang tak siap. Tu yang orang marah tu. Borak dia idak pernah menyentuh pasal rakan sekerja. Kalau dia nak cerita orang jahat, dia cerita Firaun jelah. Itu pun jarang-jaranglah. Selebihnya dia cerita pasal dia study, pasal pengorbanan bini dia, anak-anak dia. Banyak berkisar motivasi diri macam mana nak berjaya menyambung pelajaran secara sambilan. Ada sikit-sikit pasal pengalaman dia di Kementerian yang dia dah serve sebelum ni. Gitu-gitu ajelah. Pendek cerita, borak dia almost nak 100% benda-benda positif dan berbentuk motivasi diri.

Jadi dari dia ni saya ambil pelajaran supaya, pepandailah ambil hati bos, dan kalau berborak tu, sebolehnya cerita benda positif je. Dan saya tambah baik lagi, kalau tak de benda nak cakap, jangan cakap. Period. Eh lama gak tu nak praktik benda ni, tapi sikit-sikit, kita kurangkanlah bercerita benda negetif. Nak bernegetif, nak meroyan, hah meroyanlah dalam sini. Sini bukan ada orang baca, pun he he---or kalau nak bernegetif, saya akan berkongsi dengan mak dan kawan tempat kita share burden-emosi kerja. Means to say bestie la. I am greateful lah ada bestie kat sini. Tapi dengan bestie pun saya make sure, kami tak cerita benda negetif lama-lama sangat. Kalau dia sedih, saya sedih, kami pegi makan-makan ka, pi shoppping ka. Short vaca ka, tapi tula ni dah PKP, saya cerita kat mak ajelah.

Itu cara sayalah. Kalau dah satu opis tau so and so tu teruk, buat apa kau nak bersiaran, lagi, kan. Baik ko tutup mulut rapat-rapat je. Orang sekeliling bukan bodoh. Mereka boleh menilai. Itu dengan bos. Jauhi/elakkan dari berkata buruk perihal bos engkau.

Ok kalau rakan sekerja pulak sendu, macam mana ya? Dia sendu, itu dia punya pasal. Tapi jangan cari pasal, kau masuk bilik bos mengadu itu ini. Kadang tu, bukan kau nak mengadu pun, bos pulak korek-korek. Kau pulak pada masa tu memang tengah bengang dengan si Sendu ni, apalah lagi umpama orang ngatuk disorangkan bantal, lah, kan? Masa ni sangat crucial, jangan kau terpancing dengan umpanan ini. Contoh, bos tanya---kije ni you buat sorang je ka--- jangan mengada-ngada nak kata, "iya, kat sini semua kerja saya buat sendiri, si anu, si ani semua lepas tangan" kau bodoh kalau kau kata begitu. Kenapa saya kata bodoh? Kau pasti ka kerja kau tu perfect sangat, zero defect? Kalau kau memang zero defect kinda of people, teruskanlah. Saya tak. Jadi sangat bahaya kalau saya kata begitu. Bila kita bagi kredit kat rakan sekerja walau pun kadang tu kerja dia nan sendu tu kau kena buat balik, incase ada silap-salah, tak le kau sorang-sorang tanggung semua liabiliti tu, kan?

Betul kalau kerja tu menjadi, kau dapat kredit sensorang, tapi what if ada cacat sana-sini? Kesalahan itu boleh dikongsi bersama, kan? Low risk, memang low return, tapi saya memang risk adverse. Tak kisahlah ujung tahun dapat markah suam-suam kuku je, tapi kita tak bergaduh sesama kita,kan? Pada saya berharmoni dengan rakan sekerja tu lebih penting dari markah prestasi hujung tahun. 

Itu kes sendu, what if cemerlang, sesamalah kita cemerlang. Apa nak sakit-sakit hati, dia sendu, pun sama markah dengan kau? Sebab dia masuk kerja dulu dari kau, dia dapat naik pangkat, kau yang kerja bagai nak rak, masih di situ jugak. Itu rezeki dia, rezeki kau jugalah secara tak sengaja dapat beramal jariah dengan dia, tolong dia siapkan kerja dia,kan? Anggap tolong cover kerja kawan itu amal jariah. Dahle kita ni abih bulan abiesh gaji, nak sedekah, nak tunggu raya je---tu pun PKP ni raya tak de budak datang ziarah, tak de orang tua nak diziarah, safe sikit duit aku, kan? so sedekahlah dalam bentuk tulang empat kerat kau tu. Apa kedekut sangat?

Yang penting kita baik dengan dia, besok lusa dia dah nak berangkat naik pangkat, kita doa, dapat rakan sekerja yang tak sendu. Hah gitu. Tak usah buang masa masuk bilik bos ngadu macam-macam. Tak de pekdahnya. Ngadu je kat dalam blog ni, ngadu kat emak, ngadu kat Dr Mental. Saya tahu, korang tak bernasib baik ada tempat ngadu yang power-power, kan? Kesian korang ek, terpaksa ngadu dengan bos, akhirnya semua orang takut nak kawan dengan kau. Tapi korang punya Tuhan, kan? Hah menangis, mengadulah pada DIA. Dia lagi power dari ibu, blog dan Dr, kan?

Cerita, sana-cerita sini, tak de pekdah satu hal. Yang bahayanya lagi satu hal. Bahaya, kau, what if tuan badan yang kau jaja-jaja cerita tu datang serang, kau. Massssaaaaakkkkk, kan? Tak pepasal kau begaduh. Lepas begaduh, apa? Kau buat le keje sensorang, lepas tu katalah benda yang kau buat tu ada errror yang besar, bluder, hah, Hambekkkkk----tadi kata kau pandai, sangat,kan?

Itu ajelah saya nak share. Pada hari ini.

No comments: