Saturday, September 25, 2021

Nahi Mungkar Part 2

Masih tak habis lagi pasal dak Noora? he he---bukan pasal Noora lah, pasal teguran di internet. Bila nampak benda tak senonoh kena tegurlahkan. Sesuai dengan kemampuan kita. Ni ni ada satu retis yang menegur benda tak senonoh ni, elok aje rupa teguran dia. Hah macam nilah gaya orang tegur-menegur,kan. Ini dengan gaya sarkasti bagai, eish memang lah kita pun peninglah...jom baca apa yang ditegur si Retis ni---klik sini

Boleh je tegur elok-elok, tapi guna bahasa kesat, kita pun tak faham,lah. Lagi satu ada ustaz kata kena tegur-tegur bla bla bla---kalau tak tegur besok di akhirat sana dia boleh tarik kita masuk neraka sebab tak tegur dia. ok kalau kes si Noora tulah eh takkanlah dia bengap sangat aurat tu kena jaga. Membohong dia di akhirat sanalah kalau dia komplen tak tau pasal aurat ni.

Pasal sedara-mara yang kadang tu berperangai tak senonoh, eh mereka semua tahulah pasal aurat, pasal batas-batas tata-susila ni semua. Tapi tu saja bikin. Ada yang bikin sebab itu kontent dia. Dia jual produk kecantikan, kenalah tayang semua bagai. Dia cikgu zumba, kenalah tunjuk body dia malatop, baru orang nak follow. Macam-macam sebablah. Kalau dalam zaman internet ni, kalaulah ada sesedara kita komplen kat akhirat sana tak tahu pasal ini. Memang aku tak tahu nak cakap apalah,kan.

Dulu, arwah mak cik saya bini ustaz selalu bersedih hati menegok gelagat family yang you all taulah kan macam mana---bebudak muda ni, aku pun heran, kalau solat ni, tak bertempik, tak buat. Larat ke kau nak tempik tetiap hari. Pembohong besarlah kalau mereka tak tau pasal rukun Islam, pasal bab-bab agama. Pembohong besauuuu aku cakap!!!!

Aku pun masa tu tak pandailah nak cakap apa-apa kat untie aku tu, kau tau aku rasa untie aku tu meninggal sebab kanser, sebab ni la ni ni niiiiiiii terlalu amat memikir, susah hati nak menegur kiri-kana dia ni. Dia ada komplen kat aku, tak tegur dah tanggungjawab, bila tegur, tarik muka---Makcik aku tu bukan jenis mulut puaka macam warga tenet separuh sewel kat soc-med, tu bukan. Bukan sama sekali. Dia jenis yang lembutlah, tegur pun lembut saja. Aku pun pernah kena sound sebab tak balik kampung tengok mak sakit. Mak aku sakit tekanan darah rendah-kadang tu, tapi jaranglah dia pitam. Hari tu PKP,kan ntah macam mana dia pitam. Makcik aku suruh aku amik kebenaran polis, balik kampung.

Tapi tu bila aku call kampung, makcik aku lagi satu kata tak payah. Tapi tulah nak cerita, cara dia tegur tu, oklah----tapi tula aku pun tak taulah ada yang bila dia tegur, jadi tak ok, lepas tu dia sedihlah. Banyak benda dia sedih. Hidup sedih-sedih sangat ni pun susah juga. Sedihkan orang, sampai kita menagis, makan hati,kan? Tulah hidup ini jaman kena bijak. Kau tegur, lepas tu dia mesti melawan, tak puas hati punya. Budak ini jaman, memang gitu---tak boleh leter-leter, letih. Dahlah malas nak tulislah....nasib baik tak de anak tau---

Aku besok kalau ada anak aku senang je. Aku cakap kat dia, mak dah anto ko gi skolah, mak nak test sikit, ini kau tahu? Itu kau tahu? Mestilah tau,kan. Semua dah ada dalam silibus dia. "Cer kau citer kat mama sikit?" Lepas dia citer, aku cakap balik kat dia "lepas ni kau nak buat perangai yang tak islamic compliance, besok kat akhirat sana kau jangan komplen sama tuhan, mama/ abahkau tak tegur, untie, uncle kau tak tegur, ya. Kau tak nak comply, kau jangan nak babit-babit, salah-salahkan orang pulak, ya?----Kalau nak salahkan setan, Iblis, yang hasut kau, silakan, sama-sama kau melokop dalam neraka sana, family yang tengah berbaris nak masuk syurga ni, kau jangan kacau-kacau komplen apa-apa pasal mereka, tau!!! Ngerti?!!!"

oklah gitu, sekian bebelan hujung minggu ini. TaTa

No comments: