Thursday, September 9, 2021

Pasal Semalam---

Punyalah lama tunggu appointment ENT semalam pegi jumpa Dr Pakar, kojap eh dah balik, ubat pun tak dapek, disuruh ea se datang lai bulan sobeleh nanti, 2 kali pulak tu. Entah apo test lai nak dibuek ee---

Itu le cerita semalam, kisah saya di klinik pakar ENT. Cucuk telinga, cucuk idung, lepas tu Dr ketuk-ketuk ada besi bentuk "U" panjang, lepas tu ditekapnya bontot besi tu kat telinga depan belakang kiri, kanan, lepas tu kat dahi, siap. Lepas tu dia tanya soklan standard darah tinggi, kencing manis, allergy ubat bla-bla---Lain sikit, dia tanya, ada terdedah kepada bunyi yang kuat/letupan? Ada terjatuh?

Letupan, bunyi kuat tu memang tak, lah kan, tapi jatuh, ni, rasa macam ada. Tapi benda tu dah lama---lama dulu. Masa saya sakit mental tak sedar diri. Masa tu saya jadi aggrasif, katanya saya gaduh dengan semua orang. Orang pulak fikir saya sudah kena rasuk dengan setan, so masa tulah rasa, saya ada mendapat cedera yang teruk di kepala.

Tapi so far tak ada apa sangatla sakit telinga, atau orang panggil tinnitus ni, cuma kadang tu bila bunyi dia kuat tu mengganggu jugalah. Tula la saya risau bunyi kuat tu jadi semakin kerap. Tapi kalau kita layan risau pun tak guna, kan? Kalau keadaan macam sekarang ni saya ok aje. Tapi tu kenalah cek doktor juga,kan? Manalah tau pakar boleh bagi nasihat untuk kalau tak boleh kurangkan masalah, sekurang-kurangnya janganlah sampai keadaan jadi makin teruk. 

Ntah macam mana tak semalam ada kawan share pasal ceramah ntah apa tah. Dalam ceramah tu penceramah kata "orang gila je happy" tetebeeerrr rasa macam sentap, sayu pula. Kenapa eh orang selalu cakap macam tu. Asal orang gila aje tak de masalah, happy? Maksud saya masa gila tak sedarkan diri tu. Dah sedar memanglah semua back to normal.

Ini cerita pasal pengalaman sayalah, kalau betul gila itu happy, offcoursele saya nak gila terus, masalahnya tak happy, everyday kau berperang dengan ntah apa-apa tah, kau rasa tak selamat, bla bla bla, ada ketika kau kena pertahankan diri dari diserang. Kau rasa dalam alam tu orang nak bunuh kau. Tapi bila kau sedar orang kata kau yang serang mereka dan mereka terpaksa berbuat sesuatu untuk tenangkan engkau---ntahlah. 

Apakah orang gila happy seperti yang dikata-kata orang banyak?---bergantunglah kut, mungkin ada yang happy. Dalam alam gila dia, dia duduk di syurgawi, taman dan sebagainya. Tapi too bad, benda tu tak terjadi pada saya. Alam gila saya itu ngeri dan bahaya. Itu pasal kut saya sedar dan kembali ke alam nyata dan berusaha untuk tidak lagi kembali ke alam yang lagi satu.

Tapi kau ada pernah dengarkan, orang gila yang berulang-ulang kali gila sebab tak mau ambil ubat? Atau mereka yang kekal di Tanjung Rambutan sana. Mungkin di alam yang lagi satu lebih damai dan tenang dari di sini. Jika di sana lebih tenang, buat apa susah-susah mau kembali ke sini,kan? Well No body knows.

No comments: