Wednesday, July 7, 2021

Penyakit Dah Habis----

Sambung dari cerita yang lepas. Saya sangka saya akan stress sampai malam besok, tapi tak sempat nak stress pun, kengkawan lain dah amik alih. Itulah untungnya kita berkawan dengan semua jenis orang dan tidak hadkan berkawan dengan orang-orang yang kita suka aje.

Contoh, saya introvert, kalau kau suruh aku buat event memang ke lautle jawabnya. Mencadang pandai. Kawan saya ni pula extrovert gegediks, memang sesuailah kalau bab melayan itu-ini, promo sana promo sini. So I just put a jemputan dalam FB page kami, the rest derang sambung apa-apa yang patut. 

Sebenarnya nak cerita pasal ada sorang kawan tu, saya fikir sure iyalakan, dah umur-umur macam gini dia minatlah nak join-join tahlil bagai ni. Tak sangka pula dia sort of like offended gitu. haish--- entahlah manusia ni lelain, kita tak boleh nak samakan dia dengan kita, kan.

Like myself, saya ni seorang yang kuat jeles tau! itu pasallah sebona ea aku tak belaki, aku takut sakit paranoid aku datang balik. Iyalahkan, kita kan feefeeling nak kawen dengan Henry Golding. Surele ramai pesaing. Saya fikir macam orang gila begini. Besok katalah dah kawen dengan si Golding, ni, surela dah kalau islam tu boleh kawen 4 apa? Sure mesti punya ada yang mengendeng nak cukupkan lago 3 kouta yang kosong tu,kan. Kalau laki aku setia pun, kalau penyakit aku dah datang, hurm dia apa peduli---pulak tu ada pulak dikalangan peminat laki aku tu, pempuan gila macam si Husna---allo Fika yang vavavoooommm dan sihat lagi normal tu pun boleh naik sewel dikerjakan siHusna, apalah pulak saya yang sedia-sedia dalam badan dah ada history, paranoid menari-nari dalam pembuluh darah. 

Berbalik pasal cemburu, yang paling saya cemburu bukanlah si Husna---buat habis karen jak eehhh cemburu dengan orang macam tu. Kau nak sangat si Syah tu, amik jak aarrr---, tak kose aku nak berebut dengan kau! Saya cemburu saya mudah aje, saya tak boleh tengok orang pandai dari saya. Dululah sekarang dah tak lagi. Dah tua,kan. Lagi pun dah kompem aku ni memang pandai apa? Otak pernah kena karen pun masi boleh tamatkan pengajian hingga ke master, kome tak pernah terkaren pun nak lepas SPM pun ada yang mengah-mengah. Dah tua ni jeles kita tak lain dan tak bukan iyalah, jeles, nak juga kalau mati besok ramai orang solatkan kita, ramai orang sedekahkan pahala baca quran/alfatihah sama kita.

Pemergian rakan saya yang lalu memang buat saya sikit jeleslah---tengok dalam VC, wife dia dengan anak, senyum dan tenang aje. Masa covid-covid, kutipan derma kematian jak almost 10k. tu kutip dlm seminggu jak. Orang tak covid, beriya panggil orang tahlil, doa selamat, buat kenduri, beliau tak payah itu semua, kawan dari serata pelusuk negara datang baca dalam sidang video. Ada yang dalam kereta, ada yang kat airport nak pigi mana aku tak tau. Ada yang diperantauan, semua ada.

Begitulah bendanya yang dicemburui oleh saya___

Korang cemburu apa eaa? Cemburu tengok rambut kawan kau masih hitam likat, ikal bergelombang ka? Atau kulit mukanya yang glowing, langsung tak ada kesan penuaan? he he---

Tak kisahlah, janji kita ada benda untuk dicemburui dan menggapai apa yang kita cemburukan dengan jalan yang positif.--- Ada dua cemburu yang disukai Tuhan, cemburu pada orang yang berharta dan rajin bersedekah dengan kita berusaha keras untuk jadi macam dia jugak, hat lagi satu cemburu, makcik dah lupa dah. Auntie kena google lah pulak yerk___cemburu dengan orang yang berilmu---

Oklah tu,kan apa cemburu dengan orang kulit muka glowing tu salah? Eh kamonle kalau muka dia glowing semula jadi, bukan cucuk sana-cucuk sini, apa salah kita belajar gak macam mana nak glowingkan muka yang dah kusam tu. Hah ada orang rahsia muka glowing sebab air sembahyang. Betul ka air sembahyang semata-mata? Ada jugak orang yang sembahyang sampai lebam-lebam dahi, tapi kita nak tengok muka dia pun menyampah. Ada apa? So, tak rasa,ka selain dari air sembahyang tu ada rahsia disebaliknya? 

Cemburu yang tak baik, cubalah kita jauhkan sama sekali,lah,kan. Kalau cemburu tengok kawan yang telah pergi, dihadiahi dengan doa dan ayat-ayat suci Allah, rajin-rajinlah sedekahkan ayat suci pada diri sendiri dan sedara/tok nenek/ kengkawan yang telah pergi. Ni nak tunggu mereka menjelma dalam mimpi kau baru terhegeh-hegeh nak amik yassin bacakan utk mereka? Lebih malang lagi bangkit tidur pun subuhnya,  subuh gajah, nak baca alfatihah pun tak sempat, macam manakan? Lepas tu komplen kat ustaz napa sipolan-sipolan asyik hadir dalam mimpi saya?

Hah gitu. okle pen-off dulu.

No comments: