Monday, July 26, 2021

Be HAPPY

Minggu ni, dalam feed yang saya dapat dari FB, sama ada gaduh-gaduh pasal UEL, vs Caprice et.al, baju Olimpik yang tak cantik, doa-doa, gambo masak-masak, buat kueh, buat kek, diet, joget-joget, senam dan sudah tentula #kerajaan gagal.

Benda yang kita dapat ni pun, kita yang cari dan ada tu kita tak cari dia cari kita sebab kawan-kawan kita, kawan-kawan lama kita juga tu. Jadi mulanya saya rasa sikit pelik kalau orang komplen-komplen napa orang asyik ulas, share benda gaduh-gaduh. Dia nak tengok semua orang dalam FB share benda-benda positif je. Dah kalau ko lemas main FB, berentile main, kan? Then saya lupa kita manusia ni semua tak sama. Bila tak sama ekspektasi kita terhadap FB, pun tak sama. 

Bohonglah kalau saya kata, saya tak rimas tengok orang gaduh-sana-gaduh sini,kan. Yang paling saya rimas pasal UEL vs Caprice et.al,lah---tak rimas kat mereka, aku rimas kat UTUSAN dah macam hapa tah, batu api, melaga-laga dua pihak yang bertelagah ni tu ish---aishhh dia tu, tau la dulu dah gulung tikar, ntah saya nyawakan dia tak taula saya. Kita ni follow sebab nak support kunun inilah lidah bangsa kita,kan. Sebab lidah bangsa tu, sabo ajelah---kalau ikutkan hati, memang aku dan unfollow dah lidah haram jadah ni. 

Oklah berhentilah bad vibes ni, kan. kita cari good vibes je. Dalam covid-covid ni orang dok share bukan dalam FB je, tapi semua soc med la pasal tingkatkan imuniti dengan macam-macam cara dan paling femes ialah Vitamin C dan D. 

Saya pulak nak share satu benda, bukan C dan D, tapi Vitamin H. Happy. Ini berdasarkan pengalaman ya, bukan saya sandarkan pada data dan sains. Saya percaya bila happy baru, segala apa kau amik, ko makan, benda tu akan bertinak balas secara optimum. Ini berdasarkan saya yang ada masalah perut ni. Ada sakit perut, kembung, macam-macam. Bila kau gemuk, kau ngadu benda-benda ni, orang akan tuduh kau sekat makan sebab nak kurus. Pulak sekarang ni kau dah turun banyak kilo, kan.

Sebenarnya saya kembung-kembung ni sebab banyak makan, bukan sekat makan. Bila saya banyak dengar pasal makan dan pemakanan, protokol, aturan pemakanan, dah lama saya tak dapat sakit ni. Satu benda yang saya belajar ialah perut kita adalah otak no 2 kita. Satu cara nak happy ialah menggembirakan perut kita. Bukak tekak kita, ya! --- 

Orang masa covid-lemas, kan. Saya pulak masa covidla saya dapat belajar banyak benda pasal otak no 2ni. Iyalah, kan dulu fokus kat otak no1, so bila dah stabil barula berkenal-kenal dengan otak no 2. Topik ni lagi menarik. Otak no 2 ni kebanyakkan masanya, yang tekak kita happylah dia tak happy, kalau tekak tak berapa nak happy dia happy pulak---gituuuu---so dulu bukan otak no 1 saya jer bermasalah. Otak no 2 pun sakit sama rupanya. Bila no 1 dah ok, baru no 2 dapat berfikir dengan baik.

Benda yang menghappykan otak no 2 ni banyak. Kalau rajin saya tulis kemudian.

Hari ni saya nak tulis, sikit je---be happy. Kalau kau rasa FB kau tu penuh dengan negative vibes, elok juga kau berenti. Macam saya, idaklah berenti, kita scroll je laju-laju. Rugi berenti, sebab dalam sana ada lagi banyak good vibes, kita kena pandai nak lepas tutup FB tu ingat good vibes ka bad vibes. Contoh macam saya, contohlah, satu hari ada keluar orang gaduh-gaduh, #kerajaan gagal. Ada lagi cerita pasal resipi diet, protokol makan, ada joget-joget, senam boleh kita ikut sambil-ampai-ampai duduk rumah, ni. Contoh kalau saya terlalu fikir pasal #kerajaan gagal, saya akan sedih, sebab saya ni penjawat awam, sedihlah sebab kita sebahagian dari kerajaan. Cubit peha kiri, peha kanan terasa. gitula hal gaduh-gaduh yang lain, kan? Dalam hati dah bercakap "Itu yang tulis I don't take side tu pembohong semua"---dah jadi satu keja plak ko nak mengorek-korek nak buktikan dia pembohong, kan? 

Nah sekarang, saya share me only kat joget-joget yang best-best tu bila kau rasa lapang, ikut sama berjoget, atau try resipi diet dalam tu---result dia tentulah berbeza. Satu buat saya stress dan tak happy, satu lagi buat saya happy. Happylah lepas makan-makanan yang bagus-bagus, joget-joget, berat saya turun. 

eh tadi cakap semua orang tak sama,kan? Dah kalau yang buat dia happy tu tengok orang bergaduh, komplen itu ini dalam wall dia--apa pulak ceritanya? Tak kisahlah kawan, yang penting kau happy. Kawan yang suka komplen-komplen ni jumpa kat dalam FB je kan? So, apa masalahnya. kalau kau rimas, scrolllah laju-laju, kan? Berenti kat joget-joget dan masak-masak je. Itupun nak kena ajar, ka?

No comments: