Wednesday, July 21, 2021

Jiwa Hamba?---

Berangan nak menuleh cerita KETULAH-KATURAH, ni teringatlah satu artikel yang dituleh oleh bakal sasterawan Negara ni. Nak baca boleh tekan sini. Kita yang feeling-feeling, assistant First Lady Kampung ni kalau dah tepampang Malaysia kini, Free Malaysia Today, hurmmm memang kita bias dan bercakap---anak sapa le tu dah gian nak glemer sangat sampai sanggup carut bangsa sendiri dalam surat khabor kafir tuh?

Well, marah sebab sebut Padang Rengas tu---saja dia provoke,kan. Tapi bila baca sampai habis tak de sebut pun Padang Rengas. Dia merapik-meraban pasal ntah sapa-sapa tah hero Melayu Zaman Purba tu. Naratif dia memang betul,lah tu. Tapi macam dia nak kata Melayu apa tah---pendek cerita tak semua tulisan dia saya setujulah. Yang dia kata Melayu ni takut ketulahan, percaya kepada tahyul, superNatural bla bla bla, memang saya akan cakap, eh iya ka? Mungkin betul pada sesetengah orang, tapi pada saya tak kut.

Like I said before, lebih kepada malas. Malas nak gaduh. Kalau gaduh, malas nak sakit badan kut. Saya ada dengo cerita ada ustaz ni le---tapi jenis ustaz kampung yang humble. Masa zaman tu ada sorang kerabat yang orang kata memang jahat le. Ayah dia dah tua dah tak jahat sangat dah. Biasalah orang Melayu ni sejahat-jahat mana pun bila dah nak mati dia cari surau Masjid bagai. Yang jahat tu anak dia yang tengah naik tu leer---dengo cite pantang tengok pempuan cantik, habis semua nak dijadikan gundik. Pendek cerita, ustaz ada le cakap, "rumah dia tu penuh dengan jaga, tak cukup manusia, jin pun dia pulun sama". 

Orang macam tu kau nak ajak berlawan---kalau tanya saya biorle nak begundik beratus betina pun pigi mampus le dia, kan? Saya boleh le cakap macam tu sebab saya tak cantik. Dan pada pendapat saya pempuan cantik yang nak jadi gundik tu memang rela nak jadi pun. Ramai je anak-dara cecantik yang tak kena usik, pun? Dah tau cantik pegi jalan depan-depan dia, pegi tonjol-tonjol diri depan dia, memang nak kena ngaple tu. Anak ustaz pun cantik jugak, tapi tak berselera deeerrr si anak kerabat tu---sebab bertutup liput nampak 2 bijik mata je.

Ini cerita ustaz kampung, ada cerita ustaz level negara pun ada cerita gak pasal ada satu Istana ni. Ustaz tegur suruh Raja hentikan amalan yang ntah-apa-apa-tah, yang bertentangan dengan Islam. Raja moden baru balik England memang tak suka pun benda-benda begitu, so amalan tu dihentikan. Penghabisannya Ustaz dapat sakit. Dalam bahasa mudah, tok nenek raja ada upah askar dari kalangan makhluk halus ni, tiba time cucu cicit dia, nak terminate servis si Makhluk ni---mengamuk le kawan tu. Habis ustaz di"gigit"nya.

Kau nak lawan benda macam tu?---baik le tak payah. Angkat kaki, lari laju-laju. My personal view, dari melawan, baik kita bagi kesedaran, benda-benda ni akhirnya menyusahkan mereka yang ada pertalian, hubungan, ambil servis Makhluk-makhluk ni. Saya ada sorang kawan yang cerita kat saya memang keturunan dia begitu, begini. Dia pergi buang benda tu. Dia kata tak de pekdahnya membela/melayan benda-benda macam tu.Terpulang pada kau sebenarnya. Benda tu akan terus melekat kalau kau juga yang ajak dia berdampingan dengan kau. Macam Raja tadi, idaklah dia mengajak, dah turun-temurun punya barang, ada pulang pawang pengasuh bela---maka bermaharaja-lelalah benda alah tu.

Akhir zaman, ni pulak, ustaz ada cakap, benda-benda ni memang saja pulak orang pi cari. Nak nampak hebat, gitu-gini. Nasib kaulah, dapat pemimpin yang bukan saja ada segerombolan pembantu dari kalangan manusia yang macam haram jadah, ditambah pulak segerombolan bala tentera ghaib,kan? Kalau dah begitu kuat Armada dia, tak de sapa nak amik tau eh---mind your own business jak,kan? Rakyat tertindas, rakyat menderita? Nanti kat akhirat Tuhan soal kau---amboi kau sedap-sedap duduk Putrajaya, langsung kau tak amik cakna pasal orang susah---aku ada excuse nak cakap sama Tuhan. Saya akan cakap begini

"Tuhan, waktu muda ku kau dah beri aku sakit mental untuk aku fahami dan tangani. Dah Tua ni kau bagi pulak sakit sendi, sakit urat, sakit telinga, yang utama bagiku ialah kesihatan mental dan fizikal aku. So macam mana aku nak berperang dengan ketidakadilan ini semua. Aku mohon kau ampunkan aku wahai Tuhan yang maha pengampun dan pemurah"

See Ai, is dah ada excuse, so sian, kat korang ek?

***

Ok ni nak cite sikit pasal kemelut yang melanda Pesona Negara Kesayangan Ramai tu---pergh pasal dia, dah ramai orang berbalah. Malas nak masuk campurlah. Personally ai think he is ok one, pembantu-pembantu dialah yang teruk sangat tu. Bila dah femes tak boleh bergerak sendiri, adalah kekwat sana sini. Last-last netizen bergaduh reramai. Tak kose nak amik tahu deh---

Hah itu le dia lagi satu kalau nak jadi HERO ni, from zero to HERO ok gak--bila dah jadi HERO, bukan balik ke ZERO ke negetif-negetif till infiniti---hah amik kau.

***

Owh laaa pasal nak nuleh kreatip tu. Ntahlah ni kalau betul nak tuleh saya kena dapat consent dari sorang kawan, ni. Saya nak tulis pasal dia. Apa? Pasal bos---idaklah. Bukan pasal bos, kan saya kata pasal bos tu, imaginasi saya jeeeerrr---kan ker dah tepek short write up hari tu pasal anxiety. Antara simptom dia, urat kau boleh bersimpul. Saya je buat cerita kreatip bos punya KETURAH simpulkan urat saya---ok meh achik share lagi incase terlupa.




 

 

No comments: