Sunday, July 18, 2021

Anxiety

 Ini sambungan dari tulisan yang lepas---

Pasal nak tukau-tukau tu. Ok, sebelum tu cerita balik kenapa nak tukau tu. Saya mengalami anxiety bila berdepan dengan bos kekwat. Bos tu bos baru,lah bos lama dah belah. Saya ada cerita kenapa saya seram dengan dia dalam n3 yang lepas. Kali ni nak kongsi apa yang saya dapat dari internet pasal anxiety--


Anxiety tu emosi je. Contoh macam saya alami, saya cemas, berdebar-debar, menggigil, gugup, bila berdepan dengan orang tu. Nak sebut nama dia, nak cerita dengan kawan pasal dia pun saya berdebar-debar dan menggigil. Kalau sekali sekala ok, tapi kalau selalu, sampai dah terfikir begini "Ini kalau ikut orang kampung kuno, yang percaya pada animisme eh dia ni ada ada saka penunduk, keee?" Itu dah jatuh jadi anxiety gaytuuuu----

Punyalah cemas, sampai berlaku muscle tension. Saya ada pergi phsyio, juruterapi tu cakap ada gumpalan otot yang sangat tegang di bahu, lepas tu dia naik ke leher dan belakang kepala, sampai saya saya tuam je dengan ais. Pi klinik Doktor suruh tampal koyok.  Dia tangkap kat situ, tau. Betullah kalau aku cereta dengan kawan-yang-macam aku jugak suka baca/dengar cereta tahyul memanglah boleh sampai kepada kesimpulan yang kawan tu ada saka penunduk yang diwarisi dari keturunan dia dulu-dulu. he he

Ok apa yang saya buat [1] saya set appoiment dengan kauselor---tapi kau taulah kaunselor KPM ni aku pun tak tahu, sama ada malas, atau masa kobid-cobib ni ramai cikgu, budak sekolah stress sampai dia rasa kes saya tak teruk mana, so macam tulah saya pun tak harap sangatlahkan servis dari mereka ni. 

[2] cakap dengan kawan-kawan
[3] hasil cakap-cakap dengan kawan cakap dengan bos minta tukau leeerrrr apa lagi

settle masalah? Tak jugak bedebau kut minah saka ni, saka dia tau dan retaliate, balas balik, saya jadi sakit. So far rasa ok je. Saya dah minta tukau tu kira oklah tu. Hari tu pun dia gak yang bukak gelanggang dengan menghalau kita keluar kalau tak minat. Kita bukan tak minat, tapi tak berbaloi rasanya buat kijenya ciput, stressnya pulak macam gunung,kan? Kita pun tak tahulah apa ekspetasi dia. Kita ni Audit Negara antar pi KPM ni mengaudit, dah dia suruh kita design majalah, siap nak bertema bagai, aish memang le kita tak reti, tau. Bila dengo dalam KPM ni pun ada lagi tempat mengaudit yang kosong, baik kita angkat kaki laju-laju, iya dop.

[4] saya ambik test psikologi yang orang group rumah share---nak tengok result sat saya share kat bawah ni bukan tipu-tipu tapi betul test ni. Saya amik semalam.


Kau tengok le result tu, hah! sangat teruk. Memang teruk le. Sebab sehari sebelum semalam, hari Sabtu, minah tu ada hantar message JPA suruh update pasal kobid. Makcik lepas Isya' dah lelap dah. Dia anto bila tah. Hari Ahad kul 7 lebih baru jawab. Orang semua dah jawab, saya yang jawab paling akhir. Teruk nau le aku, ni, kan? Jadi, hari ni kalau jawab lagi mungkin result dia lain sikit kut.

[5] Saya jaga makan dan bersenam. Bersenam ni kita bergerak. Dari kecik memang tak suka bersenam, dah tua-tua ni barule mak cik tekun bersenam 3x seminggu. 

[6] Incase minah tu ada saka, iyalah kita pun tak tau kutlah teman tu dulu ada berketurunan Demang Lebar Daun, ka Lebar Mangkuk, ka, kan?---Saya baca quran. Baca untuk zikir nabi Yunus. Mungkin mulai hari ini saya akan baca juga ayat Quran, zikir, sedekah sikit le kat dia. Saya tengok dia pun macam tak tenang juga. Kalau mata saya sorang mungkin tak betul. Hasil pengaduan dengan kawan, dah kawan pun nampak benda semata gak dengan saya. Iya kau kawan saya cakap, dia bersungut seorang diri dalam bilik air, kau! Betullah tu dia pun tak tenang. Apa kata kita sedekah bacaan pahala bacaan untuk dia. Hinihi memang aku tak pernah buat, menyedekah pahala kat orang idup. Biasa kita sedekah kat orang dah mati je, kan? 

[7] Saya doa, saya juga harap kamu yang baca ni doakan saya dapat bertukar. Tukar ni bukan sangat pasal dia ya---macam saya cakap Audit Negara antar kita sebagai auditor, bukan designer Majalah Tahunan. Saya pun kat sekolah belajar pasal kewangan, auditan. Tak kenalah dah elok-elok dapat kerja Penolong Juruaudit, aleh-aleh masuk ofis buat kije designer Majalahlah pulak, kan?

[8] kalau dah bertukau tu doakan le dapat bos yang tak haru-biru, tak emosi, boleh fokus kerja dan dapat bimbing kita dengan baik. Kita ni memang sekolah sampai ada master, tapi bukan pandai mana, pun. Kije lain, belajar lain. Kije gomen ni nak dapat bos yang boleh membimbing tu macam dapat permata intan berlian. Uiii kalau dapat tu memang rezeki besar. 

Lain-lain, kalau ada cerita pasal diari Anxiety ni kita update kemudian.

No comments: