Wednesday, February 12, 2020

The RIMAU in Me

Masa pi kursus hari tu penceramah suruh rank kan lima jenis haiwan ikut kesukaan kita. Haiwan paling saya suka kucin tak dak dalam list, yang ada Rimau. Tapi saya bubuh kuda sebab Rimau ganeh sangat. No 2 Rimau.

Bila orang baca hal Rimau, rasa Rimau lagi tepatla dengan diri. Nasib baik pilih kuda sebab penceramah yang aku rasa feeling-feeling ahli nujum ni nak menilik si Rimau. Biasala ramai kaunselor perasan ahli makrifat. Honestly saya memang malas nak pegi kursus-kursus yang dikendalikan kaunselor. Tapi dah kawan saya, yang merupakan bos juga kat sini, tapi bukan bos saya dok-ngajak-ngajak, saya layan ajelah. Saya lebih percaya Dr je, sebab nak belajar kaunseling, tak perlu IQ tinggi sangat. Beshe-beshe pun bule. I note (my observation) orang IQ yang tak berapa tinggi ni kadang perasan lebih.

Kadang letih nengok orang yang beshe-beshe tapi berlagak luar beshe ni. Nasib baikla saya ni Rimau. Sensorang pun saya boleh jalan. Mak memang risau dengan keRimauan saya. Pot-pet-pot-pet dia marah. Dia risau saya tak de kawan. Dulu lah sekarang ni dia macam ok jak. Tak de lagi komplen-komplen me being kera sumbang bla bla bla he he----

Saya memang tak amik port kalau mak pot-pet-pot-pet tu. Cuma rasa serba-salahlah kalau kita sorang-sorang, apa-apa berlaku orang attack kita. Paranoid jak tu sebenarnya. Itu cerita dulu jugak. Dulu saya paranoid, kalau ada kecurian ka hapa ka, orang dok tuduh kita, sebab kita sensorang, kita tak de alabi, gitu he he---

La ni ok je. Sebab saya dah ada satu prinsip, ada aku kesah. The Rimau in Me makin membesar, I guess. Lagi pun lagi lama kita kije kewangan/auditan ni, dah macam ada satu kepercayaan yang kita boleh buat. Kerjaya itu sendiri memberi satu perlindungan yang kita ini orang yang boleh dipercayai dan kepakaran, kebolehan kita diperlukan. Alah, biasalah kalau sebut duit, ni semua orang percaya.

Dari dulu lagi orang dah percaya, saya je yang kurang percaya pada diri sendiri. Iyalah saya ni Rimau, saya bukan peduli apa orang fikir pasal saya, pun. Yang penting saya fikir apa. Ada satu ketika, kawan-kawan kata saya boleh menulis. Berbakat dalam bidang penulisan leerrr---Tapi saya percaya bakat penulisan tak akan bawa saya ke mana-mana pun, walau nanti dok menang hadiah sastera.

Tengok aje kengkawan yang pernah menang hadiah sastera, terpaksa juga dia kerja engineer, mengajar sebab gelaran sasterawan tu tak boleh sustain keperluan ekonomi mereka. Itu pasal saya terus pilih bidang kewangan ini, walau kuli-kuli aje. Kuli pun gaji kuli aku ni aku rasa lagi besar dari menulis. Lain la kalau kau tulis novel cintan-cintun, antum, antuma enti. Saya mana le reti tulis cintan-cintun tu.

Ok berbalik pasal Rimau, ni, si Rimau pun teruslah belajar akaun, sampai dapat master. Lepas ni Rimau nak buat PhD kalau dia dapat jadi pegawai. Tapi dia tak kisah pun dia dapat kerja pegawai tu. Sebab hari ini Rimau rasa ok jak kalau Rimau jadi kuli-kuli je. Dia kije Audit, kije menyiasat ni, kan kuli-kuli yang turun padang menyiasat? Pegawai duduk opis mengarah dari jauh---he he---

Rimau ada la nampak lubang mana Rimau nak siasat ni. Kalau Rimau jadi pegawai, nanti Rimau kena pegi opis lain, tak dapatlah Rimau nak nyisat benda yang Rimau dah nampak ni. Tak bestla, kan. he he----

.

No comments: