Monday, February 3, 2020

1MDB 2

Kami kenal dah lama dah, dari zaman sekolah dulu. Pernah juga bergaduh dan dia marah-marah sama saya. Dia kata saya twisted her word. Tapi tu tak tahulah gaduhnya tak lama, sebab orang pandai-pandai level genius macam kami ni kat kolej tu bukannya ramai pun. Pendek cerita dia terpaksa gak "stuck" dengan saya untuk sikit lebih kurang 4 semester, atau 18 bulan tempoh pengajian.

Jodoh persahabatan kami tak panjang sebab saya cuti sakit, selama setahun, tapi lepas tu saya langsung berhenti terus. Saya pun tak berapa ralat sangat pun tentang hal ini. Dia budak paling rajin di kolej, sedangkan saya budak paling malas he he--- Letih kalau nak ikut study method dia. Dan saya memang tak ikut pun. Dia ada study buddy dia. Saya pula jenis langsung tak study. Ikut-ikut dia time makan-makan, membawang, dan sopping jer.

Tapi itulah teknologi menemukan kami semula di FB. Boleh jadi geng-karas lah pula. Time orang dok kutuk-kutuk 1MDB, boleh kami sekepala. Masa tu orang dok pung-pang-pung-pang pasal utang 1MDB. Kunun 1MDB nak lingkup pasal utang tu,lah, itulah, inilah. Tak tahu sapa yang mulakan cerita itu----bodoh ka hapa, dah baca ka belum Financial Statement (FS) 1MDB, atau kalau baca, pun langsung tak faham. Kami rasa yang banyak memekak tu memang tak reti akaun langsung. Atau dia tahu, tapi saja buat onar. Sebabnya? Sebabnya dia memang nak 1MDB lingkup, lepas tu dia boleh take-over.

Tak kisahlah apa motif pun dia buat cerita begitu. Yang bikin kami rapat gile babi, ada satu mamat tu yang belajar satu tempat gak. Kami kenal dia, kemungkinan dia kenal kami tu mungkin tak adalah. Kami kenal mamat ni sebab dia dok bercouple dengan kawan serumah kami. Kami ni jeneh budak pempuan baik, tak mainla couple-couple masa study. Jadi couple dua urang memang kami tak amik port sangat. Lagi pun dengar citer derang bercouple pun masa budak pempuan tu dah kuar dari kolej kediaman kami. Tak betah dia duduk dengan makcik-makcik Marhaban macam kami ni. Kami budak baik, dia pulak jenis tetiap minggu kuar dengan ntah macam-macam jantan kat kolej tu. Semua jantan ajak dia keluar dia keluar. Tapi dia cakap yang betul dia berkenan ialah budak yang bakal saya bawang dalam paragraph seterusnya ini,lah.

Ok budak tu masa dalam internet ni, kenalkan dirinya sebagai Sat Dee di FB dan Pure Shittee di Blogland. Kerja dia menghentam Najib dan 1MDB. Dah kami ni support 1MDB, memang apa si Pure Shit (PS) ni tulis memang betul-betul menyakitkan hati,lah kan. Kau bayangkan dia tu dulu ngaji Sains Aktuari, kemain lagi dia nuleh, pasal 1MDB. Apa dia tau pasal akaun dan Kriminologi Penyata Kewangan? Walau saya belum buat master pun saya dah tau this mamat is fulll of shit. Dia tulis nama dia Pure Shit, pun peminat-peminat dia telah bulat-bulat shit yang dia hidangkan. Pernah juga terlintas di hati saya PS ni jadi macam orang gila sebab tak dapat kawen dengan kawan serumah yang saya ceritakan tadi. Kau nak tau, kawan serumah tu tadi dah puas semua jantan dia pi dating, akhirnya dia pilih Tuan Syed. Kalau ada Syed, buat kawen dengan PS,kan? Tak kisahlah ko nak bawak carta family tree, ka, kau PS jak, depan nama kau tak Syed, pooonnnnn. Kalau ko ble tulis money trail yang tak pernah dibicarakan dalam mahkamah, family tree tu small matter jak. Mana ada badan bertauliah kijenya memverified family tree ohghang,kan?

Kira dia herolah masa tu. Masa tu. Bila dia dah menang, dia pun tau, benda-benda taik yang dia tulis tu tak boleh masuk court pun. Dia senyaplah. Tak de update pun baik di FB atau di Blogland. Dia dah jadi orang besar di SC dan Petronas. Kira sibuklah tu. Memang patut sibuk pun sebab hari-hari Bursa makin jatuh-jatuh dan terus jatuh. Hurm peninglah kepala dia tu. Itu pasal dia tak de masa nak merapik di internet agaknya. Atau dia tau apa dia tulis semua bull shit. dan sekarang ni dia tengah ketawakan kita ramai-ramai sebab termakan dengan tulisan dia, dan dia tengah kenduri di Bursa yang merudum jatuh tu. Masa jatuhlah aku beli. Dia tahu, gomen Madey, gomen sepenggal. Besok habis penggal Madey, orang lain amik alih, pulihlah balik Bursa dan masa low ini dia dah beli banyak besok lusa naik balik la semua saham-saham tu. Orang cerdik memang begitu. Takkanlah dia bodoh tak tahu kebenaran. Mungkin hidup dia sangat sunyi jadi dia buat benda-benda macam ini for his own amusement. Orang pintar ni memang pelik.

Itulah antara intipati pembawangan saya dan kawan saya. 1MDB, penulis, yang saya panggil pure shit, instead of Pure Shittee, tapi sebenarnya Pure Genius tu merapatkan saya dan kawan saya itu. Sapa bodoh, sapa pandai. ntahlah. Yang penting si PS tu, makin kaya-raya. Kawan saya memang sedia kayalah sebab laki dia kaya, saya jugalah yang jadi kuli-kuli aje.

Tapi tak kisahlah, yang pentingnya kita ada kawan untuk berbual-bual dan membawang. Nanti Raya tahun ni saya nak bagi kad hari raya nak minta maaf kawan Ketua SC kita sebab membawang-bawangkan dia. Saya dah minta maaf, dia kena maafkan---tak gitu. Kalau tak habislah semua pahala saya yang ciput-ciput tu dapat kat dia. Tak sanggup rasanya nak jadi muflis kat akhirat nanti. Dah lah kat dunia ni, cukup-cukup makan aje saya ni. What if si PS tu memang betul-betul Pure, mampus koooo, Nabi marah, usahkan nak masuk sorga, nak cium bau sorga pun tak dapat he he he----

No comments: