Tuesday, February 11, 2020

BOS KITE

Sebelum membawang pasal BOS KITE, aku nak sambung sikit bawang pasal Undi Percaya Atuk. Memang le haku harap Atuk kalah, tapi rasa besar kemungkinan speaker tak benarkan sebab Abang Non pun tak yakin Atuk kalah dan gossip kata Speaker tu ohghang Abang Non. Sebab apa? Kita ni kalau dah nama Islam tu, busuk-busuk jahat-jahat, seahli-ahli maksiat kita pun kalau ada orang bawa usul "ni kita kena angkat tangan ni, sebab demi Islam" idak beranila kita tak nak angkat tangan.

Lagi satu, aku rasa yang rajin memonteng dewan tu geng-geng karas Abang Non-DAP. Buatnya semua pakat tak masuk dewan dan yang tecongok geng-geng pak Lebai PAS, haruslah yang ada dalam dewan semua akan pakat angkat tangan-angkat tangan. Maka musnahlah impian Abang nak jadi PM dalam tahun ni jugaaaakkkkk.

***
Moh kita sambung cerita bos kite. Mula 3 hari bulan hari tu kami dapat bos baghu---semalam dia nak kami kuli-kuli ni ngadap dia. Hallamark, aku memang tak bekenan sangatlah bos ni, sebab cakap-cakap oghang. Oghang kata masa dia jadi Penolong Bos Besar, dia pernah buat surat layang bos dia sendiri sebab tak pueh hati dengan bos tu.

Puas jugalah haku ni nak pujuk hati, yang lepas tu lepas lah, tapi aisshhh, susahlah, bila kena kat batang idung sndri. Susah juga kita nak suka, respek kat oghang macam ni. Itu satu ceghite, lagi satu ceghite, yang dia ni sekarang dok sakit, kimo betepek-betepek. Memang tak sihat dia. Kalu akulah, Aku amik jak amik cuti kenser tunggu pencen je. Aku pencen pun tahun depan. Buat apalah nak gi kije, lepas tu nyusahkan oghang bawah. Tapi dia nak kije jugok, kita nak wat cam nerrr....

Pastu, ini part yang paling aku tak ble blah, bila dia hadap kami kuli-kuli ni, benda pertama dia cakap ialah suruh kita baca quran, kenal Tuhan. Hey kau dah nak mati, ko pegi mati sorang-soranglah, tak payah nak dakwah kat oghang laeennn, leeerrr. Dah tau sakit, gatal ngela nak jaga kementerian besar, lepas tu nak tunjuk power dok mereceh kunun ilmu agama dia mantap bebeno. Bule dia cakap gini "saya kalau ustaz-ustaz ni saya tengok juga ustaz macam mana. Ustaz saya cucu-cicit Nabi, bukan macam ustaz glemer yang suka buat orang gelak-gelak tu". Sikit lebih kurang-tokok tambah apa yang saya ingat dan faham. Kau dah sakit, jangan nak mereceh banyak. Jangan nak buat persepsi macam kau ada kuasa sakti bagai, kan sebab cikgu kau anak-keturunan Nabi? Malas aku nak layan orang macam ni. Tapi nak buat macam mana kita ni kuli-kuli aje. Hadaplah dengan hati terbuka. Lagi pun dia tu sakit, besok lusa mana tau kita pulak sakit, so layan ajelah orang sakit, semacam kita nak orang layan kita kalau kita sakit.

Bos Paling besar aku ni pooonnnn satu, dah tau oghang tu sakit, letaklah dia kat Kementerian yang hat kekecik, ni pi bubuh kat Kementerian supper gempak macam KPM, ni.Aishhhh!!! buat malu AG je. Kau ingat segala tok nenek Dr, Professor, PM, Datuk, Dato kat KPM ni tak ada mulut ka. Hurmmm derang sukalah dapat Auditor sakit. Kalau aku Dato' KSU, Ketua Akauntan pun aku suka auditor aku sakit, idaklah dia kuat sangat nak myiasat haku. Bule lek-lek sikit sebab ala auditor tak sihat.

Tapi tulah sikit dalam hati aku mestila girang tak terkata---"apalah AG ni orang sakit dihantar kat Kementerian Super Duper, ni" Hadoooiii rosak. Dah lah tak de menteri, menteri dok pangku-pangku, Auditor sakit, KSU nak pencen. Masaaaakkk KPM.

Personally rasa nak tukar Kementerian lain, tapi dalam zaman PH ni, rasa Kementerian lain lagi teghuk kut. Kau kata Atuk teghuk, tapi rasanya Atuk sorang ajelah dalam PH tu yang terbaik. Kau kata bos kau sakit, ntah-ntah kat luar sana ada yang lebih sakit dari yang ini. Sekurang-kurangnya yang ini memang sah sakit. Buatnya dapat bos yang sebenar sakit tapi tak nampak sakit, lagi haru jadinya, kan. So baik aje bertabah dengan yang ada ini. I still think, my Minister, my Bos is stilll the best in Malaysia. hah gitu---- Sapa the best, Kak Mar punya, mestilah the best.

No comments: