Sunday, November 17, 2019

Kapitalis vs komunis

Kalau nak hurai secara rinci definasi, characteristic komunis dan kapitalis, ni saya bukanlah pakar. Saya cuma pandai catat apa orang layman or kebanyakkan orang di sekeliling saya yang umur baya saya dan mak saya faham pasal benda ni. Kapitalis derang mungkin tak pernah amik port sangat, tapi kalau komunis memang derang seriau. Takut derang. Pada mereka komunis tu bintang tiga yang banyak menyiksa orang kampung.

Kau cakaplah apa pun yang tetanam di benak mereka ialah bintang tiga. Bagi yang up sikit, komunis ni golongan tak percaya tuhan. Means to say idea komunis memang strictly No No to Malaysianlah. Ada yang kata DAP komunis. Buku road and belt adalah agenda mengkomuniskan kita. Kalau pihak pembangkang keep on spinning this story, boleh jadi modal politik yang ok juga, walau personally saya tak sokong politik benci-hasut menghasut, benda yang tak boleh 100% kita bukti secara ilmiahnya. Betul ka DAP komunis?

Tak kisahlah---

Yang pastinya bila PH yang didominasi DAP mengusai Putrajaya, ternyata prestasi mereka dalam mengurus ekonomi jauh lebih teruk jika berbanding prestasi team sebelum mereka. Dah nak dekat 2 tahun, takkan masih nak merengek kata masih baru? Berilah masa lagi. Masa kau nak gian nak berkuasa dulu, kau cakap macam kau pandai sangat. Bila dah dapat kuasa menangis kata tak pandai pulak. Adoooiii----

Sebab tak kepandaianlah menteri PH nila yang menyebabkan banyak janji yang dibuat tidak dapat mereka tunaikan. Kalau bagi masa 1000 tahun pun, kalau menteri Nobita tulah yang jadi menteri kewangannya, saya tak rasa PH boleh tunai semua janji. Pendek cerita menteri-menteri PH ni cuma pandai cakap aje rupanya---

Pun begitu, bagus jugalah mereka tak pandai, sebab ketidakpandaian sepatutnya dijadikan modal semangat untuk orang Melayu yang selalu rasa taksub yang Cina lebih pandai ekonomi dari Melayu. Naaa sekarangkan dah terbukiti yang CIna ni taklah pandai mana, pun. Pandai menipu je rupanya.

ok pa cer pasal kapitalis pulak? --- sambung lain masalah ya kalau ada mood.

No comments: