Monday, November 11, 2019

Consistent 2

Dulu kawan aku ada marah-marah bebudak yang suka baca buku novel picisan. Aku tak amik port sangat apa yang dia marah-marah tu. Kadang aku rasa kawan aku ni paranoid pun ada. Nape aku kata dia paranoid? Ade ke patut dia kata baca buku cintan-cintun boleh bikin kita bodoh? Masa tu orang yang no 1 suka baca buku cintan-cintun dalam family aku ialah kakak sepupu aku. Kakak itulah yang paling pandai dalam family sebab dia the one and only sepupu berjaya belajar ke luar Negara.

Pada aku kalau dah bodoh tu, baca apa pun tetap bodoh,lah. Pada aku bodoh tak mengapa, asal kau rajin. Kalau pandai tapi malas, susah juga. Ni nak membawang pulak pasal fanatik Usztaz Bunga Ambitious ni. Semalam dah bawang pasal Ustaznya, kan. Hari ni sambung pulak cerita peminat dia. Memang dia mati-mati percaya Usztaz boleh bawa dia ke Syurgalah. Dia sendiri memang banyak betul membaca. Bacaannya semua bermutu. Dah habis buku Melayu bermutu, buku Inggeris, la ni sibuk nak baca buku Jerman pulak. Sibuk sangat membaca tapi di tempat kerja ada aje perangai dia yang jadi kawan-kawan sekerja naik angin.

Saya memang tak amik port dengan dialah dan kerja saya memang tak berkena-mengena dengan dia. Kalau ada tersangkut, lepas tu kita kena sudahkan keja dia, saya sudahkan aje. Malas nak ungkit-ungkit, sebab kalau diungkit, hati sendiri yang sakit. Lagi pun ada sekali dua je saya kena sudahkan kerja dia. Tapi bagi kawan yang selalu kena, saya tak taulah----alih-alih saya dapat massage dari kawan kami yang dah berpindah opis, sebab naik pangkat bertanyakan hal dia.

Saya jawab so far minah tu tak de menyakitkan hati saya, sebab dia pun ada cakap dia ada penyakit over thingking, dah dia kata dia sakit, kita ok ajelah. Orang dah sakit, kita nak buat macam mana? kita bukan doktor pun yang reti nak ubatkan orang. Dia sakit, dia tak boleh datang kerja, kita pula kebetulan dah habis kerja, kita tolonglah apa yang patut.

Tapi kalau memanjang saaaakkkkiiiit, marahlah orang,kan? Ntah pada saya dia sibuk membaca, berfikir nak ubah dunia bersama Ustaz Bunga dia, biarlah. Dia nak membaca keras, berfikir cara mana nak baiki apa-apa rosak dah dibikin oleh sang Kapitalis ni tu dia punya usahalah. Pada saya saya ada hero-hero Melayu yang boleh diharap untuk menjaga saya. Keperluan hidup saya tak tinggi macam minah sorang ni. Saya ni, orang nak telanjang, nak mengawan depan saya pun silalah. Dah Ustaz cerita besok nak kiamat sok macam itu le keadaanyanya. Hari ini belum la tahap orang telanjang ka hapa ka, saya kira okla duduk Malaysia ni. Ntah idaklah ada apa yang sakit di mata yang saya dah pandang. So far pemandangan saya normal aje. Tak ada saya nampak benda pelik yang perlu saya sakit-sakit kepala nak betulkan.

Kapitalis ala Melayu hari ni ok jak, pun. Cuma bila masuk Cina DAP yang belajar akaun profesional sekerat jalan tu, ekonomi jadi macam gila sikit. Itu pun saya tak takut dan tak perlu fikir banyak. Kan saya sokong UMNO-BN, PAS? Orang-orang politik dan sistem politik tempatan cukup kuat untuk melindungi kita semua. Saya tak rasa kita perlu apa-apa political will untuk ubah apa-apa. Acuan kita dah cantik. Saya percaya itu. Itu pasal saya tak dapat penyakit overthingking macam minah tu. Saya percaya gabungan kerjasama baru BN-PAS boleh jaga kita. Sistem Demokrasi Berparlimen yang diamalkan Negara ini dah cukup baik dah cukup betul.

Bila kita dah sokong benda yang betul, kita tak payah susah kepala nak fikir benda yang bukan-bukan. Fokus pasal kerja je. Macam mana nak siapkan kerja on time agar bos tak marah. Ni kerjanya asyik-asyik memikiri macam mana nak berhujah, lah , nak berbahasa Jerman lah haahhh. Asyik fikir nak betulkan apa ke benda yang tak betul, sampai kawan dah komplen kerja opis tak siap. Cam noooo tuuuu?

****

owh sambung sikit pasal Keyrie Jamaluddin yang orang menyampah sangat tu---- saya taklah meramal atau taksub maukan dia jadi PM macam kawan saya yang taksub maukan Ustaz Munga Mentot dia jadi PM. Dalam UMNo ramai lagi orang yang fasih bahasa kapitalis dari dia. Dalam PAS aku rasa mesti ramai, cuma segan-segan nak menunjuk je. Hurm tunggulah besok bila dah beraduk dengan UMNO-MIC-MCA, tertonjollahlah bakat-bakat yang terpendam dalam sana---

So I am quite happy dengan perkembangan politik hari ini. Masa menang, berkuasa dulu memanglah happy, dah kalah ni lagi happy. Apa pasal lagi happy. Kalau dulu apa benda pemimpin kita cakap, pemimpin kita buat semua tak betul. Hari ni dah terbalik. Pemimpin kita dah jadi Hero Rakyat. Ko tak happy ka?

Lain le macam kau, dari dulu kau tak happy. Kau rasa Mentot kau aje yang betul, orang lain semua salah. Kau nak Mentot kau menang. Dah menang hari-hari MungaMentot kau kena troll kena kutuk. Jadi saya fahamlah kalau kau sakit-sakit dan cara kau ubati sakit kau dengan bersakit-sakit baca buku tinggi-tinggi yang tak perlu pun untuk kerja hari-hari kat pejabat audit ni sampai tugas hakiki sendiri pun kau buat acuh tak acuh. Saya tak kesian kat kau. Saya kesian kat kawan dan bos kau yang tak fasal-fasal dapat dosa kering sebab membawangkan kau. Saya harap tuhan mengampuni mereka, sebab mereka bukan membawang tapi berterapi minda dengan penyakit kau yang pelik tu.

No comments: