Sunday, October 13, 2019

BAJET 2020

Kalau sebut bajet ni, biasalah, pembangkang mesti kutuk habis-habisan punya. Saya pun hapalah lagi tak baca tak study, terus kata bajet tu bajet Menteri Psiko kuat berangan, walau saya tahu yang buat bajet tu bukan dia pun.

Malas nak baca. Doa je market makin teruk, pelabur makin lari, Atuk Kutty pergi sana-pergi sini bukan bawa pulang Siti Semah jak, tapi lebih banyak hutang-hutang-hutang----baru terbukti kerajaan PH yang didominasi oleh Imam dan Imamah DAP memang bengap.

Tapi derang tu idaklah sebengap mana pun. Kalau saya tak pergi hospitallah, harus saya kata DAP ni kerajaan Gangster China Town KL. Satu benda orang baik-baik macam kau tak tahu, black Economy ni bukan sikit-sikit skalanya. Saya tak tahulah berapa besar, tapi rasa mesti besar. Itu pasal saya berani kata menteri kita menteri psiko kuat berangan. Macam manalah kau nak rakyat madani,  nak negara bersih, perang rahsuah bagai macam video kat berikut ni, kalau yang sponser kau tu gengster?


Masyarakat hedonis, menteri-menteri-pegawai besar jadi bintang life FB atau video porno bolehla kuuuuttt. Kau nak kata saya mencebik? Memang sesungguhnya saya mencebik dan mencemuh yang bajet dikarang oleh Meteri gangster terima dana Yahudi boleh bina semula negara yang sebenarnya takla teruk mana, pun tapi dinampak terukkan oleh kalam keji-over-over-penulis langit makrifat Atuk MahaTua tak sedar diri rumah kata pergi, kubur kata maghiiii----jadi lebih baik dari dulu. Tak payahlah nak suruh saya study bajet baik-baik. Takkan baiknya benda yang datang dari hati yang busuk dan penuh dendam kesumat.

Apa bukti saya kata DAP yang busuk hati dan berdendam kesumat itu disponser oleh gangster? Apa perlu bukti. Inikan cerita orang gila. Suka hatilah saya nak buat cerita apa, pun.

****

Sebenarnya entri kali ni nak kutuk Atuk Kutty kaw-kaw. Pasal GST le. Atuk kata nak buat balik GST kalau semua mau, lepas tu Atuk kata tak jadiiiii..---- Ntah sapa dah rasuk otak Atuk sampai Atuk kata SST lebih baik dari GST. Sarjana percukaian kata setakat ini GSTlah yang paling effektif dan terbaik. Mana ada cukai baik. semua cukai jahat. Tapi GST nilah yang the fairest kata mereka. Tapi Atuk percaya sebaliknya.

Saya tak kata Atuk salah. Kalau saya ganster pengubah wang haram memang saya mau SST supaya senang kawan-kawan atau koncu-koncu saya larikan cukai.  Lagi banyak cukai dilarikan, lagi banyak wang yang boleh saya gubah.

So ko fikir-fikirlah sekarang ni sapa tadbir Negara. Aku tak kata kerajaan dulu tu bebas 100% dari pengaruh gangster, black economy dan aku juga tak kata kalau dengan berpadu ekonomi gangster kau tak boleh kaya, negara ni tak berkembang-maju. Rasanya dengan paduan ekonomi gelap ini kau boleh jadi lebih kaya dan lebih maju tapi usah nak perasanleeee maki hamun, caci-cerca waima syarahan sarapan sivik kau pasal hedonisme, kapatalisme tu orang nak baca, nak dengar, apatah lagi hadam.

So mulai sekarang aku nasihatkan kau agar ajar sikit anak-anak kau ekonomi dan seni-budaya hedonis.

No comments: