Monday, May 27, 2019

Kita Orang Baik-Baik

Orang baik-baik ni memang asyik ada aje tak puas hati kut. Tak puas hati jadi sakit hati. Kalau boleh kita tak nak sakit-sakit hati, tak nak pening-pening kepala. I used to pening-pening kepala, kerana terlalu terlampau memikir. Masa belum sakit dulu, lah. Tapi sebab sakit, saya terpisah dari rakan-rakan dan temui rakan baru yang gila-gila.

Banyak saya belajar dari mereka. Hidup ini senang tak payah terlampau fikir-fikir sangat. Kau nak buat apa, kau teringin nak apa, kau buat ajelah. Kalau hal kerja, mana yang ada kau sattlelah, jangan nak tunggu semua perfect, semua ada baru nak bikin. Apa ada depan mata kita jalan, saja. Contoh eh... kau buat cookies, ada lebih butter sebuku ada tepun setengah plastik. Kau ingat ini bahan boleh bikin chocolate cip. Kau nak cip Hershey, tapi kat supermarket di Alamanda jenama tu dah habis. Ko boleh aje buat juga dengan jenama lain atau buat cookie lain, cornflakes sultana ka? Tapi ko mengada-ngada nak chocolate chip, jenama chipnya Hershey juga. Ko singgah ke IOI mall, tak ada, ko pergi Cyberjaya JayaGrocer, pun tak ada. Kau nak ke Bangi semata-mata nak cari Hershey, ko malas. You just don't like Bangi that much, is too far, too crowded for you. Last-last butter kau tinggal macam itu sampai habis raya. Kau bukan boleh makan butter lebih-lebih, pun. Last-last butter kau pun expire, tepung kau pun berbubuk. 

Kalau kau beli chip lain, atau beli cornflakes & sultanah, bukan ka kau dah dapat satu lagi balang kueh extra? tapi ko nak juga Hershey, kau dapat butter berkulat. Begitulah kalau overthinking, dan tak flexible. Saya belajar dari mereka untuk berlebih kurang sahaja. Life is simple, tapi kadang-kadang kita juga yang menyulitkan keadaan.

No comments: