Tuesday, May 28, 2019

Kita Orang Baik-Baik 2

Ini cerita orang baik-baik dari Sabah yang dah meroyan dalam FB pasal isu Pendatang Tanpa Izin (PATI) di sana. Dia meroyan menagih janji untuk selesaikan isu PATI di sana. Saya pun tak tau PH ada janji apa-apa pasal PATI, tapi kalau dah janji eloklah ditepati. Kalau tak ditepati, nanti orang marah.

Yang saya nampak kalau undi PH, itu undi Malaysian Malaysia. Personally memang saya tak ada masalah pun pasal ini. Janji-janji lain-lain tu cuma manis-manis mulut, mau ambil hati sahaja. Contoh Harga Petrol turun. Sapa yang berjanji? DSAI,kan. Kita pun tau DSAI itu mulutnya memang manis dan pandai berjanji itu ini. Takkanlah kita nak percaya benda tu akan jadi nyata? Sapa lagi yang janji? Daim Zainuddin? Dia tu sapa ea? Bukan duduk dalam gomen, pun. Apsal pula dia yang sibuk berjanji? Kalau nak kata dia power sangat dalam BURSA, baru Soros petik satu jari jer dah terduduk, power ke hapa namanya tu. Power sangat ka?

Janji-janji PH datang dari orang yang integritinya boleh kita ragukan. Tun M? Jangan kasi saya gelak besar,lah. Banyak kali dia janji, tapi yang dia bikinnya benda lain. Tun is politic animal sejati. Dia tak kenal janji.

Kawan saya ini polos dan naif orangnya. Dia bercakap pasal dosa pahala, syurga, neraka. Orang-orang macam Daim, Tun M ni kita tak tahu, mungkin mereka ada passport khas untuk ke Syurga barangkali. Dalam Passport itu ada cop "JANJI-EXEMPTED". Janji-janji yang mereka telah tabur di dunia dan tak ditepati takkan dihisab.

Patutnya kawan saya luang masa buat research sikit adakah janji nak sattle masalah PATI di Sabah itu boleh dilaksanakkan atau tidak, sebelum marah-marah dalam Facebook. Marah-marah dalam FB bukan boleh selesai masalah, kalau ternyata masalahnya memang sukar diselesaikan. Tanya orang Kementerian Dalam Negeri, Orang Jabatan Pendaftaran apa masalah mereka. Orang-orang ini akan bagi jawapan yang tepat. Kalau masih tak settle-settle lagi tu adalah perkara besar yang menjadikan ia tak boleh diselesaikan.

Percaya sama Shafie Apdal, apalah dia tau pasal PATI, pun,kan. Dia dari Kementerian jaga Luar Bandar. Masa dia jadi Menteri Luar Bandar pun, banyak masalah Luar Bandar yang tak settle. Dia juga pernah kena pecat dengan BOSSku. Masa tu, ramai kata BOSSku dengki. Tak ada orang nak berhenti sejenak dan fikir, sapa BOSSku, sapa Shafie... kalau BOSSku pecat tu adalah yang tak kenanya dengan Shafie. Masa tu mana orang nak percaya yang ada something wrong with him, sebab semua taksub percaya Shafie dipecat sebab menentang 1MDB yang bermasalah itu.

Hari ini 1MDB yang bermasalah dah jadi tak bermasalah, bahkan dah jadi pemacu kepada pembangunan Negara. Orang Sabah pula marah-marah Shafie. Sebelum marah-marah, buat kajian prestasi sikit masa di Luar Bandar. Masa di Luar Bandar BOSSku marah sedangkan BOSSku itu jenis orang yang susah nak marah. Masa jadi MB Sabah Rakyat pula marah. Kalu pandai buat kerja, orang takkan marah. Sebab tak pandailah jadi kena marah.

No comments: