Sunday, May 26, 2019

Bukan Cerita Politik 2

Sambung dari n3 yang lalu...

Cerita lepas dari sudut pandang those yang macam kawan-kawan kita yang paranoid??? Kampung, kolot yang percaya Melayu, Islam boleh tergugat, digugat dengan anasir-anasir luar jika kita/kerajaan tak betul-betul jaga Islam.

Personally, saya tak rasa Islam, Melayu akan hancur, sebab saya ini anak Melaka yang taksub dengan kata-kata "takkan Melayu hilang di dunia". Tapi tu sebab saya Melayu, dan sebagai Melayu saya perlu ada click, kumpulan, tak boleh sorang-sorang sahaja, jadi saya masuklah dalam group Melayu paranoid ni. Takkan saya nak masuk group Melayu liberal, yang serba dinamik dan tangkas itu, pulakkan? Dah buang tebiat, ka?

Tapi saya ada juga kawan-kawan yang dia tak liberal, tapi fan-Tun-M. Dulu masa Tun jadi PM-4 saya ok je dengan Tun walau ada juga saya rasa Tun ni ada banyak yang tak betul, asyik besarkan tembolok kroni dan anak-beranak aje----. Tapi bila dia jadi PM-7, ada yang kata Tun dah lain. Saya rasa pula, itulah Tun yang sebenarnya. Sejujurnya saya memang tak ada masalah or sentap if Tun la ni kata Melayu macam-macam. Dari dulu pun Tun memang suka kutuk Melayu, apa? Melayu pemalas, Melayu mudah lupa, Melayu hidup bertongkal bla bla bla. Biasala mak saya pun selalu marah-marah macam itu. Saya anggap marah orang tua yang sayangkan saya. Orang Melayu memang suka marah-marah. Saya memang tak ada masalah dengan Tun.

Cuma bila banding Tun dan Najib saya lebih suka Najib. Macam kau tanya artis mana kau suka, tentula ada artis-artis tertentu yang kita suka dan kita boleh buat senarai carta artis paling kita suka,kan? Macam itula juga dengan politician. Udah memang la ni trendnya orang dok hurung BOSSku.. saya pun sukalah. Lagi pun BOSSku suka update FB pasal saham, pasal prestasi ekonomi Negara, banyak benda BOSSku tulis berkaitan dengan perkara yang saya belajar di Universiti. Kalu si Tun tu, tak habis-habis marah-marah Melayu Malas. Melayu ngoi-ngoi bla bla... Biasala memang ada orang tua yang jenis kuat membebel tu. pot pet pot pet.

Tapi bila berdepan dengan fan-Tun-M ni, yang taksub percaya Najib itu perompak, tak payahlah kita susah payah nak back-up-back-up Najib pulak. Kau tunjuklah apa paper tulis, derang still akan kata tetap Najib itu perompak. Cakap hal-hal lainlah. Dalam dunia ni ada banyak benda boleh sembang, pun, selain dari mengomen prestasi ekonomi dibawah kerajaan baru, tapi tetap diterajui Tun yang sama. Kami ini back-ground accounting, bukan penganalisa fesyen, gaya, atau kelab gossip selebriti. Kalau jumpa, membanding-banding pencapaian ekonomi topik no 1 yang kami suka bawang-bawangkan. Banding sana-banding sini. Dulu boleh banding Malaysia dengan Singapura, Malaysia dengan negara itu, negara ini. Sekarang boleh banding Malaysia lama dengan Malaysia baru.

Bila nak kutuk gomen, pegila cari geng Anti-Tun. Infact geng-Anti Tun ni pun saya baru kenal, pun. Mujur ada mereka, boleh meracau bukan-bukan. Kalau tak, susah juga, tak boleh langsung kita komen gomen, walau kita susah hati tengok gomen hari ini tak adalah kije lain, melainkan pinjam-sana-pinjam sini dan jual share Khazanah sana-sini. Kita memang seriau dengan orang macam Daim Zainudin yang suka berjudi di BURSa... Kita memang geli-geleman dengan macai Tun yang mengarut-ngarut tu. Jadi memang seronokla jika dapat membawang, kan? Iyalah dalam group sekolah-sekolah ini ada je yang Tun's fan ini. Masa zaman kami dulu ramai yang rasa terhutang budi sama Tun sebab program Matrikulasi dan twinning program-tajaan JPA-Mara, kalau kita komen sikit prestasi ekonomi negara boleh jadi sentap----dan balas dengan statement "negara dah rosak kena rompak, sampai nak bangkrap bukan boleh pulih satu dua hari je". Nak aje jawab "dah tau susah nak pulih, pasai-pa hang dok janji itu ini sebelum menang" tapi baik diam je, sebab nanti perang mulut jadi berpanjangan pula. Biarlah biar dia menang tu. Lagi pun bila berhadapan dengan Tun, kita memang dah tau Najib tetap akan dipenjarakan. Gaduh macam mana,pun tetap Tun juga akan menang, tak payahlah kau nak gaduh-gaduh, pun. Nanti boleh jadi hilang kawanlah pula, sedangkan Islam mengajar kita kena jaga silaturahim. Sebab itu walau saya dengan kawan-kawan yang ini ada benda kami tak bersetuju, kami tetap kawan. Ada kawan saya macam saya--Pro Najib, ada Pro-Tun, tapi kami kawan. Itulah indahnya persahabatan, masa sekolah-sekolah ni---masih boleh bersahabat walau berlainan cita-rasa dan kecenderungan.

Tapi bulan ini, Bulan Puasa, tak baik membawang--banding sana-banding sini bukan boleh bawa feadah pun. Walau saya tak pangkah Malaysia baru, tetap Malaysia baru dah menang. Zaman Malaysia baru, zaman Malaysian Malaysia, asasnya meritokrasi. Patut itu kau fikir dulu, sebelum pangkah. Adakah dah bersedia membuang segala tongkat yang ada? Ni masa orang Melayu kata nasi dah jadi bubur. Kalau dia kata kita malas, kena rajin-sikitla. Kalau kita ini suka bertongkat memang jangan menangis, marah-mengamuk kalau tiba-tiba tongkat kita disentap dan dibuang. Jangan marahkan mereka sebab kamu ramai-ramai jugak yang pakat-pakat pangkah Malaysia Baru.

Jadi cabaran selepas cabaran kurangkan pengambilan kalori harian ialah kurangkan membawang... woiiii susah tu.

FYI, bulan puasa ini saya diuji dengan bawang pejabat yang besar. Kawan kata dah viral. Viral among us Penolong-penolong Juruaudit gomenleeerrrr....Katanya ramai dah merisik khabar, "ape-cer-ape-cer" ini bukan kisah fraud ka, breach of trust or abuse of power, tapi kisah hal personal kita-kita di pejabat le... begaduh.

Kisah ini memang seronok kalau dibawang-bawang, tapi inikan Ramadhan. Ramadhan bulan Mulia. Saya ini terkepit-kepit menahan diri dari membawang dan bercerita. Fuuhhhh kau ingat senang, ka? I tell you what, susah. Lebih susah dari kita tahan diri dari ambil kalori not more than 1,400 kcal per day, tau.

See--- hidup ini lebih banyak cabaran dalam melawan hawa-nafsu. Jadi, kau ingat, saya ada masa ka nak berlawan dengan sesiapa? Siapa lebih pandai, siapa lebih betul---sapa mental dulu, aku mental ka, kau mental. Najib's fan ka, Tun's fan? Nak tutup mulut dari membawang isu viral pejabat pun susah, kena fokus, kena iyalah kepit-kepit mulut kuat-kuat, kena tarik nafas-hembus-nafas, macam orang buat YOGA,lah gitu,kan? Inikan, pulak nak bergaduh, berdebat, I--Najib's fans is lagi pandai memilih pemimpin ikutan, contoh teladan, then u wahai Tun's fan.---

Dek kerana nak kepit mulut kuat-kuat, saya telah menghasilkan biskut raya pada tahun ini. Dengan mengepit-ngepit doh kueh raya, ianya sungguh dapat membantu dari gatal tangan capai hp watsap bawang sana-bawang-sini.

***
lagi satu benda, sejak weekend hari tu saya ini gatal aje tangan nak menaip begini:-

Cucu atuk jiran dah kawen, cucu atuk bila lagi? Lepas ni bolehlah buat kenduri kawen "pedang lawan pedang; karipap lawan karipap"

Astagfirullah, ini,kan RAMADHAN, tapi baik tulis lucah-lucah,kan? Hambooooiiiii... untuk buang urge yang ini saya tempah sessi rawatan facial. Katanya boleh buang lemak kat muka, muka nampak langsing??? Memang saya tak percaya, pun. Tapi itulah satu-satunya Facial yang milik bumiputera yang paling borjuis di Putrajaya ini, jadi nak cuba jugalah. I am so excited about this facial-facial things so cucu-cucu atuk semua, nak laga-laga karipap ka; pedang ka, boleh GO TO HELL!

No comments: