Wednesday, May 15, 2019

Bukan Cerita Politik

Kalau sebut Najib je, orang kata politik. Tapi ni cerita pasal court case dia, takkanlah politik. Bertahun lama orang dok tuduh Najib merompak Negara, membunuh dan macam-macam jenayah dikaitkan dengan bekas pemimpin No 1 Negara. Hari ini beliau dihadapkan ke Mahkamah atas tuduhan ntah apa tah, banyak sangat, tapi yang pertuduhan yang layak saya nak tulis ialah jenayah komersial yang membabitkan kesalahan pengubahan wang haram.

Iya, antara salah satu dari banyak pertuduhan itu, jatuh di bawah AMLATPUAA 2001, kalau tak silap. AMLA - Anti Money Laundering ni favorite subjek master in forensic and I got an A for this course. AMLA is a very powerful act. Mengerikanlah kalau kau disabitkan atas kesalahan ini, sehingga kau boleh jadi papa kedana, tinggal sehelai sepinggang je kau. Sapa yang kena tuduh AMLA memang "masak"lah, kau.

Kes dah berjalan. Najib diwakili peguam yang bukan calang-calang orang. Dia dah berjaya sumbat Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam penjara kena kes liwat, tapi dalam kes Najib, dia jadi peguam bela pula. Kehebatan dia janganlah kita pertikaikan. Bolehkan dia selamatkan Najib. Kalau boleh dia memang wah tak tau kita nak cakap apa,lah. GENIUS.

Dalam kes Najib ni pun dah berhari-hari berjalan, kalau kita baca paper, tak kisahlah kalau Shafie and the team gagal, pun yang pasti artikel-artikel yang ditulis oleh wartawan dari surat-surat khabar yang kredibiliti mereka tak boleh kita nak perleceh-leceh telah memberi neratif yang AG kita dah serupa badut. Macam orang bodoh. Tapi kepandaian para peguam membuat pihak lawan mereka macam kartun, bukanlah faktor penentu kalah memang dalam mahkamah. Pihak lawan nampak macam badut tak semistinya nanti dia kalah. Tak begitu.

Tapi dalam politik, Team Shafiee telah berjaya membina persepsi yang AG kita itu clumsy, pemarah, pendek kata beremosi/ tidak cool, dan sudah tentulah kita orang awam ni, atau layman akan berkata-kata dalam hati, "eh macam ini ka rupa AG yang kerajaan bayar gaji ribu-ribu sebulan, macam bodoh jerk, kalau macam ini, aku pun boleh jadi AG" macam tulah dia bila kita lepas baca laporan dalam surat khabar ini. Saya nak cari surat khabar lain, amacam pulak derang tulis. Tapi kebiasaannya mereka akan tulis benda sikit lebih kurang sama aje tu. Sebab pada hari kejadian, itulah yang telah berlaku. AG kita naik angin dengan sungut-sungutan yang dibikin oleh team peguam bela.

In short, team Najib, walau belum tentu derang menang nanti, hari ini mereka telah menang dalam perang persepsi. Mereka dengan bantuan AG yang emosional telah berjaya membentuk persepsi yang pihak peguam bela telah dibuli oleh AG yang emosional itu.  Imej AG sudah jatuh. AG sudah nampak tak cool, dan kita dah mula bercakap-cakap sambil membebel marah-marah, "buat abeh boreh, iyolah letak dia ni jadi AG. Kalau monang pun esok, orang dok kata monang sebab si TUA KUTUK tu nak sangat Najib masuk JEL"

Katalah takdirnya besok AG menang, pasukan peguam bela dengan bantuan orang media sudah berjaya membina satu persepsi yang kalau AG menang pun sebab Madey nak sangat Najib masuk penjara. Kesianlah AG. Itula saya cakap Madey ni kau jangan jadi Barua dia, sebab semua barua dia, akhirnya akan jadi macam badut...

*****
Ni cerita lain, cerita macai Madey. Budak sama belajar A-Level dengan saya. Belajar je sama, tapi tak pernah bertegur sapapun. Punya hebat mamat tu masa kat kolej, hari ini dia sendiri pun malu nak ngaku dia siapa diri dia yang sebenar semasa online. Berani guna nama samaran je. Kenapa? Itulah sapa suruh jadi Macai Madey. Lepas tu buat cerita karangan money trail----1MBD sebijik macam cerita Michael Crichton buat cerita  "melahirkan-semula" Dinasor guna DNA Nyamuk. Kalau novel fiction, iayala kut boleh jadi laku keras. Tapi bila tale money trail dia masuk mahkamah, nampak macam cerita kartun, la. Peminat cerita kreatif mungkin terlopong baca money trail karangan dia. Tapi Sarjana Perakaunan Forensik dan kriminologi Penyata Kewangan akan ketawa? Mungkin juga marah/ annoyed baca cerita dia, tu. Apa benda lawaklah yang engkau tulis ni? Kau jangan nak memperbodoh-bodohkan saya pula!!!!

Dengan lawak yang macam gitu, kau ada air muka ka nak ngaku kau dulu top student A-Level PPP/ITM?

Kalau saya, malu saya nak ngaku saya dulu ni,lah antara JPA scholar yang terbaik pernah dihantar belajar ke UK. eh ko study kat UK tu habis ka idak, sori saja tanya. Aku tau kau habis blajar Aktuari kau tu. Bukan macam aku jadi JPA scholar sekerat jalan jer, tapi hari ini, kalau nak lawan debat pasal money trail, akulah yang lagi berkredibel dari engkau, he he....

No comments: