Sunday, January 13, 2019

Salib Besar

Minggu ini kecoh pasal salib besar pulak. Memasing susah-hati. Tengok salib besar pun marah. Dah nampak salib tecacak atas bukit, apa lagi? Nak menang, pegila bangkit solat subuh berjemaah sana. Ini tidak dok pi marah-marah di media social, padamkan, padamkan, apa barang kau? Kalau macam tu sampai bila pun takkan menang.

Ko nak bangkit penuhkan masjid waktu subuh pun susah, nahhh meroyan, ajelah yang kau mampu.  Marah menteri, tak tahu jaga agama,  marah Mufti. Besok sapa lagi kau mau marah? Marah Abang Non, kalau besok anak cucu hanya reti cari makan dengan buat video viral China Doll Abang?

Masing-masing yang suka marah, dan salahkan orang lain tu tak baca kitabka? Saya memang tak baca kitablah, tapi guru agama saya baca. Dia cakap nak menang penuhkan saf. Tak pernah pula dia cerita kalau nak menang meroyanlah sana-sini, di media social, di kedai kopi walau di mana-mana suruh padam salib, padam salib atau petition sana, petition sini, kutip tanda tangan suruh padam salib.

Nak menang cara meroyan dan kutip tandatangan? Aish!! Aish!! Aish!! tok guru manalah dok ngajo tu ye?

Eh tak de orang nak pakat-pakat tulis dalam media sosial cenggeni...?

"ayuh sahabat-sahabat, solat subuh berjemaah kita. Salib besar sudah kelihatan, petanda kemenangan di pihak kita tak lama lagi. Mari-mari, yuk yuk kita penuhkan masjid, juga surau di subuh hari"

Saya heranlah, lain yang dipelajari di kelas agama, lain masa kekecik dulu, lain yang kita buat masa dah tua-tua bangka ni. Dah lupa agaknyalah tu.

No comments: