Thursday, January 24, 2019

Kawan Saya 2

Antara benda yang kalau kawan ngadu saya malas nak dengar ialah pasal harta. Orang curi, orang tipu dia pasal harta, both harta intelek dan harta pusaka. Kebetulan kawan saya ini orang yang berharta. Dua-dua dia ada. Tapi malangnya dia macam saya juga. Tapi sebab saya single, jadi to a certain extend I am better-off dari dia walau sepatutnya jika saya rasa dia ambil kursus estate management ka, intellect property management, pasti dia kaya.

Tapi dia pergi ambil kursus sastera. Jadi dia ni sikit sebanyak tak berapa pandailah menjaga dan mengekspoitkan asset yang dia ada. Harta pusaka tak payah cerita panjanglah itu suami dia punya. ngok-ngek-ngok-ngek.... gitu. Adik-iparlah, gitu gini-kan? Penghabisannya harta itu terbiar tidak dapat diuruskan dengan sempurna. Dia, suami dan adik ipar, tak serupa adik-abang-kakak lagi. You know what I mean?

Kisah intelek dia plak, dia underpaidlah. Orang proof read je satu perkataan 40sen, dia mengedit tu rate 30sen seperkataan. Ikut rate gomen. Off-courselah dia tak de masa nak mengedit langsung sebab tugas hakiki dia melambak-lambak. Selalu pulang pejabat lewat. Kerja tak habis-habis. Memang dia tak de masa nak ambil job 30 sen tu. Baguslah dia tak ambil kalau dia ambil, ada juga yang dia kena tipu tu.

Kalu dok ambik job dari kawan baik, main cakap mulut, lepas sebulan, dua bulan kawan buat-buat lupa.... hah ambik kau!!! tak mengapa kalau kau kata sedekah---amal jariah? Tapi kalau sedekah, tangan kanan memberi-tangan kiri pun tak tahu. Ini kalau lepas memberi, riuh berkicau di alam-maya--kena--pau, sedekah apalah namanya itu?

Saya bukan marah sama dia cuma nak ingatkan, jangan jadi macam kawan-kawan dia yang dah kena tipu tu. Memang Islam suruh baik sangka, tapi zaman mellenia ni jangan ko main borong je semua baik-baik. Ada kawan kata, bab duit tak de kawan baik. Kena treat kawan macam kau treat your business partner. Kena ada sikit sikap skeptikal. Bukan melulu tapi spektikal yang professional. 

Dia gitu. Kita bukan apa, ini bagi mengelak kita sendiri meroyan di media sosial tapi satu habuk pun tak dapat, cuma dapat kontroversi je. Kalau kita ada sikap spektikal, kita ambil langkah berjaga-jaga, hah kau tipulah aku, siap kau, nanti aku hantar kau masuk jel. Hah gitu. Negara ini ada undang-undang. Tapi kena tau cara bagaimana undang-undang itu boleh menyebelahi kita, bukan membaham kita balik. 

Prof risk saya cakap, orang kita ni baik sangat, cepat mengalah. Bila dah mengalah tuduh undang-undang thaghutlah itu lah inilah. Tapi ko ada pasang lawyer nak tegakkan undang-undang? Kita kata macam orang tak reti agamalah tak reti jaga hubungan silaturrahimlah pula kalau nak pasang-pasang lawyer, ni. Tapi itulah kita. Dan Prof saya kata, nasib baik suami dia ada DKK (Darah Keturunan Keling). Dia  happy dan sangat bangga dengan suami DKK dia sebab janganlah kau cuba nak berdispute dengan Prof, nanti Che Abang DKK dia naik darah, nahas kau. 

Saya suruh adik-adik manis semua cari Calon suami DKK ka? 

Bukan begitu maksud saya, maksud saya tak kira, Melayu Cina, India, kita sekarang ini kalau dalam bab harta kenalah mempunyai sikap skpetikal yang professional. Jangan kau main borang baik sangka sahaja ya, adik abang semua. Kalau dah berjaga, masih terkena, jangan pulak buat-buat, apa nak kata, dah nasib, tapi jari-jemari ligat meroyan di media social, itu ini---kena-kuda-lah-mengudalah-kuda-kudalah, kapitalis hanat,lah, puaka-celaka, sila-meninggallah, apa-apalah, kan?

Kawan-kawan memanglah simpati, nasib baik kau tak pernah buat peragai begitu lagi. Nasib baik kawan kau je yang bikin dan nasib baik juga saya bukan kawan kepada kawan kau. Jika ya, harus kau dapat baca komen begini di status kawan kau itu:- ....

"hah padanlah muka kau. Agaknya nenek moyang kau dulu pun macam kau juga. Patutlah kerajaan kau dulu pupus. Dah bagus duduk sini pun tak reti-reti nak berjaga-jaga. Yang kau tahu jaja cerita keturunan kau, keturunan terinya. Semua orang ada black hidden agenda nak menginaya engkau"

Ini saya cakap sarkastik, tak sampai ke hati. Iya padan muka. Tapi saya masi kasihan. Kalau orang yang sampai hati, memang dia cari orang yang macam kawan kau untuk dilanyak-lanyak dan dikuda-kuda,kan.  hihi...

Bye. Selamat berhujung minggu.

No comments: