Tuesday, July 22, 2014

Makan Bunga vs Mandi Bunga

Cerita-cerita semalam, macamlah saya ni banyak duit, kan. Tidak, bukan banyak duit, mana, pun. Tapi orang duduk kewangan memang selalu didekati dengan promoter dan pengiklan. Cerita semalam memang saya yang jemput. Kenapa saya tak pergi kaunter beli ASN1,2/ASB, macam kebanyakkan orang?

Saya sebenarnya mau bikin pinjaman ASN/ASB. Manalah tau,kan kawan punya pasal dia boleh bagi special rate…2.8% ha! Saya teruja nak buat benda itu lepas dengar ceramah AKPK. Kata penceramah, “ambillah kemudahan itu, kos pinjaman sekitar 3.5%-4% sedangkan pulangannya 5%, 6%, 7%? Menurut kajian di Singapura, macam yang pensyarah Pelaburan saya kata, pulangan di Bursa sana, memang tak lari dari 9%-10%. Jadi tidak hairanlah jika di Malaysia ini, PNB yang selama ini menguruskan hal ehwal pelaburan bumiputera boleh bagi pulangan setinggi 7%. Ini kerana sifat “financials instrument" yang diniagakan di sesebuah bursa itu, jika satu kelompok, naik, satu kelompok lagi akan turun. Yang perlu dilakukan oleh pengurus dana ialah memerhati turun naik harga ini dengan tekun.

Jika kita banyak duit, macam Tun Daim Zainudin tu, bijak sebijik macam Tun, peka dan perpengetahuan, macam....lagi-lagi Tun Daim lagi, kita sendiri yang urus dana sendiri, kita sudah semistinyalah boleh bikin lebih dari melabur dalam amanah saham ini. Tapi macam yang saya cakap, modal kita tak tinggi, kita tak eh saya,lah malas nak mengkaji trend pasaran saham, amanah sahamlah yang terbaik untuk kita, sebagai “hedging tool” dalam melindungi simpanan kita dari dimamah inflasi. Tak apalah, tak untung banyak tidak mengapa, asal duit kita tak merosot teruk dek kerana inflasi. Bayangkan anda menyimpan dalam bank biasa, faedahnya 2.5%, inflasi 3% ke 3.5%, memang sakitlahkan.

Riba, bunga memang jahat, mari perang riba, bunga, perangan bapak bunga iaitu Yahudi Israel laknatullah. Korang pergilah, saya lebih selesa dengan cara saya. Ikut hati memang saya mau pergi berperang di Palestine, tapi nak pegi Bandar Baru Jempol, pun mak saya punyalah sedih, tak tidur malam menganalisa-psiko saya. Hasil analisa-psikonya amat mengejutkan tapi mengeli-hatikan saya. Dia kata  mengalami masalah unrequited love dengan pelakun cun Encik Azhar Sulaiman….Mak ai ha ha ha…kelakarkan.  

Kepada yang membaca tulisan ini, doakan mak saya ok dan redhakan pemergian saya ke Bandar Baru tersebut. Terima kasih.

No comments: