Sunday, July 13, 2014

Diam lagi baik



Tiap kali Ramadhan itu le ceritenye, orang Yahudi akan bedil orang Palestine. Bila kena bedil, maka kita pun buat derma kilat. Macam itulah nanti pada tahun hadapan. Kita tak usahlah rasa pelik kenapa Yahudi buat macam itu, sebab itu agama mereka. Ntah sapa yang mengajar? Ustaz saya kata, Yahudi ni dia pandang bangsa lain sebagai goyim, lembu. Dan mereka mengajarkan penganut mereka yang membunuh lembu itu adalah pekerjaan termulia. Kata ustazlah. Abes tu kita kena ramai-ramai, pakat-pakat bunuh ajaran yang sesat ini? Itulah yang sebaiknya saya kira.

Tapi sejarah orang Yahudi ni memang begitu, Allah beri mereka segala macam kelebihan, tapi mereka salah-guna, mereka membenci orang yang tak sebangsa dengan mereka, Bila fikir balik, memang gitulah manusia, bila kita kuat, kita rasa orang yang tak sama macam kita, ini menyusahkan, lack of self discipline, tak ada wawasan, bla…bla…bla…bla…kita berusaha ubah mereka, kita nak jadikan mereka macam kita juga, macam kita barulah kelas, bla…bla..bla… Yang tak kelas, tak boleh kawan sama kita. Oklah kalau setakat tak boleh kawan aje oklah lagi, ni macam kes Yahudi, ni, kawan tak boleh, bunuh kasi mati, dapat pula pahala.

Mujurlah Islam itu agama lengkap, Islam anjur kita saling kenal-mengenal, berbaik-sangka sesama orang yang lain bangsa kerna tuhan memang cipta manusia dengan berbagai bangsa, dengan rupa bentuk, warna kulit yang berbeda. Kerana apa, untuk kita saling mengenal dan cinta-mencintai. Itu Islam, tapi agama ciptaan Yahudi, yang didakwa datang dari tuhan dan nabi-nabi, ajar penganutnya perkara yang berbeza. Mereka bangsa pilihan tuhan, diutus ke dunia ini agar mereka yang bijak pintar menguasi ekonomi & teknologi terkini dunia, kacak, tinggi lawa, membunuh bangsa yang lain yang kurang efficient dan bijak ini. Pengagihan sumber dunia akan lebih cekap jika dikuasai oleh orang-orang cekap yang bermerit sahaja, maka ia satu jihad untuk menghapuskan ketidak-cekapan.

Bila sudah jadi jihad agama, cakap banyak pun tak guna.


No comments: