Thursday, March 31, 2011

Yang mana satu

Bayangkan anda berada di sebuah Negara Antah berantah, katakanlah kunun anda adalah seorang mahasiswa. Buat masa sekarang anda kena pilih calun presiden university tempat anda belajar. Anda seorang Islam. Ada dua orang calon, dalam perkataan lain anda perlu memilih antara dua calon ini. Kedua-duanya beragama Islam, bangsa??? Katalah masa itu bangsa bukan perkara pokok sebab di Negara Antah berantah ini mereka sudah sangat advance. Negara ini terdiri dari berbilang bangsa yang sudah sangat intelek, matang pemikiran, luas pembacaan mereka, pendek kata Negara idealis yang berteraskan budaya ilmu. Integrasi kaum di Negara Antah Berantah ini sudah mencapai level amalgamation di mana perkahwinan campur sudah banyak berlaku sampai anak-anak tu kat surat beranaknya kat ruangan bangsa tu kebanyakkannya staff di pejabat pendaftaran Negara klik aje kat pilihan Ntah berntah.

Negara ini mengkhusus dalam bidang ilmu dan sumber utama KDNK mereka adalah dari sector pengurusan pengetahuan walau Negara ini merupakan pengeluar product pertanian dan penternakan tersohor dunia. i.e. nak dapat tembikai terenak di dunia, di sinilah tempatnya, nak dapat daging steak, lobster yang terenak di sini juga. Nak dapat ice-cream dan pencuci mulut yang sedap tanpa perlu risaukan peningkatan berat badan pun di sini juga. Pendek cerita Negara idealistic yang jadi mimpi sang idealist tegarlah ni. Tak de konsert2 hedonisme, pil kuda, antah apa-apa pil lagi lah macam kat Negara-negara maju lain tu. Tak de. Manusia di Negara ini lebih mendapat keseronokkan dari intellectual intercourse dari yang lagi satu tuh. Scholar-scholar tahap Sidrataguatama Budha, Al Ghazali, Rabiahtul Adawiyah dan Mathama Ghandi blaka yang menghuni Negara ini.

Anda perlu memilih calon presiden. Walau dua-dua Islam, sorang tu simpatatik pada kristianiti, walau Islam dia selalu nak betulkan persepsi yang kristian bukan agama membawa kepada keruntuhan akhlak dan peradaban dunia, yang runtuh tu orang kristian yang mengamal hedonis dek termakan hasutan nafsu dan syaitan. Sorang lagi pula promoter tak tahulah bergaji ka tidak kepada Legasi Ayatollah Syiah. Muhammad SAW punya bloodlinelah. Ntah mungkin jugalah dia ni cucu-cicit Nabi Muhammad agaknya. Tapi katanya tidak, dia cuma sayangkan Husain dan Hassan dan memang berharap satu masa nanti dunia akan diperintah oleh seorang lelaki dari keturunan Mulia ini.

Dua dua hensem, dua-dua kacak, tinggal kamu seorang yang memang brutel, kamu memang selalu rasa nak sekeh-sekehlah dengan calun cinta keturunan nabi ni, (mamat poetlah, yang suka mendayu-dayu a bit like well who???? A bit ke hapanya memang spesis Encik Tuan Pengarah CDP MMU Ayer Keroh ni. “I memang dilahirkan jambu, tapi don’t u ever nak brani pepandai nak fitnakan I! I straight tau, tak caya tanya isteri I”) dan anda pula personality lebih mirip pada calun lagi satu. Pragmatic, rasional, tidak emosional dalam setiap gerak-geri dan pendekatan anda, aka mamat Macho yang efficient persis Donald Trump “you are fired”. You’ve tried your level best to see a good thing in each person you’ve met, but if you think the benefit of firing him or her out weight the cost, you do not hesitate to do so.

Ok lah sekarang ini, antara “Encik Donald Trump” dan “Encik Tuan Pengarah CDP MMU Ayer Keroh 2010-2011” mana satu agaknya yang akan anda pilih.

Tapi ingat anda di Antah berantah, dalam zaman FUTURISTIC AMALGAMATION tak macam Malaysia.. Kalu kat M’sia ni tak payah tanya eh, dah memang done-donelah kita pilih simamat bunga tuh. Ko dah tak takut nanti ilang akai ka hapa duk pilih si pencacai kristian!

No comments: