Monday, March 14, 2011

Terlambat fikir

It’s not that I’m not aware that Malaysian is heading towards high income nation, it just that I always got this feeling “aku oghang pempuan apa aku peduli pasal ekonomi” I guess dapat kije gomen kira dah secured, cuma mau tingkatkan sikit kemahiran agar nanti pencen tak termangu-mangu tak tau nak bikin apa krija.

Sepatutnya memang kita orang perempuan tidak patut dibebankan dengan fikiran-fikiran pasal ekonomi patutnya kita duduk rumah dan orang lelakilah patut sediakan segala-galanya untuk kita. Realitinya tidak begitu. Betapapun kita mau agar kita boleh goyang-goyang kaki di rumah dan menikmati apa-apa hobi yang kita ada, misalnya berdandan dan ber”spa”, slim wrap, wax wrap, apa-apa bentuk balutanlah kan untuk membuang lemak yang degil di sana sini, kita tak buleh, sebab realitinya saya ini dilahirkan dalam golongan marhaen.

No no no itu bukanlah my dream life, tidak. Tapi bestkan kalau dapat macam itu. Macam syurga duniawi gituh. I hate thinking about my future. But I have to think, I have to imagine…I have to calculate my income lepas pencen nanti. What is the things that I gonna do lepas pencen. Teaching? Writing? Or have my own small audit firm? Or buka business sendiri, be my own boss? Wat kinda of business? It is nice to have small business bila dah pencen nanti.

No comments: