Wednesday, March 2, 2011

err Brag? Brat? wat ever....

Sapa/apa makhluk yang tak suka kalu kita sesama islam berbaik-baik dan saling bantu-membantu. Apa makhluk yang suka lihat orang bergaduh dan bermusuhan. Apa makhluk yang akan meraung, jadi tak keruan kalau kita semua bersatu padu dan saling kasih mengasihi….fikir-fikirlah

Bergaduh, saling benci, saling mengata huduh, merendahkan peribadi bukanlah perkara yang bagus pun. I know last ntri saya mengutuk orang yang tak memikirkan untuk menyediakan tempat perlindungan sendiri untuk anak isteri… memang tak patut saya kata begitulahkan. Memang satu sifat kejilah tu.

Oh ya lama tak lama juga ada kawan FB saya menasihati diri ini agar masuk PAS, saya memang nak tersedak bahak. Mujur depan PC aje, tak berdepan bersemuka. Setakat berbaik tu saya rasa ok. Nak masuk PAS, nak join ntah apa-apa lagi tah group yang dia sarankan minta mahap le. Saya pun idakla kuasa nak tanya adakah kawan saya ini member PAS…

Kalu dia member pun, kira member elitlah. Saya tak cerita pengalaman saya dengan orang PAS pun rasa saya akan melukankan hati orang yang saya ‘care’. Saya rasa ok kut jika sekadar saya kata di sini, saya pernah mengajar PASTi dan ketika saya diterima berkerja dengan Akauntan Negara, sebagai book keeper, memang mak saya tak benarkan sebab gaji kecik dan ayah(pak long) saya janji, PASTi saya itu akan tukar jadi SRIP dan saya akan diserap jadi guru.

Mujurlah isteri abang sepupu saya berjaya menyakinkan mak saya agar melepaskan saya ke Kuala Lumpur. Kalau tak kerana galakkan dan dorongan isteri abang sepupu, mungkin saya tak kerja dengan kerajaan. I love kids more then I like accounts & numbers. I don’t have any intention pun nak jadi cikgu budak SRIP, sebab orang kat Negara barat tu, mengaji budak-budak bukan tahap ijazah aje, sampai tahap phd pun masih bergelumang dengan kanak-kanak. Saya pun tak tau why I accepted the job, maybe bayangan nak jadi cikgu budak PINTAR tu tak appealing langsung. Tapi yang pastinya, isteri abang sepupu saya have given me one good piece of advice and I really appreciate it sampai bila-bila. I guess that was the best decision that I ever made in my life. Leaving the job that you really enjoy for the other which you are not really sure, but after sometimes you finally think “this is what I suppose to be doing, this is my destiny”, and discovering strength, talent, potential which you never think that you have.

Dan Kepada kawan FB yang menyarankan saya itu dan ini, saya jemput kalau sudi datanglah ke PASTi Assolihin, Merlimau, bantu apa yang patut. PM2lah saya kalu dapat bikin impian ayah saya nak tengok PASTi membesar jadi SRIP jadi kenyataan. PM kalau ada budget sebesar start up cost for SRIP aje…
Materialistik, selfish… well masa itu emas…Kita kena selfish dan sarkastik lebih-lebih lagi kepada people talk/brag about this and that. We have to be very careful isn’t it? Saya fikir tak salah kita tanya berapa budget dia.. NO MONEY don’t talklah. Buat sakit ati aje mendengo eh. At least teach/ disciplined ourselflah (have some inner control). Talk only the thing within our range.

No comments: