Monday, March 28, 2011

Psiko Melayu

Isu Novel Interlok masih tak habis-habis, ingatkan dah habis. Selepas bersidang, berbincang bla..bla..bla, dan secara grafiknya sasterawan yang itu hari keluar paper muka depang menangis, dahlah sakit tua, tambah sakit terlentang terus dek gara-gara interlock, dah pun bule masuk paper tersenyum. Saya pun tak tinguk sangat muka orang tua yg tersenyum tu, karang angau karang susah pula. Ahaks. Pandang gambar lelama pun rasa samalah hukumnya dengan pandang direct real life lama-lama juga. Kalu seronok semacam rasanya dah violated larangan tuhan dalam surah Annur ayat 30 & 31. Rasa-rasa sayalah yang mengaji tafsir quran sampai tahap darjah 6 jah sekolah Agama Negeri Johor.

Ok berbalik pasal Interlok yang masih diperkatakan. Adalah sorang mamat tu kata, kenapa cuai, kenapa pilih novel yang macam itu. Dah macam itu orang India dah kecik ati, tulis ajelah Novel lain, apa pinda-pinda? Sikit lebih kuranglah gitu-gitu ‘gist’ yang saya dapat dari pembacaan saya tentang kenyataan mamat yang ramai blogger-blogger nyamuk tak ntah skola ntah tidak ini gelar sebagai Din Pudu Raya. Hmm eloklah tu korang pakat reramai kata dia Din Pudu dia kata korang ntah apatah kita tak tau.

Isu dah tak ada isu lagi dah, perwakilan masyarakat India dah tak mengamuk lagi, penulis pun dah tersenyum. Apa lagi masalah? Lainlah kalau masyarakat India masih marah, atau penulis pula berdegil tak mau ubah apa-apa atau kedua-duanya sekali. Bagi pihak penulis, beliau boleh saja ambil keputusan untuk tidak membenarkan naskah tersebut dijadikan teks KOMSAS.

Namun kita orang Melayu ini psikonya kita lebih rela meng”adjust” dari dibuang terus. Kita bukan macam orang kapitalis barat yang kalau tak suka buang terus, “you are fired”. Buat kata kawan saya masa kat KDN pun kita ntah “beger2” macam itu bajulah kalau tak sedap pakai kita adjust2lah kasi sampai sedap. Kalau baju tu terketat? Kita kena kuruskan badanlah sampai tak ketat. Gitu-gitulah. Hanya orang yang benar-benar faham psiko Melayu aje rasanya boleh betah dengan cara Melayu. Mungkin ada yang tak puas hati dengan penyelesaian Kes ini. Rasa seolah Melayu kalah, tapi memang sikap Melayu macam gitu mudah mengalah. Dalam isu Interlok ini, kalah kah kita?

Kalau kita sebut “Interlok, Melayu memang cepat mengalah” memang kita rasa teruk, tapi kalau kita ubah pula “ Interlok melihatkan tahap toleransi yang tinggi umat Melayu” lainlah pula perasaan kita. Sukahati kitalah apa bentuk statement yang kita nak masukkan dalam minda kita. Kalau kita lihat kita sebagai bangsa yang cepat mengalah memang kita akan jadi macam itulah, tapi kalau kita lihat kita sebagai bangsa yang toleran, itulah kita. As for me, I would rather winning some, and loose some dari losing everything. Ada ada benda yang eloklah dapat sikit dari tak dapat terus he he he.

No comments: