Sunday, August 15, 2010

Cabaran Langsing 1

“I am merely a Malay Muslim who once led a Third World country. I therefore do not understand democratic politics, the rule of law and justice. We the Malay Muslims must democratically choose your bosom pal as leader of our country. After all he has been accused only of doing what you normally do in your great country.” Tun Dr Mahathir bin Muhammad

Ini nasihat mantan PM kita, Tun Dr Mahathir. Anda boleh listkan 1001 sebab kalau tak nak ikut cakap beliau. Tapi saya mesti ikut, sebab Tun ini ajelah yang paling cerdik dan paling boleh pakai cakapnya. Saya secara peribadi memang tak suka Perdana Menteri Baru ini. Bukan, bukan pasal dia peliwat. Saya tidak ada masalah berboskan kaki liwat, bahkan dalam beberapa espek tertentu bos kaki liwat lebih dinamik, efficient dari bos yang straight.

The only problem is our new PM tak macam PM sekarang. PM baru kita nanti tak suka orang gemuk. Kawan di Perbendaharaan kata beliau sangat allergic dengan orang gemuk. Kalau dia nampak kita put on weight sikit aje, dia dah suruh kita bikin work out. Sebenarnya itu pun sangat baguslah tu. Cuma dah kita ni endomorph, memang susahlah bagi kita ini. Itu pasal saya tak suka dia. Mutuallah tu, you don’t like me, I don’t like you.

Tapi itu tidak boleh kita jadikan alasan untuk tidak mengambil nasihat ikhlas mantan PM kita. Kita jadikan ia satu cabaran dan tekad untuk menjadi manusia yang lebih langsing, lebih berjaya dan produktif. Lagi pun apalah nak pening-pening sangat pasal berat badan pun sebab sekarang ini produk pelangsingan badan sudah berlambakan di pasaran. Cuma kita ajelah hendak atau tak hendak mau ubah cara gaya hidup kita kea rah gaya hidup yang lebih sihat.

Homo pun satu gaya hidup sihat apa? Janji apa-apa yang tersekat, tersempang tu boleh meleleh, memancut keluar, kalu tak nanti jadi toksik, meracun mindalah pula, berimaginasi, berhalusinasikan yang bukan-bukan.

No comments: