Wednesday, August 4, 2010

Main Kotor

Satu reality yang menyakitkan, atau menggerunkan, atau orang kata faktor penolak dalam dunia perniagaan ialah persaingan. Persaingan memang baik, tapi apabila persaingan kotor berlaku, terkadang itu ia jadi terlalu jijik dan mengerikan untuk sesiapa yang tersungkur dalam persaingan ini untuk bangkit dan kembali. Traumalah gitu dan langsung tak moh masuk bersaing lagi. Kita mungkin dah selalu dengar cerita pasal persaingan kotor ini. Siapa yang main kotor. Tentulah kaum cina. Ini bukan mau rasis atau apa, tapi itulah dia ceritanya. Kita selalu dengar ‘ala, Melayu asal besar sikit jah nanti dah kena jual”

Kunun katanya, kalau Melayu maju sahaja mereka akan berusaha sehabis mungkin untuk menjatuhkan Melayu tadi. Contoh? Banyaklah contoh yang ada, kita pun dah masak dengan contoh-contoh yang banyak kita dengar, dari membuat tempahan palsulah, memasukkan barang kotorlah, persaingan hargalah (price war) macam-macam ada. Itu yang menyebabkan walau berniaga itu 9 dari punca rezki ramai dari orang kita takut untuk berniaga. Contoh-contoh, cerita-cerita yang kita dengar amat menakutkan. Kita takut rugi.

Jadilah, kebanyakkan Malay business tycoon yang kita ada sekarang ini adalah yang jadi-jadian untuk mencukupkan quota 30% bumi-equity. Betul ka mereka business tycoon jadi-jadian? Iyalah walau ada businessman Melayu yang memang betul-betul berjaya dengan usaha keras sendiri, tapi secara keseluruhannyalah persepsi umum, Malay ini tak pandai berniaga. Atau kita kata, orang Melayu tak akan boleh berjaya dalam perniagaan, sebab orang Islam tak benar kita lawan balik cara kotor juga.

No comments: