Friday, August 11, 2023

Gelombang Hijau

Hari ni derang dok pakat pi ngundi, semalam aku mengumpat dengan Bos Baruku, level Timbalan Pejabat aku le. Lebih muda setahun dari aku. Aku dan dia memang seram ngenok gelombang ijau-ijau ni, kami seriau. Aku cakap dengan bos sikit lebih kurang gini "dema approach, memanah, menguda, berengan, kita sekular apa? SDG, Gender equality, tatakelola, mana nak terkelolanya dengan approach mereka" Bos aku jawab "scary" "yup, agree sesangat"---- sebelum tu biji buter percakapan kami 

Bos "Sapa balik kampung hari ni?"
Aku "xoxo, tadi lagi dah cuti. Semalam kut gerak balik tu. kempen PRN kali ni dahsyat, no?, Kelantan tak de masalah air, kita boleh gali perigi."
Bos "eeh, macam errmmm--hurmm, seramlah"

selain bos, ada lagi sorang kawan aku pun seram jugak dengan gelombang hijau ni. KJ je optimis kata sapa yang dah terseram-sejuk dengan gelombang hijau tu termakan hasutan LKS. Kat opis ni aku memang tak ramai kawan-kenalan, so far kompem seram hat 2 orang jelah, bos aku dengan KUPW32 aku. Dedua tu jeneh pempuan lelembut, alahai girlish-girlish. Aku jak brutal yang takutkan gelombang hijau. Aku tak tau hat dua tu takut sebab Kit Siang dah momok-momokkan dia, tapi aku yang brutel ni takut bukan pasal Kit Siang, tapi pasal apa! hah meh sini aku nak cerita----

Dulu aku asalnya sebelum aku ada blog ni aku melepak dekat satu blog tu. Pensyarahlah, pensyarah turn CEO Bestie aku sekarang ni. Tebeer kau anak murid dia mengamuk, aku sembang kat blog pensyarah dia. Kau ingat aku tak study ka sapa yang mengamuk tu? Aku studylah tapi idaklah  aku nyady sampai kat daftar rekod pelajar sana, tak perlu, aku stalk je blog dia. Dalam dia serang aku, dia nak juga up diri dia sendiri, so dia up blog dia.

Kat situ je aku dah boleh simpulkan yang minah ni minah-minah usrah yang obses takut Imam dia kena goda dengan sundal kapitalis sekular. Polos sangat minah tu. nampak sangat dia punya obsessi. Bestie aku tu pulak dulu kat sekolah Immam sekolah. Sekolah SBPI, Asrama Penuh, tempat bebudak Melayu/Bumiputera Sabah, Sarawak, gomen kumpulkan untuk jadi bakal pemimpin Melayu masa depan. Aku nampak sangatlah napa minah tu beriya-iya menyerang aku. Aku memang nampaklah roman bestie aku tu boleh jadi pemimpin besar pun kalau dia terjun politik. Tak terjun politik pun la ni dia CEO kat Sabah sana tu. Itu pasallah minah tu obsess tak bagi aku kawan dengan pensyarah dia, sebab aku dalam blog boleh aku cakap invisible hand. Kita invisible hands ni kita teori Adam Smith. Invisible hand tu kuasa Alami, Kuasa Ghaib yang lebih besar dari yang besar, Kalau kita Islam Invisible Hands tu Allah Taala, lah, kan? Kalau Pagan, kuasa roh nenek-moyang-leluhur, ka? Kalau Adam Smith sekular? Ntah orang sekular ni dia percaya apa ek---karma kut, "You reap what you sow" tabur tuai. Kau tabur benih baik, dapat benda baik, kalau jahar dapatlah jahat dan kerosakan gitu.

Tapi minah ni dia ingat aku cakap pasal Tangan Dajjal. Dia fikir aku nak ajak HERO dia join team Dajjal. So, meroyan-royanlah dia di situ, di dalam alam maya situ. Aku pun angkat kaki, tak brani aku nak tegur sangat bestie aku kat online. Off line kebetulan bila aku naik pangkat dapat posting kat Sabah, aku jenguk jugalah bestie aku tu. Kalau dia buat promosi buku kat KL aku pergilah support. Owh lupa nak bagi tau bestie aku ni selain kije makan gaji dengan gomen Sabah, dia jugak rajin tulis buku, lukis doodle sebagai hobi dan terapi minda. Mau tak terapinya kalau dapat pemuja tegar yand obsess macam anak murid dia, tu. Kalau aku pun pusing dan pening.

Pompuan gila? Bukan pompuan aje---aku bayang gini budak tu kekecik mak ayah dia dah latih to tak over the world. Memanah, menguda dan berenang---wow such a warrior. Nak cari kuda pun kenalah kuda yang bebetul world class, kan. Nak tak over the world nak bawa panji-ISLAM kenala all yang terbaik, kan. Jihad tu---Baik pempuan, baik lelaki sudah ditanam arahan sebegini, dan sudah tentulah mereka berani, dan menakutkan, tak gitu.

Tapi aku cakap balik, kenapa aku nak takut? Takutkan hanya pada Allah. dengan budak gelombang hijau pun aku takut. Honestly masa tu aku memang takut, kau! Aku lawan takut aku, aku pegi sambung belajar. Aku takut apa tah, aku pun tak tau. Lama jugak aku dapat penyakit takut ni. Penyakit ni beransur hilang pun, dalam kebelakang-belakang ini ajelah. 

Walau aku dah tamat study, dah naik pangkat, aku masik takut, yang aku sendiri pun tak tau kenapa aku takut. So each time aku takut aku ingatkan diri aku patut takut pada Tuhan saja. Berdosa aku kalau takut yang lain dari dia. Aku asyik baca doa Nabi Yunus, sebab kenapa aku baca doa tu. Sebab pasal aku pegi "usik" HERO dak Gelombang Hijaulah aku kena serang kaw-kaw punya, sampai aku ketakutan, hilang keyakinan diri dan sebagainya. Aku paranoid, aku cemas, anxiety, sesemua sakit jiwa kompleate package aku dapat, he he--- dengan sakit urat terkepit, dengan gerd lagi. Macam-macam aku dapat, sakit mental dan fizikal semua aku dapat.

How I come out of this kemelut? Tulah aku jaga makan, bersenam, healing/earthing, dekatkan diri dengan nature, pegi hutan simpam taman tugu kat KL, tu, kat belakang umah aku pun ada taman bunga yang viral kat Putrajaya ni. Macam itulah aku healing. Go back tu nature dan aku juga buat IF. Puasa. Lepas tu sikit-sikitlah aku healing.

La ni aku dah tak kisah dah pasal GELOMBANG HIJAU. Yurpt mereka sangat mengerikan, tapi aku tak takutpun dengan derang. Derang tu bukan pandai sangat, pun. I mean pemimpin-pemimpin mereka. Pemimpin mereka kalau bab sakau duit GOMEN pandailah dema. Pandai sakau duit, pandai propa, kunun pejuang rakyat. Tak caya cakap aku yang derang tu tak pandai. Tak percaya, bagilah derang takuover gomen lagi sekali. Bagi lama sikit memerintah. Barang 2, 3 penggal, kompem masalah air kat Kelantan tu tetap tak selesai. Lagi mau selesai masalah air kat Sabah? Hat nyakau air Kat Sabah tu masih jugak tak masuk-msauk jel. Najib sorang je berjaya mereka JEL, kan. Itu pun TUN yang pakar JEL, mengejel orang yang JEL, kan.  You tell me sapa orang lain lagi yang pakar selain TUN? Pakar sakau-menyakau, ada---lah. he he he

No comments: