Wednesday, August 9, 2023

Ekonomi

Aku ni duduk kat Putrajaya ekonomi aku walau tak le mantap, tertinggi T20, tapi idaklah sendu. Aku rasa semua selesa. Aku bukan amik port sangat pasal orang sebelah-menyebelah yang mungkin susah. Bukan tak de susah, ada. Tapi susah yang boleh diajas-ejas. Susah sebab tersalah unjur, teramik loan rumah sampai 3, 4 biji, lepas tu tesado kalau nak disewa, tak kemana untungnya, maka terpaksalah dilet go umah-umah tersebut. Masa nak membeli rasa macam boleh bayo, bila dah beli masuk 2,3 tahun bayo rasa tak terbayo lah pulak.

Itu cete kawan-kawan aku, ceta aku, ok-ok aje. Makin ok, sebab tetiap tahun gaji naik, loan aku pun taklah banyak mana pun. OPR ka, lending based rate ka naik dan rugi, pun rugi gitu-gitu ajelah anggap, itu kifarah sebab amik loan kafir he he he----kira habis bulan habis gaji dok bayar kifarah.

Malas nak fikir pepanjang. Tapi klu kat luar aku memang tak tau. Bila adik sepupu aku amik scroll minggu lepas, patut dia dah kije la ni tapi tak de kije, buat master, kunun jadi RA, berangan kut lepas-lepas RA dapat jadi pensyarah agaknya, tapi la ni lepas buat defend proposal hari tu, dia dah cakap merapik-rapik dah pasal no future, gitu-gini, lepas tu SV janji nak bayar sebulan RMseribu lebih, dah 3 bulan sesen pun SV tak bagi, aku kesian jugak. Dah SV tak bagi elaun kenalah busu aku korek duit simpanan dulukan keperluan anak dia. Ko bayanglah kalau lepas belajar dapat kije, kalu jenis boros, habis bulan habis gaji macam aku, sekurang-kurangnya dan beribu jugak duit tertompok dalam akaun KWSP. Ini haram satu sen pun tak de dalam apa-apa akaun, ibu dia pulak kena top-up akaun dia, ko fikir umur berapalah budak tu boleh mampu sara anak dara orang nak dijadikan bini. sian.

Pastu aku bukak FB bestie aku tak setuju dengan Rafizi Ramli pulak. Tak setuju dia dengan Rafizi nak naikkan gaji untuk betulkan ekonomi. Naik gaji nak betulkan ekonomi tak semistinya men"jadi", tapi nak betulkan ekonomi dengan baiki tatakelola itu memang aku sokong. Apa jadah tatakelola aku pun bukan faham sangat pun. Ianya luas. Faham aku yang tak seberapanya gini. Aku rasa, teori Rafizi naik gaji, enjin tatakelola, termasuklah aku yang ciput kuli bawah-bawah ni akan bersemangat kije. Rafizi ni memang terkenal dengan teori-teori dia. Adakah materi memacu produktiviti insaniah tu ada teori support ka? Rasa macam ada. ntah aku tak study teori gaji menggaji ni. 

Tapi 100% support dan suka aje kalau gomen nak naikkan gaji, sapa tak suka naik, gajikan? Lepas naik gaji adakah aku akan lebih bersemangat kije tu cerita no 2. Aku boleh je cakap "ala aku ciput-ciput kuli, aku nak lelabih pun, kalau bos aku sesuam kuku je tak jadi jugak, nanti aku kena buli" he he he itu cakap malas aku le, cakap setan aku. Tapi pagi tadi jugak aku baru dengar ceramah ustaz Auni kata, nak mati ikut setan ka? Ikut Nabi? Sentap aku tebeerrr he he--- 

Itule tu, ekonomi tak betul, gaji kecik, bila gaji dah besau orang atas kau pulak lemau, itu bukan alasan untuk kau lemau sama, kan? tetiberr aku dah buat list nak call kengkawan aku yang tak de kena mengena dengan kije aku, yang lain bidang nak minta tolong apa-apa yang patut. Jam 7 lebih aku dah tecacak kat opis, tapi 7 lebih, orang yang aku nak contact tu sampai opis pun belum lagi, jadi aku meroyan dulu sekejap kat sini. ----

Aku nak royan panjang lagi tapi dah jam 8.20 ni aku rasa kawan yang aku nak tipun tu dah sampai opis dah ni, so aku pen-off dulu.

 

No comments: