Friday, March 3, 2023

Paranoid

Kita sambung bawang lagi pasal online life. Kelmarin tak sempat nak kupas bawang tu, betul-betul,kan? hari ini pagi ni saya kupas lagi. Sampai kupas punya kupas semua habis isi-isi bawang pun ko buang saja dalam tong sampah. Tak de isi dah.

Online life boleh jadikan kau paranoid, tau. Kau Paranoid ada konspirasi untuk menjatuhkan kau. Menpedajalkan kau. Kau rasa kau ada haters yang punya kuasa jahat yang boleh bikin kau terjerumus, sengsara dan akhirnya apa ek? Tak berjayalah, hah gitu. Macam dulu tu aku yang pernah paranoid tu. Dia paranoid ni senang je. Janganla layan sangat. Kalau dah nama haters tu, mustahil kau tak de yang benci. Ada je perangai kau yang orang menyampah tu. Annoying tu. 

Sebenci-benci orang tu, idakle ada kuasa dia nak jahanamkan kau tanpa izi Allah. Kat audit Negara ni sekuat mana pun orang tu benci kat kau, sekuat mana pun orang tu, habis kuat pun dia boleh bagi prestasi rendah kat kau ajelah. Lepas tu kau terlepas peluang naik pangkat. Itu je. Bukan boleh dia berentikan kau kerja, pun. Kalau berenti tu, kau yang berenti, sebab tak tahan dengan dia. Still kalau ko dah berenti pun, ko boleh balik kampung tanam jangung, ka, kije kat super-market ka, jual baju bundle ka, idaklah kau mati pun gara-gara kebencian orang. Tak denya dia benci, lepas tu kau mati. Like ai said habis kuat pun kau stress kau berenti kije. Dah berenti kije, duit tak de, itu yang jadi lagi stress tu, kan?

Ni mukadimah sikit punya banyak ni, kata nak bawang, nak bawang sapa? eh bawang bos haku ler---seyes kau punyala aku tak sangka dia end-up pencen awal. Padahal haters dia dah nak pencen pun. Dia pencen lebih awal dari hater dia. Dia sebenarnya orang tu tak hate dia pun, dia yang hate orang tu. Bila dah paranoid, mulalah, kan fikiran dia kacau dan fikir bukan-bukan, kan?

Aku nampak paranoid dia gini tau, dia gagal nak heret kami semua ke arah IR4.0, dia salahkan kunun musuh dia yang buat onar, merencatkan rancangan ini. Dia kalau kau cakap IR4.0 ni, tok sah nak sembang karilah. Nama Putrajaya ni yang nama IR4.0, nak masuk HRMIS pun line internet semput. Memacam semput. Semalam aku pigi jualan nak kawan aku nak bayar pakai QR Code dah rasa macam aku kat Kundasang sana pulak, nak dapat internet beralih-alih tempat cari gelombang kuat. he he. Putrajaya tu kau, kat Blok Kesihatan sana. Hah nasib baik aku jumpa Doktor, kalau tak jumpa, harus aku kata "hah ini karma pedajal KJ jadi menteri, dah Karma Kesihatan, internet, setompok sana-setompok sini" Karma apa kebendanya, kan? Putrajaya ni blok E ni bangunan dah tua, kalau tak maintain bebetul adale masalahnya.

Dapat pulak Pegawai IT macam bos aku tu, bukan macam bos aku je, macam jiran sebelah penyelia aku tu yang dah langsung gantung diri kat ruang tamu rumah sendiri tu, kan? HR dia dah mental, macam mana dia nak jaga tenet kementerian hah. Aku syak gini je ada something wrongla dengan HR gomen ni, kan? Pegi sana sini orang gaduh stres sana stress sini. Stress ok lagi kalau dah sampai tahap paranoid, susahlah tu.

Berbalik pasal IR4.0 ni, benda besau, kalau tak bergerak tu, usahlah kuciwa sangat, kita buat apa termampulah,kan. Satu lagi kalau KPM ni dia sendu bab IR4.0, aku tak salahkan orang lain, selain ABAH COW le yang puncanya. Nape aku cakap ABAH COW? Sebab 1BestariNet dia tak function. Hah pasal tulah sendu. Cubele berjalan seperti yang dia bagi apa ke tu, macam montaj yang dia bikin tu, Idakle aku masuk ngodit ni aku kena ubah tajuk, kena begitu begini. Tak boleh audit sebab audit ni kan, kau jugak kata, mengungkit-ungkit bawang yang lepas, barang belum lepas mana boleh diunggkit. Tengah berjalan, kita tunggu dulu dia siap hah baru kita ble audit. Kalau sebut pasal IR4.0 benda jadi tak cantik sebab rahsuah, kau rasa ini bukan PARANOID, ini faktalah,kan?

So, bila kau ada pemimpin yang begini, kau yang cirit kat bawah-bawah ni tak usahlah nak kuciwa sangatlah kalau maghi Putrajaya, tak de Robot sambut kau kat lobi, tak de mesin ibas anak mata kau, nak bagi kau masuk dari satu-pintu-ke-pintu lain, pendek kata maghi KPM sama je macam masuk pejabat tanah kat kampung sana. Tak de beza. Sama je. Itu prasarana infrastruktur, info dia? Ntah. Sebut pasal Infostruktur, ada yang dah marah-marah pasal IDEME pun ada dah tu. Pendek cerita, mendukacitakan. 

Dia jadi duka cita ni pasal banyak hal, dan sangat tak adil bila kau dah expect semua macam cerita filem matriks, pakai je cermin mata, pakai sarung tangan boleh petik-petik info macam kau petik cili padi, petik terung, petik jagung, buah limau kasturi kat kampung sana tu, kan? Dia tidak begitu, masih tu kau call-sana-sini nak dapat info. Bila dah dapat, orang bagi dalam bentuk PDFlah pulak,kan? Bukan dalam bentuk yang mudah kau saring-kau-olah data tu sana-sini-ikut-suka kau. Masih lagi terkebelakanglah kalau sebab bab-bab data ni dalam kes auditdalam KPM ni. Sedangkan kawan kau kat audit Negara sana dah boleh extract data begitu-begitu saja. Di hujung jari. Kenapa Audit Negara boleh, Audit Dalam tak boleh? Adilka kau nak salahkan Auditor di Audit Dalam tak kompetent. Aaa cuba kau tukarkan kami orang ke sana? Ke tempat yang orang kata scrut-scrut data, ok je bebudak ni. Kalau kat sini tak ok sebab musuh bos aku ke? Dihalangnya usaha-usaha, hasrat murni kau tu?

Ntahlah. Kalau kau suka tunjuk jari kau orang satu tunjuk kat musuh, 4 lagi kat kau, hah jadi tak usah tuding sana-tuding sinilah. Benda dah berlalu, sudah setahun pun kau tak berjaya, cara kau tuding jari ke musuh, kau ambil keputusan pencen awal, aku buatkan pulut kuning je nanti tu he he---Tapi aku nak cakap satu je, kalau kau suka buat macam gini, nanti berbalik padahnya kat kau jugak. Apa nak cakap orang jenis macam ini ek? Tak reti nak rendahkan ekspektasi dan terkeciwa dek ekspektasi sendiri. Musuh dia ekspektasi dialah tu. Nak bos yang begitu-begini, tak nak yang begini-begini. Last-last sendiri keciwa tuduh sana-tuduh-sini. 

Sekarang ni harus aku rasa dia PARANOID ada usaha nak menggagalkan kajian team kesayangan dia. Team tu memang masalah. Aku dah baca dah report-report lepas-lepas mereka. Masalah dia apa ek, derang ni suka perkataan-perkataan besar. Satu line dia yang bikin aku nak tersedak "kegagalan merekod aset menyebabkan pelaporan Perakaunan Akruan tidak tepat" sikit lebih kurang begitulah. Iya betul berlaku aset yang tak direkod. Kalau Aset komputer tu kak Cik, kalau umur pun dah lebih 10 tahun, tak cacatkan apa-apa kat akruan pun sebab Aset Komputer ni Kak Cik OOOOIII 3 tahun je Net BOOK Value dia dah kosong dah oooiii kak cik. he he he

Kalau aku yang baca aku dah tak kata penulis ni PARANOID, aku kata penulis ni apa ek? Tak takle apa nak cakap. Ni dia nak tulis pasal Naik Taraf Rangkaian di IPG Malaysia ni, ntah apa lagi pendapat pelik-pelik nanti yang akan keluar tu. Sebelum ni dia dah sok-sek, tajuk ni tak boleh bawa sebab masih dalam proses. Tak boleh ukur, dia jugak yang kata. Dah tau tak boleh ukur, drop ajelah cari tajuk lain, kan? Nak mengIR4.0 musuh dia, dia dah kantoi. Nak menguadit pun harus kantoiiii besar lagi ni. Harus. Pendek cerita sini, bukan masalah staff tak pandai IR4.0, tapi kalau bab penulisan, staff tak pandai menulis itu memang benar.  Nak latih orang menulis dari latih orang scrut data tu payah. Kalau kau kata musuh kau tak hebat sebab tak hebat data, I tell you wat dia tak hebat data, tapi dia hebat menulis. Itu pasal sampai kau lebam mata, lebam sana-sini pun, kau tak boleh menang kalau kau guna taktik tuding jadi ke musuh atas segala kegagalan kau. Lagilah kau sakit hati kalau selamanya musuh tetap selangkah, berlangkah di hadapan kau.

Pendek kata dalam perlawanan menulis/mengaudit ni kau kalah lagi, bukan pasal musuh yang ada perancangan gagalkan, kau, tapi sebenarnya kaulah yang gagal merancang. Iya aku nampak kau solat dhuha bagai, kau nak berjaya. Tapi cara kau tu tak betul. Kau tak perasanka yang kau tu tak berapa pandai berbahasa. Apasalahnya kau berbudi bahasa, hormat sikit dengan orang yang pandai. Masalah kau, kau gagal sebab kau tak hormat orang yang kau rasa rendah dari kau. Iyalah orang tu tak de degree macam kau, kan? Bila orang dah ada master, ada PhD, kau tak hormat jugak, kau kata-kata orang yang begini-begitu-begini, nak kau humbankan orang begini terus dari atas bagunan,kan? Ada ramai je orang yang ada PhD dah harumkan nama jabatan tu kak Cik OOIII, Dr falsafah yang satu, yang biol tu jugak kau nak petik-petik nama dia dah kenapa, kan? Ramai je Dr-Dr kat dalam gomen ni yang bagus-bagus, Dr Faridah, Dr Syed, tapi nak jugak sebut Drxoxoxo jugak he he, kan? Tak faham aku.

Itulah tu, hidup terlampau sangat disempitkan dengan dengan menyeru nama-nama manusia yang tak function, last-last kau sendiri juga yang tak function. Bahaya tu. So pengajaran pada aku, seru sebut, dan bayangkan manusia-manusia yang funtional saja. Tak kisahlah Neelofar ke, Khairy Jamaludin ke, PMX tak kisahlah. Jangan seru nama Hafidz Roshdi, Ali Puteh---eeeii semak kepala tau kalau orang-orang macam tu bebetul hadir, muncul dan berlegar-legar dalam lingkungan hidup kau.

No comments: