Saturday, March 25, 2023

MAD Genius Part 2

Hari tu pegi outstation, memalam tak de kije saya pun followla ada satu drama ni tajuk Serpihan Sayang yang penuh dengan bunuh sana-bunuh sini. Penjahat dia dilakonkan oleh Laki Wawa Zainal. Memang sajak gilalah mamat tu blakon psiko. Last-last rupa-rupanya Mamat ni ada partner in crime, yang pada mulanya main watak supporting kepada protagonis utama.

Dalang kepada semua kejadian bunuh-bunohan itu dialah jua. Yang main watak ni mak Dak Bunga menantu Sheila Rusly tu. Sapa sangkakan mak Dak Bunga yang cantik lembut dan berbudi tu dalang kepada kejadiah kejahatan, pembunuhan, pelacuran dan juga pengedaran dadah tu semua-semua tu. Opkoslah nak jadi dalang semua ni bukan calang-calang orang, bahkan orang cerdik-cerdik jua dia ni. Genius. Keputusan pekse dia straight A's. Sebab dia straight Alah dia ada keupayaan rancang bebenda jahat tu semua.

Kisahnya napa dia jahat sangat? Senang aje dia marah, dia sakit hati dia dendam. Bila dah berdendam dia bertindak kejam. Dia rancang hancurkan keluarga dia sendiri. Dah kenapa dia marah sangat tu? Pasalnya dia suka ada mamat tu, mamat tu tak ble terima dia sebab cinta sama kakak dia. Mamat tu pulak ada sakit tak boleh jaga telur, tak ble bil air tertunggak sikit. Masa bini dia mengandung, bini dia tak de moodlah nak langsaikan bil-bil air laki dia, dan laki dia cari jalan mudah pakai je adik ipar dia. Bila benda tu dah terjadi, opkos le adik ni bagi tau kat kakak dengan harapan kakak back-up dia. 

To her surprise, kakak bacak-up laki, tuduh si adik ada ati kat laki dia sendiri. So, si adik pun marah. Bila ada peluang dan dapat tau laki kakak dia pun ada haters (yang merupakan adiknya) apa lagi, mereka pun bergabung rancang bebenda jahat untuk kenakan suami-isteri ni tadi. Pendek cerita berjayalah mereka, cuma mereka terlupa/underestimate kambing hitam mereka boleh bertindak sama kejam juga dengan mereka. End of the story, si Kambing Hitam decide, dari aku jadi kambing, baik aku bebetul jadi setan. Dah alang jadi kambing bunuh ramai orang, baik aku tambah lagi dua ekor minah dan mamat ni, puas hati aku, kan?

Pendek cerita, just because kau down kakak tak percayakan kau, kau sanggup jadi setan. Kecik je sebab dia. Itulah hidup kalau tak percayakan Allah. Tak percaya semua kejadian itu aturan dari Dia. Kenapa Allah temukan dengan playboy bernafsu buas, kenapa akak kau tak percayakan kau tu semua ujian Dia. Kalau kau percaya itu, kau takkan berkecil-hati dan berdendam just because orang yang percaya dan kasihi tidak menyebelahi engkau. Kau masih ada Dia tempat kau tumpahkan segala harapan. Kau boleh "just don't bother with both of them dan carry-on-with life, kan? Tapi kalau kau rasa kakak tulah segalanya bagi kau, memanglah kau akan turn mental/psiko.

Perkara asasnya percaya ada Tuhan, ada kuasa yang mengatur segalanya. Kalau kau percaya itu, semua benda tak jadi hal. Pangkat, harta, kemewahan, perhatian, cinta, kasih, itu semua milik Dia. Dia yang menggerakkan apa-apa adanya di dunia ini. Kalau watak dalang dalam drama itu percaya itu, pasti dia yang bijak tidak mensia-siakan otak dia berfikir-merancang-bebenda jahat tersebut. Dia akan fokus saja dengan pelajaran dan berdoa yang satu hari kakaknya akan dapat lihat seperti apa yang dia mau kakaknya lihat. Benda simple. Tapi bila rasa marah, tak puas hati menguasai diri, ditambah dengan adanya peluang untuk melunaskan dendam, manusia boleh bertindak kejam dan tidak berperikemanusiaan. 

  

No comments: