Sunday, March 19, 2023

Melukut Tepi Gantang?

Masa pengstrukturan semula hari tu aku memang tak heranlah nama aku tak terkeluar. Semua pun memang expect kawan aku yang termuda tu akan dikeluarkan dari team. Gomen memang macam gitu, selalunya memang last in first out. Dia yang paling junior dialah yang kena keluar. Dalam pada tu kalau derang memang nak "kick" engkau, kaulah yang kena. Means to say group aku tu semua functionlah, tak ada keadaan dimana engkau lebih fuctional dari aku, walau aku nampak saat akhir memang kau cuba buat terhabis baik untuk sailang aku.

Means to say juga---aku ni bukanlah staff yang melukut tepi gantang pun. Team lain mungkin ada yang rasa kenapa tak dia je kena kick keluar? Dahlah tua, lagi sepuluh tahun nak pencen, apa dia tau sangatlah pasal IR4.0, kan? Aku rasa aku paling tualah dalam team ICT tu. Aku pun pelik, akukan dah lagi 10 tahun nak pencen, apa aku tahu sangat pasal IR-IR4.0 ni, kan. Aku pun kalau time tiba aku kena analisa data, kena convert data to chart and wats not eish memang aku malas. Tapi memang itula part aku pun kalau dalam penulisan report nanti.

Team leader aku mesti susah hati sebab masa di awal kajian ni, budak yang kena keluar team tu, dia yang kunun bab data-data, soal-selidik macam dia yang buat. Aku tak le nak ngaku soal-selidik tu aku yang buat, pada asalnya, dah mamat tu kekwat nak buat, biar aje. Biarlah dia sambung kerja aku sampai habis. Tapi tulah nampak gaya aku jugaklah yang kena tulis bab itu nanti. Baru berangan tak nak begulat dengan data, aish kena juga buat tu. Baru berangan pose ni kunun nak relek-relek, nak cuti kununlah---balik kampung, pose kat kampung barang seminggu dua, hurm---nampaknya semua tu tinggal angan-angan aje, silap hari bulan aku kena kerja sampai malam, buat data. Nasib badan.

Keje gomen macam nilah, kau kije teruk, nanti bos kau juga yang dapat nama. So kisah melukut tepi gantang, nak sentap-sentap memang tak adalah. Kau nak kije gomen, mental kena sedia, kerja level-level aku ni waima P&P yang baru nak up pun bos tak berapa pandang kalau tak pandai up-upkan diri. Tapi P& P ni derang tak payah nak up sangat, cukup masa derang naik pangkat, senang naik pangkat, pendek kata tak payah nak bergulat berebut sangat. 

Bila derang nak naik Jawatan Utama barulah saingan tu macam haram-jadah jugak dengar katanya. Dengar-dengar ceritalah. Sampai ugut mengut-terancam, rampas hp staff dan sebagainya. Itu cerita Dr Gila tulah. Tak taulah dia memang sedia gila ka, atau stress sebab kije jadi kan dia gila. Dengor cerita kementerian tu memang puaka. Jin tumbuk rusuk banyak berkeliaran sana. Especially kat sempandan-sempadan sana. Balik Siam, balik Borneo. Balik Singapore-JB? ntah tak de dengor pulak. Org Singapore kaya, dak lalu dema makan beras, gula, gandum subsidi Malaysia eh.--- Itulah bila kije dengan Jin Jembalang tanah, kalau kau ada sakit mental memang boleh trigger hallucination yang bukan-bukan.

Betul atau tidak mereka berebut jawatan sampai berpakat, berkomplot jatuh-menjatuh, tak taulah aku. Tapi bila cerita Datuk Salwani jadi Datuk sebab simpan rekorder dalam pencil box kawan dia, lepas tu mahkamah kata kes itu tak de kes, itu bukti memang adalah kisah kau nak jadi Datuk, nak naik pangkat cepat, kau sanggup create story bukan-bukan. Betapai pangkat itu segalanya pada mereka.

Itulah tu, kalau kau jenis Datuk Salwani, lepas tu kau jawatan Pelaksana macam aku, apa kau nak buat kalau tiba due kau naik pangkat, saingan sangat sengit. Aku tak tau apa plan engkau, tapi kalau aku ala pangkat tu rezeki, kalau ada adalah, tak de biar pegilah. Yang penting orang suruh buat kije kau buat. Tak pandai IT, terkemut-kemut IT boleh belajar.

I was luckylah sebab aku ni single banyak masa boleh belajar. Kalau macam korang yang bergelut dengan anak dan keluarga? Nasiblah kena banyak bersyukur. Aku tengok kengkawan aku semua tak dapat naik pangkat pun, tapi derang happy je. Memang betul ada omputeh tu cakap "same bird fly in the same flock" Kengkawan aku semua jenis tak kisah sangat, tak down sangatlah tak naik pangkat pun. janji gaji naik.

Kami happy makan-makan aje. Kadang tu ada gak derang sungut-sungut kena buli, tapi lepas habis makan, habis kije kita sama-sama happy. Apa nak rebut-rebut jawatan, kan? Tu yang berebut sangat tu eish sampai dapat jawatan, tak pandai sangat lepas tu hempas-sana-hempas sini, mengadu stresslah itulah inila,lah lantak engkaulah kan.

Dia kalau kau melukut sensorang tu kau down le, tapi kalau kau ada flock to fly, apa ada down dah. Keceriaan, kebahagian, kita yang cipta. Tak guna ada pangkat, ada nama, ada ramai follower, tapi your flock to fly semua parasit. kau umpama pine nan tua, sepi sendiri di Pergunungan sana.

Ta ta-- erk macam kena tulis pulak how to live with parasit, kan? he he


 

No comments: