Friday, March 17, 2023

PARANOID Part 3

Lagi-lagi cerita BOS BOS BOS, obsess ka? he he---- itulah hidup namanya. Bukan obsess tapi sekadar terapi minda gitu. Gitula kije jadi kuli ni ko komplen bos, kalau ko bos ko komplen kuli kau pulak. Iya betul. Di mata kau bos tak kompetent, di mata bos kau tu yang tak kompetent atau jenis kalau macam aku ni bos aku kata aku kije berkira, tapi ada ati nak naik pangkat. Tak layak pun naik pangkat, kalau naik orang macam aku ni bahaya pada organisasi. Oraganisasi boleh lumpuh kalau amik orang macam aku jadi bos. Hah gitulah penilaian dia pada aku.

Gasak kau le. Aku memang berkira. kalau bos macam dia tu memang aku berkira. Sebab apa? bos tak kompetent ko jangan tunjuk sangat kau boleh buat kije, sebab silap hari bulan kau buat kije dia. Sebab memang dia clueless kan nak buat kije lagu mana, so kolah yang kena buat kije dia. La ni penyelia dan team leader akulah jadi babu dia. Memang dua orang tu dah tumbuh sesungut dah. he he Aku perati aje. Tak pelah depa kena sebab gaji depa banyak dan depa masih muda belia, aku ni lagi 10 tahun nak pencen, baik santai-santai aje. Apa nak kalut-kalut, nak kejar-kejar,kan. Tak payah sangat nak mimpi pangkat tu, kalau ada pangkat pun kena buli macam penyelia dan team leader aku. sian.

Kenapalah dapat bos yang begitu. Kesian tau. Ntahlah. Impian semua nak dapat bos yang bagus-bagus, tapi dapat bos macam gitu terima seadanyalah. Ok tu cerita pasal bos kecik yang tak kompetent. Bos no 1 setelah ku amat-amati pun 2x5 jugalah dengan bos aku ni. Memula aku taklah obeses sangat dengan bos no 1 ni, aku pun tak le direct sangat terima arahan dia, kan. Tapi bila masuk Team leader baru ni, team leader aku ni jenis budak muda pandai juga dia bersungut-sungut tu. Alah orang muda,kan? 

Kebetulan kami outstation, so masa lunch, berborak-borakla. Dia tu tengah bengang dengan bos, so sesi luah benganglah kiranya tu. Punca kita mengumpat bos no 1 ni pun sebab bos no 1 dah rombak dah pejabat ni. Dari mula team leader aku bla bla bla bla kata sikit lebih kurang gini "kalau bos no1 buat jugak lagi ni, sakit kije jadinya nanti"-----aku cakap "ala, layan ajelah" ----- layan-layan jugak, tapi nanti yang buatnya kita jugaK'---iyalah dialah kena buat, takkan akulah pulak kan.  Abeh nak buat apa? Dah bos gitu, nak slow talk, nak bagi tau apa yang sepatutnya bos buat?

Bos nak dengar ke cakap kite? Last-last rombakan pun berlaku. Team leader aku syukur sebab team aku tak lah terjejas sangat, jadi dia macam tarik nafas lega. Team aku memang akan ok je. Tengoklah sapa dalam team tu, kan? Semua kompetent-kompetent blaka dan hard working. So team aku kira akan stabil, dan akan jalan smooth aje.

Tapi kat sini aku nak sharele apa kita orang dah mengumpat pasal bos no 1. Hah satu bos ambitious. Team leader aku kata kat Opis lama dia nak mengIR4.0 ni semua staff my-step yang memang background IT. So conclusion, harapan bos nak mengIR4,0 opis aku adalah satu kerja gila dan dia tak akan berjaya.

Tapi aku nak listkan begini. Biarlah apa dia nak kata. Tapi aku sebagai staff, aku kena IR4.0kan diri aku. Orang lain tak IR4.0 tak pe yang penting aku IR4.0. Kena ada pengetahuan menulis skrip dan mengolah data dengan cara IR4.0lah. Tak ada back-ground IT tak semistinya tak boleh IR4.0, kan? Itu tu hari tu yang maghi dok train deme pasal data-data tu bukan orang IT pun, ni hah Auditor jugak, background akaun jeerrr--- boleh je dia jadi trainer lagi. hah!

First thing first aku nak kupi-kupi dengan kawan aku dulu. Aku kena pegi tuisyen blaja IT blaja Data. Ala as simple as tat sebena ea. Kita je ni yang malas. Kena rajinla. Ko nak stress ko stress lah, tapi aku tak nak stresskan diri aku. Aku nak santai-santai je. IR4.0 ni menyantaikan kije kita sebona ea. Bukan menyusahkan pun. Kalau kau tak kuasai dia memanglah kau stress.

Talking about stress balik Putrajaya ni meamng melambak data aku kena olah jadi input yang akan bikin satu hujah untuk conclude aku punya findings. Aku dah berkira-kira nak kontek kawan FB aku, aku nak jual tulisan aku kat dia. Eh tak juallah, sedekah aje. Tok sah jual. Tulisan ni kalau kita jual, nanti kita terkenal kita jadi hamba kemahsyuran tau. Aku tak naklah jadi Bestie aku tu, sian dia. Nak makan, nak tidur nak mandi dan berak pun kena share kat peminat-peminat. 

Tak boleh tak share nanti peminat murung, susah hati tak dapat update dari dia. he he kita tak maulah jadi macam gitu,kan. Kalau ada idea baik sedekah je. Tak payah kalut-kalut aih nak ngaku itu idea aku. Ini idea aku. Kalau ngaku karang, dari A sampai Z kau kena sattlekan, kalau sedekah, dia minat dengan sedekah kau tu, idea kau jadi hak milik dia, biar dia aje le sattlekan apa-apa yang patut disattlekan.

Owh by the way sepanjang aku buat kajian IR4.0 ni, aku terbacalah pasal mental IR4.0 tau. Macam mana kita nak sediakan diri kita dalam era begini. Kau rupa-rupanya kalau tak prepare, silap-atur-langkah, tak mustahil boleh mental macam bos aku tu. Eh dah dia ngaku dia Anxiety, Anxiety tu bukan mental, ka? Yang dia duduk-duduk "kacau" penyelia dan team leader aku tu, sampaikan dua orang tu dah sungut-sungut hidup mereka jadi kurang bahagia berboskan bos aku yang krik krik krik--hah mental anxietylah tu,kan?  hah, lagi satu, rakan sekerja aku yang jauh lebih muda dari aku dah sound begini "dia stress/mental, senang je dia pencen, saya ni macam mana kak, lama lagi nak pencen". Semua orang ngadu stress berkerja bawah dia. Aku sorang je tak steress ko bayangkan tu. hah!

Macam mana akk tak stress bahkan happy je. Ntah. Akak banyak membaca kut. Lagi punkan, sakit-sakit mental ni semua akak dah khatam. So dah pandai dah. Apa barang nak stress-stress. Macam mana tak nak stress, hah senang aje. Rendahkan ekspektasi dan jangan sangat nak terkejar-kejar hal duniawi ni. Nanti kita cerita lagi ea--- tapi satu je sebab tak stress akk anologikan begini---

Dia ni kau komputer high spec, kau buat kije komputer zaman IGB memanglah mental kau utuh. Tu je. Orang tak pandang, pangkat tak ada itu semua tak de hal. Tapi jika kau jenis yang kalau tak de pangkat, tak kena pandang kau resah tu susahlah. 

Akk ni memang jenis pelik sikit. Alien kut, akak ni lagi suka orang tak pandang. Kalau orang pandang sangat aku neves. Neves tulah kalau tak jaga bebetul boleh jadi anxiety tu. Tak kiralah pandang sebab suka ka, benci ke dedua akk neves. Kalau minat pandang sikit-sikit je udahlah je. Kalau benci jangan pandang terus. Barulah hidup boleh happy. 

owh tetiberr terfikir nak tulis tips "bagaimana nak happy walau hidup seperti melukut tepi gantang"
atau nak bagi tajuk "Happy Melukut di Tepian Gantang"

No comments: