Wednesday, February 1, 2023

TERHENYAK PILU?

Dok cakap pasal healing ni, kan aleh-aleh jak lalu satu post kat FB wall saya dari orang yang bukan calang-calang. Ahli fikir negara, sarjana menara gading. Secara personal memanglah ada kengkawan pensyarah ni, tapi hat pensyarah bidang teknikal, IT, kewangan jer. Kawan-kawan saya beshe-beshe je. Kalau borak pun pasal makan, anak, makan, makan, senaman dan kecergasan lewat usia begini. Remaja purba ni, kami dari dulu memang itulah topik kami, makan-makan dan kesihatan. Kalau cerita politik pun remaja purba ini lebih suka sokong jak sapa kau pilih tu.

Ni kawan FB ni level dia kayangankan, so persoalan, pemikiran dan permasaalahan dia mestilah lagi berat, so aku rasa dalam keadaan hari ni pastilah banyak yang dia tak agree dan dia tersakiti dan perlukan healing. Apa pasal aku berani sangat tulis macam itu. Aku kenal dia bukan bermula dari FB, tapi dari satu ceramah yang aku wakil bos aku. Ceramah bahasa, budayalah. Bos mana nak pegi, so aku pun no neng-no-neng pergi. So, mestilah dia ingat aku bos, tak padahal kuli jeeerrr----

Aku bukan nak acting bos, tapi kau bayangkan kalau dia tahu bos aku wakilkan kuli cikai jer dengar ceramah dia, lagilah dia down, kan? So nak ceritalah sikit nape aku kata Sarjana besar Negara ni perlukan healing, seba masa ceramah tulah dengan memek-muka dia, dengan bla bla bla dia sampaikan segala isi hati dia. Aku pikir balik, apa Audit Dalam boleh buat, pun nak bantu dia, kan? Aku makan mee goreng, aku minum air kopi sedap aku happy. Happylah sebab dapat 1 hari berkursus.

Masa nak pulang tu, aku gegedik minta bergambar. Dia pegang tangan aku, suruh aku tulis. Erkkkk??? aku telan liur, aku senyum. Balik rumah, dapat notifikasi kursus aku PSU dah approve masuk senarai Kursus, aku happy aku lupa. Tapi bila hari ni aku baca tulisannya di FB, aku sayu. Aku rasa macam nak ajak dia tengok waterfall je he he--- apa dia tulis meh aku salin, nak salin ke nak screen shot---


Kita baca, kita terciduk, terasa kepiluan Sarjana Besar ini, tentang bakat yang dihenyak dan dipijak pilu. Sapa yang menghenyak, sapa yang memijak? kan? Sebagai Juruaudit, apa yang boleh kami bantu bakat-bakat yang terhenyak dan terpijak ni. Bakat yang ada kat dalam ni pun banyak yang terhenyak terpijak, tak dapek nak tolong, nak tolong bakat luar he he----

Tolong derang ni healing-healing boleh leeerr--- I mean bakat kat dalam ni leerrr---kau nak buat macam mana kau tak de network, kau tak pandai mengeletis, (aku rasa semua orang pandai geletis, tapi kau benci mengeletis) so kalau si geletis tu yang naik, hinjak-hinjak kau apalah kau nak buat, kan? Buat bodoh ajelah kan? Healing-healing sudah---makan-makan nanti makin buruk, gemuk, gedempol, nak jalan pun tak larat, kan susahkan diri sendiri juga tu?

Nak sama naik mengeletis, nak disanjung, rentikan leeerrr---

Hari ni, kan bila aku baca coretan Sarjana Besar tu, aku macam nak pegi je jumpa dia, dan cakap macam gini

"Prof mesti tak ingat saya, tapi saya ingat Prof---Nak bagi tau saya pernah dengar ceramah Prof, dan Prof ada suruh saya menulis, tapi saya lupa nak cakap, saya kalau nak nuleh, saya nak buku saya laku, dan saya perati, la ni kalau nak laku keras, kena pandai mengelitis di media sosial. Saya tak cantik saya dah tua, kalau silap geletis, buku tak laku kena kutuk, murung sepanjang hari, takut nanti masuk Tanjung Rambutan" he he---

Provoke? Kalau kau rasa saya memprovoke, terpulang, tapi itu ikhlas hati nuranilah, hasil pemerhatian saya. Nak laku keras tak mau terhenyak pilu kena pandai bercumbu-cumbu mesra dengan media-social, FB, tik-tok, insta bagai nak menjual diri, jual bakat,---- Kalau tak pandai baik jaga weight, bakar kalori dengan jalan-jalan dalam hutan, jalan-jalan dalam shopping mall.

No comments: