Thursday, February 9, 2023

Khabarkan Pada Dia

Kawan saya yang deep ni sangat terluka dengan perbuatan minah geletis yang shallow ni. Setahun yang lalulah. Terlukanya dia sampai dia minta tukar, lalu naik atas jadi SV saya. Si Geletis dengan kawan saya ni sama-sama SVlah. Si Geletis ni biasalah kije audit ni nak nama, nak bos nampak bila mengaudit tu dapat isu. Sikit lebih kurang isu orang dia ngaku isu dia hah gitu, bab kije sesama SV, bos sudah pandang si Geletis ni lebih sikitlah. Lebih sikit, punya sikit, sampai satu tahap kawan terluka bila bos sebut "kenapa dia kalau ai suruh/arah, boleh je dia buat, yang you ni menjawab?" Dahlah isu kau kena curi, pastu tu bila kau cakap lebih sikit, kau dikata-kata kuat menjawab. Terluka laralah kawan saya tu.

So kira unfair treatmentlahkan? tapi ironinya nak jadi cerita, setahun lepas tu, eh si Geletis ni pulak tukar mengekor naik atas. Kenapa tu, tak pasti sebab cerita dia ada berbagai versi, aku pun tak tau mana satu versi yang betul. Yng heboh orang kata dia kena naik seksyen aku sebab kena inaya kununnya. Orang kat bawah tu ntah ada yang mana tah dah fitnakan dia. Fitna apa, ntah. Malas nak periksa, kan? So bila dia naik sini kawan aku ni sort of like tak sukalah, dahla shallow, suka curi isu orang, lepas tu tuduh orang inaya dia pulak. Tak maulah kali ni jadi kawan aku pulak penjahat yang fitna ka buli dia. Dari cerita kawanku manusia geletis ini sangat mengerikan. Aku pun cakap baliklah kat kawan aku. 

Aku rasa kawanku over thinking, percaya sangat si Geletis ni ada kuasa Geletis super natural yang buat semua orang tunduk padanya. Kita kerja tungkus-lumus, dia dapat nama, lepas tu orang kata kita tak buat kerja, kita buli orang? Betulka dia ada kuasa yang begitu? Kalau betul ada, pun, kenapa harus takut, bimbang dan gusar? Eh sapa tak gusar dengan persepsi orang, kan? Orang pandang kita semacam, orang pandang kita dah lah malas, suka menolak kerja, lepas tu buli orang lain pulak?" Hakikatnya kita buat kerja, kan? So? kan? Sakit Hati? Bohongla tak Sakit. Tapi fikir balik apa tujuan kita di dunia ni? Nak dapat puji orang ka? I don't know about you, tapi kalau saya, tujuan saya di dunia nak beribadat menyembah Tuhan. Nak beribadat ni kenalah hidup, nak idup kena makan kena minum nak perlindungan tempat tinggal. Nak makan, nak minum, nak tempat perlindungan kena kerja.

Kerja tujuannya apa? Nak duitlah nak tampung keperluan hidup. Dalam bekerja tu adalah seribu satu halangan, rintangan yang terpaksa dilalu. Hadap ajelah, jangan amik hati sangat. Gantungkan hati pada DIA, kan. CUkup bulan gaji tak pernah kena potong, kena cemuh tu alah mulut orang. Susah? Susah sangat hati ini bila kena cemuh? Hurm kalau macam tu memang saya tak boleh nak tolong. Saya ni jenis mudah, saya cepat senang hati, saya cukup makan, cukup tidur saya sudah happy. Cara saya sangat mudah, sebab memang mudah kut bagi orang yang kuat berangan ni, dia berangan je dah happy.

Kalau tak pandai berangan kena belajar beranganlah,kan? Berangan yang boleh dicapailahkan, berangan nak kawen dengan Brat Pitt memang itu berangan gilalah, ada ke kije audit berangan nak kawen retis? Berangan sikit-sikit Auditi suka tulisan kau, ucap terima kasih sebab dah tolong selesai masalah mereka udahlah. Beragan lagi setiap kali pergi mengaudit auditi jamu kau makan sedap-sedap, kau dapat pergi tempat audit yang cantik-cantik, hotel besar ada diskau kaw-kaw masa kau gi mengaudit pun best jugak tu. Kije audit ni memang seronok, jer, boleh je benda yang kau angan-angan tukar jadi nyata. Apa yang kau bayang moga itu yang jadi nyata. 

Bebaskan diri dari bayang-bayang mengerikan. 




No comments: