Thursday, February 9, 2023

Membawang je Kerjanya====

Kita ni baik sangat ka? Saya sudah sampai pada satu konklusi kita ni jahat je jika kita rasa orang lain jahat. Kalau ada orang jahat tu, rekaan mungkin kita je yang lelebih. Saya ni feeling-feeling dah rasa macam alahai semuanya nadir, apalah yang kau nak kata jahat-jahat sangat tu. Kije gomen je pun, semua orang Islam, bukan ada Yahudi, Nasrani yang nak heret kau tukar agama pun, kan?

Owh kunun meroyan pasal orang dah ada laki dok bontot lelaki lain tu jahat ganggu gugat emosi dan kestabilan saya tu? Owh saya dah ok dah, dah tak marah dan kata dia jahat dah, sebab saya kira dia tu tak nasib baik kut. Ada laki tapi dapat laki jenis buat bodo jak kat bini, hat bini ni plak tak reti kut nak luah apa-apa, atau dah luah pun laki buat tak faham. Iya betul memang ade je kawan komplen, ada laki pun bukan semua komplen boleh kita henyak kat laki, ada komplen baik senyapkan aje, kalau diluah, makin sakit hati kita. Kawan tu cakap macam ni "kita kalau sayang kije, jangan komplen apa-apa kat laki, nanti tok laki suruh kita berenti kerja" Kalau dah looovveee sangat kije tu kenalah pepandai jaga diri, laki dah tak kasi kije ko nak kije jugak, jangan sampai kerja punya kerja sampai sakit-sakit udahlah ya. Dahlah sakit, luah kat bos ada staff bawahan naik angin pulak. Nasib baik dia pandai healing, kalau tak ada yang dah ditariknya rambut kau, marah-marah macam orang gila. 

Nasib baik dia pandai cakap pada dirinya, "lantakla dia nak nagis kat sapa pun, kan bos dia jugak. Dan tugas bos kalau dah nampak anak buah tu macam dah nak barai, kena tegur, kena tunjuk empati, simpati. Yang haku ni nak teremo-emo dah kenapa pulak? Cemburu/marah tak memasal, kan?" he he he---- Kira heal diri sendiri dengan seek to understand---Cuba faham kisah orang dah kawen, walau sndri tak kawen lagi. Kena faham, laki tu bukanlah tempat kaunter pengaduan awam pun, kan? Lepas berempati sikit, kasihani orang yang dah kawen tapi tak de tempat nak mengadu/mengada-ngada. Kesian dia. Tak reti, tak de tempat nak healing sampai sakit-sakit.

Semalam aku gi Banting, patut semalam sebelum tu pun aku dah ke Banting, tapi sebab aku kena gi spital, so aku kira tertinggal sehari di Banting, dan teruslah tetiba sampai-sampai Banting, Pengarah ajak saraplah pulak. Pengarah sebab semalam dah bermesra-mesra dengan team yang lain, dia pun teruslah mesra dan sangat vocal macam dah bertahun kenal. Atau dia rasa audit ni tempat dia curhat kut---macam-macam dia hambur, benda yang aku rasa dia patut "simpan". Ajak-ajak makan je terus dia sembur sikit lebih kurang "Ni ramai pensyarah saya ni yang minta pencen awal, sebab tak berminat dengan perkerjaan sekarang" Dia kata orang macam tu dia tak akan pujuk, tapi ironinya katanya lagi "Yang minta berenti kerja tu orang yang function, orang yang tak function tak pulak nak berenti. Ni datang audit ni nanti, terkeluarlah sapa yang buat onar tu" Lalu timbalan Pengarah pun cakap "terasa pulak saya" aku pun pintas, "Dia perform tapi dia tak pandai healing, kita pandai healing"---

Macam gitulah isu dia saya nampak, orang deep vs orang shallow. Kita yang deep ni sering rasa annoy dengan orang yang shallow. Pekerjaan pensyarah umpama ada je ditukangi orang pensyarah yang gitu-gitu, suam-suam kuku. Tapi macam gitulah tu, yang suam-suam kuku helok jak tak reti nak berenti, yang perform pulak sakit ati amik keputusan isi borang berenti.

Tadi pagi aku bersarap dengan kawan opis, ceritanya macam itu jugakla kawan-kawan ku yang deep ni melihat ada satu minah geletis shallow bakal mengancam kita semua. Aku cakap begini saja--- kita apa yang kita bayangkan. "Jikalau kau rasa dia akan beri impak negetif pada kita ia akan berlaku, jadi bayangkan yang indah-indah saja"

Saya tau benda tu susah, tapi saya dah reti macam mana--- saya akan ajarkan kawan saya begini. Saya larang dia membayangkan yang negetif-negetif---apa negetifnya nantilah saya cerita. Saya ada benda nak settle ni, tak nak tulis yang negetip, nanti terbawa-bawa pulakan elemen negetip tu, kan--  So, saya tulis yang indah saja. Yang indahnya, kami berlima berkerja dan team kami dapat hasilkan satu kajian yang bermutu, mutu tu aku nak cakap pun tak reti. Mutu laporang audit ni senang je, benda yang kau tulis auditi suka baca, apa kau tegur, laju je dia respond dan seterusnya hasil dari teguran tadi, orang lain pun akan cakap "Hah ni nasib baik audit datang"

No comments: