Wednesday, March 30, 2022

LAILA SARI 2

Siapa Laila? Ada orang orang panggil dia pun dia boleh sentap, sesentapnya Will Smith bila Chris Rock mengata "ah lepas ni Jeda dah ble belakon GI Jane" kenapa sentap? GI Jane tu botak. Laila plak? Laila tu cerita Laila Majnun. Majnun tu gila. Apatah lagi Laila Sari seekor Puteri Bunian. Mau tak sentap kalau orang buat cerita watak kau jadi Puteri Bunian.

But then again, bagi orang kampung macam saya, Puteri Bunian tu Power. Saya tak melihat Laila sebagai Puteri Bunian as Bunian. I look her as some one yang lain dari manusia, Alien? Sort of. Saya mengenali Pengarang Laila Sari secara dalam talian je. Dia lihat saya canggung-serbi tapi powerful. Di mana letaknya power saya? ntah. tang mana, tang mungkin saya tak menyerang balas bila orang dah hina-hina saya macam-macam kut. Masa tu dalam blog ni, orang serang kau, kau serang dia balik. Dia buat buku engkau pempuan gila, ko buat buku balik pasal emak dia gila. hah gitu. 

Saya tak begitu, saya tak nak tulis buku, tapi nak bawa dia yang mengata saya orang gila itu, ke Mahkamah. Malangnya saya tak de duit, dan bila saya baca buku law saya tak de locus standi nak dakwa dia. So, saya diam ajelah. Sibukkan diri dengan sambung belajar.

Memang ada seruan menghasut-hasut agar saya menulis. Sebab kalau ku tulis mesti aku akan maki segala emak-nenek-keturunan dia yang kaya dengan ustaz/ustazah. Abang dia ustaz besar Negara. Tapi tidak mengapalah-----cerita memaki ustaz ni dah pun ditukangi dengan baik dalam drama Nur. Tak perlu saya sibuk-sibuk nak menulis dah. Nak maki Alicia-Amin, BCL, Kak KM itu dah dikerjakan dengan sangat sempurna oleh Warga Jabatan Netizen Negara. Kerja maki-maki ni memang dah penuh.

Nak tulis cinta-cinta ni memang melambak orang tulis cerita cinta. Yang tak tertulis cerita apa? Sebenarnya semua cerita sudah ditulis. Tapi kenapa nak saya juga yang tulis. Ntahlah. Tak perlu pun. Nak bukti kalau kau boleh tulis pasal pempuan gila, aku pun boleh tulis pasal lelaki gila. Saya rasa itu tidak perlu, baik saya habis sisa hidup pasal macam mana nak tingkatkan yakin diri, tahap kesihatan and our well being.

Jadi jadi warga tua dah. So baik fokus pasal cerita orang tua. Orang tua ni cerita dia dah pasal-pasal nutrisi, kesihatan minda, riadah dan juga persiapan kerohanian menghadap saat mati. Orang dah tua tua otak dia dah tak ke mana sangat melainkan fikir pasal nak mati je. Mati besok, biarlah senang orang nak sumbat dalam lubang kubur, badan tu jangan gedabak sangat, susah orang nak uruskan besar dan berat-berat tu, Duit kena ada banyak tinggal biar ada baki sesedara nak buat kenduri arwah, nak bebagi sesama sendiri. Kalau ada lagi banyak lagi bagus, glemer sikit bila baitulmal urus sekian-sekian kau punya wasiat, infak dsb. Kalau kaya terus ada foundation lagi gempak. Gitu. 

Itu sajalah cerita orang yang nak masuk 50 siries ni. Memang tak ada lain melain yang iseng-iseng saja.

Sekian.

No comments: