Thursday, March 24, 2022

Berdamaiiiii!!!!!

Orang ajak jihad, dia nak berdamai lah pulak? he he---

Mana maunya berdamai, ini satu jihad yang nyata, hah, gitu. Orang perang-perang ni kita malas nak campur. Bila datang cerita perang ni idakle saya periksa sangat. Datang masa sekolah menengah kut gitu, sampai nak pegi UK dulu.

Lepas tu saya sakit. Alhamdullillah Allah bagi sakit. Sianla orang yang sihat, kena pegi jihad. Dulu masa skola, masa belum sakit, pun my way of jihad agak lain sikit dari kawan-kawan. Jihad saya betulkan diri dulu sblum nak jihad betulkan orang. Itu alasan je, sebenarnya saya sangat takut, lemah tak de kekuatan nak berjihad memerangi kemungkaran. Itu je. Saya mengaku itu. Cara saya sangat senang doa je. 

Selemah-lemah iman. Saya kagum gak dengan kawan-kawan yang berani. Serius memang kagum. Cuma akhir-akhir ini bila tengok orang berjihad, saya terfikir, betul kau jihad atau ko lepas amarah puas kan nafsu je. Kenapa saya cakap begini, contoh macam cerita dak Zul belakun gedik-gedik dengan bini no 2 tu. Kawan saya pun dah komen dalam FB cakap, "aku ingat apa le sangat, ingat ada lagi---laaa habis" Itu komen kawan saya, saya punya komen plak, "aik tengok macam tu pun dah keras puting tetek, dah keras ttuuuuutttt" sampai menteri kena turun padang menegur? 

Baik aku pi taman bagi makan ikan, briskwalk sesikit---seram aku tengok orang begaduh time-time kita nak beposa tak lama lagi ni. Memang tak seronoklah kalau kiri kanan bergaduh sana-begaduh sini,kan. Itu pasal saya la ni dok diam je. Takut nak becakap, bersore---

Kat opis ni pun macam-macam. Itu tak pueh ati, ini tak pueh ati. Kita diam ajelah, takut kita wehhhh. Kije lepas covid-ni, semua stress. Stress le sebab duit semua ciput, bos pulak banyak cekadak, ekspektasi dia tinggi. Aku pun hat kekecik ni pun tak terpandang/tak terselam apa ekspektasi dia. Ni baru kena pindah unit baru, ntah satu benda aku pun bukanya tahu sangat. Banyak benda nak kena study. Tup-tup kata nak rombak balik lagi. Aish pening. Aku rasa kedudukan aku dah stabil, kalau aku rasa teramcam, aku kuar le artikel aku besama-sama Prof-prof Madya yang telah disiarkan dalam journal akademik kat Poland tu kat bos aku.

Kerja gomen hat ciput-ciput ni pun tak secure, macam mana la nak jihad lawan ntah apa-apa setan kat luar sana tu, kan? Lagi pulak dengan cara aku yang lain machiem tu, kan? Aku pun tak fahamla apa jeneh jihad, meroyan-royan, koyak-koyakkan minda orang ni, sampai kalau ku follow nanti, jadi tersimpati plak kat puak-puak yang kena royan tu. Yang kau rabakkan tu secara lahiriahnya Islam. 

Ok aku amik contoh si Alicia Amin tu,kan. Dia telanjang bulat dalam satu majalah. Kemain ko marah, sampai minah tu mental. Ini kah namanya kejayaan? Lepas tu lagi sorang retis yang aku memang minatlah mamat ni. Tapi bila dah kije menimbun ni memang aku tak follow sangat, tetiba mamat ni meroyan, merentan menangis bila orang tuduh dia retis illuminati. Koyak gak dia.

Berapa ramai dah koyak? Memang kuatlah jihad-jihadis ni. Tapi tak tau kenapa aku langsung tak tertarik dengan kekuatan mereka. Berdosakah aku? Kenapa ya aku selalu rasa tersakiti bila jihadis-jihadis ni berperang? Bila si Alicia tu mental, boleh aku sedih. Bukan patutnya aku bergembira atas kemurungan dia?

Itulah selalu bermain-main dalam fikiran aku. Kenapa. Takut nak fikir sangat bebenda macam ni. Mujurlah ada lemak setembon dikeliling pinggang yang jelas kelihatan, hat dalam salur darah tak tau apa rupanya, sampai kolestrol punyalah tinggi, kan? Bebenda inilah yang buat aku busy dan tak terfikir sangat, tak terfollow sangatlah mereka-mereka di luar sana yang tak koyak minda sebab berani menconteng arang sana-sini.

Personally la ni aku happy-happy je. Malas nak fikir pasal pengakhiran aku nanti. Serah saja sama Tuhan. Allah tu maha pengampun asal kau tak syirik, tak begaduh. Aku senang je, semua sekeliling aku, baik yang on-line atau off-line semua sedara. Semua baik, bukan musuh, bukan kawan gaduh. Musuh aku Mc D, KFC, memang musuh abadi tu. he he---tapi 2 tu la asyik aku rindu-rindu. Banyak kali juga aku tewas godaan. he he---

Owh aku nak cerita pasal aku ada beli senjata baghu nak berperang dengan McD dan KFC tu. Kalau rajin nanti aku tunjuk ya.

No comments: