Sunday, November 28, 2021

Hujung Minggu

Hujung minggu ni korang buat apa weiii? Orang anti-sosial macam saya bese-beselah baca FB lepas tu pi beridah dekat-dekat rumah je. Lonely? Jeles tengok orang lain, kelek anak, buai anak bagai? Tak sempat nak rasa begitu sebab minggu ni memang life online saya memang happening. Biasa-lah kawan online dok tepek hastag "tangkap Zeti" hat lain plak kata "ele fitna la tue" bergaduh le deme ni.

Cerita no 2 menarik, kita cerita kendian ya, cerita no 3 plak. Hujan-hujan ni biasala banjirkan. Tu dok kengkawan dok sibuk kutip derma. Makanan, beras, barang dapur dah lengkap. Yang paling deme mau sekarang ni toto, selimut dan bantal. Katanya Khamis ni nak pi hantar. 

Ok Cerita last hurrrmmm ini memang saya suuuukkaaaa sesangat, jom banje gambaq dulu:-


Ada gambar baru, tapi saja recycle gambar lama. Alahai, kan? Dahsyat. Ni le dia ko, Ketua Cabang Kerajaan Daulah Mehdi Asia Tenggara. 

Saya kena tuleh lagu tu, sebab kalau ikut logik, dah kenapa orang bijak-bijak boleh nak ikut Abang Non. Asmin pun cabut lari tinggalkan dia. Hadooiii nampak gaya "sentuhan" Abang Non masi berbisa, hah! gitu! Is this the future? Aish, if this is the future tak sanggup den nak dapek PM Mentot lagu tu.

Tak kisahlah hopefully by the time dia jadi PM ai is dah pencen. Eh lama nau. Bueknya lopeh ni juo dapat jadi PM. Tak kisahla. Si Mentot memang pernah jadi Bos Besar kami, dulu,kan. Ok jak. Tak dele saya kena buang kije, pun. Saya pung-pang-pung kat sini je. Kita kuli-kuli ni bukannya signifikan pun pengaruh saya.

Lenlain, saya adalah tengok kawan baik saya buat promosi buku puisi pemuisi lain secara live di Youtube . Hurm ni kalau dia kata ok, oklah walau most of the time kalau penulis lokallah yang dia dok rekomen macam mana melangit, pun bila sampai kat tangan saya, saya akan cakap "Lirik lagu Ed Sheeran lagi best" he he. Memula tu saya terkaran/teruja gak nak baca bila dia promo satu puisi tu---Lelaki Matahari, ntah apa tah tu---abeh bila masa hari kejadian sebenar, live dimulakan dengan puisi Lelaki Dari Jauh, hurm terus naik malas, mata pun mula mengantuk. Penyudahnya keesokkan harinya baru saya sambung tonton live tersebut dan saya terlepas peluang masuk kuiz yang dianjurkan penaja. Alah Hadiah dia buku tu jugak. Kalau saya nak baca, saya pegilah rumah kawan saya tu. Erk kata malas nak baca. Eh memanglah malas, tapi mana tau tetiba terajin. Rajin nak begaduh dengan kawan sendiri.

Mengapa malas, dan ada kaitan antara buku yang dipromosi kawan dengan cerita Mentot Wakil Mehdi ni, ala pada saya buku tu tak lebih dari keinginan penulis agar Negara dipimpin oleh Warga kelas kayangan Wakil Mehdi yang dirindui janda dan marhaen. Kalau si Mentot ni le, he he jawabnya memanglah jauh panggang dari api.

Najib? Hurmmm x payahla--- itu Rosma kemain orang kata gitu-gini, rasa memang kena kencing dengan Dak Ryzal dan Jepak jugak. Persoalan dia macam mana kita nak halang people like Ryzal dan fren? Dia gini ajelah ingat balik pesan Nabi, yang saya tulis dalam bahasa sendiri sebagai begini "kepimpinan selepas, selepas aku akan jadi makin buruk-makin buruk" --- so pada saya melihatnya begini, kita kena redha ajelah,kan dengan orang-orang macam Ryzal ni. Nak halang memang tak boleh walau kadang kita dok sakit ati juga dan bertanya sendiri, "apa bodohnya dak Najib ni dok 'bela' dak Ryzal ni, buat pelokop reta Negara aje,kan? Padan muka Najib, last-last gossip-gossip yang kita dok gossip kat sini leerrr katanya Peguam/Hakim dah benarkan dak Ryzal jadi 'crown witness' untuk sumbat Rosma dalam penjara. Pendek cerita Nabi dah cakap makin terukkan? So, yang akan menang orang-teruk macam dak Ryzal dan Jepak. Hadooooiiii---sendunya.

So kat mana ko nak korek, lelaki dambaan Janda dan Marhaen tu? Kalau tengok sapa yang kekal berdiri sekarang ni,lah. Dak Sebab Pagoh yang di back-up kuat Atok Jantung Bateri, dak Muda Hedonis Muo, dak Mentot Jambu baharu Abang Non.

eh balik belah UMNO tak de ka, MIC, MCA---kan hari tu dah memang besar. Menang besar ke hapa? Rasa dengan Varian Baru Covid-19, musim tengkujuh, ko rasa, ko rasa? Tak lawan dengan harga barang yang makin naik, sampai Datuk Hattan pun dah meroyan dah ni. Ko rasa? Payah UMNO/BN nak menang. Sapa yang kontrol ekonomi sekarang ni? Puak-puak Semin Kunyit. Masaklah korang semua. Hujan-hujan sejuk-sejuknya lagi laju depa mengunyit. Mana ada masa nak jaga harga Barang, kalau asyik nadah burit layan barang TOwkey yang asyik naik je. Lagi satu, apa barang nak risau-risau kalau barang naik, gomen jatuh. Boleh lompat apa? Layan Abang Non pulak. Ala, Abang Non tu Abang-abang kita jugak, kacang je tu, ---"I lagi expertlah, dah berpengalaman Ai dari remaja lagi" Mentot is sapa, lah kan? Not my level!!!"

Tulah aku dah tanya korang hari tu, 'are you ready' main belakang? Korang marah, suruh aku shadap, kawen dengan JAGA Masjid. Sekarang ni apa cerita, masih lagi ko mau berdakwah, berhujah online nak ngajak pembontot ni kembali ke jalan yang benar?  Nabi cakap apa? Lagi teruk-lagi teruk, kan? Apalah yang ko degil sangat masih juga nak bertekak dengan aku, dak Mentot ada kuasa sakti bawa pulang mereka semua ke jalan yang lurus lagi benar? Cubalah ko ikut aku belajar, amik feel macam mana nak berkerja di bawah naugan pemain-pemain back door ni?  

Nanti saya cerita eh, macam mana perjalanan saya menyiapkan diri menerima takdir andai Negara Jatuh ketangan yang pantat dengan burit pun derang tak reti nak beza.

jap-jap-jap---How about Team Ayah Cik? Team Ayah Chik pun macam dah nak terbelah lagi tu. Lagi pun derang tu kelas mahacai kepada politikus tak reti nak redha. Hari ni derang jadi balaci dak Sembab Pagoh, besok lusa kebarangkalian derang jadi keldai dak Mentot, bosa tu. Itu yang derang dok Junjung-junjung Anak Ayah Nik tu? Hurmmm ntahlerrr. Korang nak bergantung harap pada Anak Ayah Nik silakan, biarkan saya feeling-feeling sakitnya kerja dengan siKunyit-Kunyit. Sekarang ni yang straight, tak kunyit pun peelll pun skit lebih kurang je mereka tu. Penyakit Projection Syndrome ni dia bukan kira ko kunyit ka, ko straight. Orang macam Ryzal memang ada dimana-mana. Aish tak reti kita nak bersaing dengan orang macam gini. Kena pijak kita ok. Nama nak lawan balik memang tak le---ko nak berlawan dengan orang mental yang tak percaya dia mental, baik rentikan aje.  Hidup ni bukan sangat pasal pangkat, kedudukan dan harta, kan? Penghabisan nanti menghuni liang lahad jugak tu. Apalah yang nak dikejokan sangat pemainan duniawi ni?

No comments: