Monday, November 29, 2021

Dondang Pembuka: "Lelaki Datang dari Jauh" karya Norawi Hj Kata


Ok Jom dengo Puisi Lelaki Dari Jauh---

Lelaki dari Jauh ni could be anyone. Kalau Macai Najib tengok deme kata Najib, kalau Din Sembab Pagoh, Din Sembablah---hah dia gitu.

Tapi saya tetap kata puisi ni sangat sesuai dituju pada dak Mentot. Timing Bual Bicara Buku ni memang tepat masa heboh dak Mentot join forces dengan Mentor tersohor level-level Pemimpin Cawangan Mehdi Asia Tenggara. Beza dak Mentot dengan Abang Non satu jak. Mentot tak popular sangat, tapi Abang Non memang pemimpin yang semua suka. Abang Non mula glemer dari zaman saya sekolah menengah lagi. Abang jadi menteri Pelajaran. Nak kata semua classmate saya tak kira Cina, India suka Abang. Tak de lagi pemimpin Melayu yang disukai pelbagai kaum. Begitulah hebatnya Abang Non.

Adakah memang dirancang sebegini? Ntah. Kalau nak ikut macam zaman saya kije kat PPD dulu boleh saya kata ada rancangan juga. Kat opis lama saya memang Bang Non sangat berpengaruh di PPD. Penulis ni Cikgu, maka tak mustahil jugalah buku ini memang ditulis bertepatan dengan saat Mentot masuk PKR. As if "look at him. He is my successor" hah gitu. Tapi mungkin juga secara kebetulan saja tu. Kalau betul ianya dirancang, idaklah dia punya like setakat 31, view pun 232 je. Apa level? Itu bukan level abang Non. Kalau level dak Mentot aku tak tahulah he he he he--- 

Why Mentot? Not Najib, sebab penulis tu orang Kota Belud. Hat yang pernah dok serang aku dulu orang Kota Belud gak tu sebab dia marah aku menganjing-anjing Abang Non kesayangan dia. Itu yang aku syak Puisi ni untuk kesinambuang Abang Non melalui Mentot, not pemimpin BN. eh Mentot pernah terbuang meh? Apa tak terbuangnya, bukan ka dia kena tendang dari KPM ka? Gossip kata kena tendang sebab hentikan khidmat Yess YTL kat sekolah. Geng-geng JKS kata kalau disebalik Genset JEPAK ada Rosma (nota-nota arahan yang ditandatangani Najib), Internet Yess YTL pulak Zeti yang  punya angkara. Tapi aku rasa gini pulak, diblakang YTL Atuk Jantung Bateri, yang tandatangan dak Zeti. Ini gossip geng JKS ya, bukan geng FB yang giat menghash tag "Tangkap Zeti". Geng JKS kata Sian, Pak Ungku, punyalah bagus orangnya, dapat kat Zeti hancur berderai. Means to say, Mentot cuba nak sembelih Naga Zeti, tapi dia yang terbenam. Lalu dari jauh (Putrajaya) dia pulang ke kampung dan tiap kelibatnya menjadi ubat rindu Janda dan Marhaen Kota Belud. Eh Bukan Simpang Ranggam ka kampung dak Mentot?  Puisi tu dari Kota Belud,lah! Mana datang pulak Simpang Ranggamnya? Tulah korang ni Geografi pun tak lulus, lagi mau bising-bising, gado-gado sama saya, Kota Belud ka Simpang Ranggam. Sekian CERTOT hari.  

Ini aku main syak-syak je. Tapi kalau aku le Abang Non, aish tak mau aku Mentot tu. Kalau MAZA oklah jugak. Dahlah Ketot, kan? Tule Abang Non, awat dak Izzah tak ikat ketat-ketat dak KJ tu dulu? Hurmmm, kan? Kalau sayalah jadi Abang Non, aku pakse jak dak Tien Chua masuk Islam, kawen dengan dak Nurul. Dak Chua tu, kalau solek cecantik, masukkan gym, jaga pemakanan dia boleh segak dia tu. Hah tule baru melatooopppsss the very first ever Non Malay PM, kan?

No comments: