Friday, October 22, 2021

Muslimah Sejati---

 


Ntah tahun bila tah le saya tulis massage macam gitu dah tak ingatla. Ini mesti masa zaman blajar-blajar le tu. zezaman student yang tinggi idealisme. Hari ini tengok balik apa yang saya tulis, saya pun gelak sendiri dan cakap dalam hati---orang gila berdelusi grandeur manalah yang tulis macam gitu, kan? Iya delusi grandeur betul si penulis tu. Lepas tu dia pengaruh junior dia agar sama berdelusi jugak. No wonderlah hari ini ramai yang meroyan-royan tak puas hatikan Sajat dan Kak KM dan yang sewaktu dengannya. 

Hai tak move on lagi keeerrrr---- hehe tak---

Saya asyik terbayang yang bercakap tu macam dalam gambo ni---


Tempat, suasana persekitaran, orang-orang sekeling, mempengaruhi fikiran dan cara kita bercakap, berkomunikasi. Biasa cakap-cakap budak sekolah memang kaya idealisme--semua kau nak ubah.

Bila dah kije, umur dah meningkat lain le pulak cerita dia. Saya tak tahulah saya kena kesampukkan apa tah, saya memang berubah 180 dajahlah. Ntah sapa ngubahnya saya tak pasti. Yang saya pasti sekarang ni dah nak menopause ni fikir tak de lain, nak sihat-sihatkan badan je. Bersenam, jaga makan, rasa dah cukuple tu.

Nak ubah itu ini memang dah tak fikirleee---ko nak ubah apa, lagi ko ubah jadi lagi teruk. Iya betul, ini pengalaman saya berkerja. Tak suka bos tu, happy bila bos naik pangkat, bertukar, pencen, dapat bos baru---aik bos baru lagi teruk. Dan pengalaman yang paling besar, rasa satu Malaysia boleh rasa ialah bila tukar gomen. Hadoooiii aku cakap gomen kuharap panas sampai ke petang---tak sampai tengah hari, separuh pagi dah tumbang. hah gitu---

Tu masih lagi nak tukar jugak tu hay Allah dah tunjuk bunga-bunga "takde makna daulah islamiyahnya---republik Malayalah yang lagi menyerlah" pun masih lagi nak tukar jugaakkkk. Nak ciumolot dengan DAP gak---kunun macam cerita wayang yang hat predetor dengan alien----musuh kau musuhmu jua tu, kan? Iyalah tu. Tu wayang. Real drama? Raja politikus Negara Tun M pun tak ble handle DAP. Ntah aku tak tau Maszeli Mentot Sadiq Segaraga Muo kau tu nanti lagi hebat dari Tun, kut. Aku dah tak nampak benda dah, kalau 2 ni naik, bersedialah kau dapat bos bapuk Dato' Rizalman. Kau dah sedia ka nak kije dengan Bapuk mulut lazer kaki mencarut?

Aku dah sedia dah. Jangan kau tak bersedia udahla. Bapuk ni suka main tikam belakang, baling batu sembunyi tangan tau. Kau sedia ke, terima sakit bila kau toleh ke belakang yang tikam kau tu orang yang paling kau percaya? Tu kau kena sedia cukup-cukup tu.

Iya, kita bersedia for the worst je. Kalau dapat yang baik, cool, super humble macam dak Salah alhamdulillah. Kalau dapat mulut puki macam Datuk Rizalman pun alhamdullillah sebab sekurang-kurangnya saya dah ada kije tetap dan berpencen. Datuk myampah nak buang saya pun, saya dah boleh pencen option. Alhamdullillah.

Ko yang belum nak pencen tu harap bersedia---aku dengar semalam ada yang dah kena komplen sebab gemuk sangat. Iya yang cakap tu bukan bapuk tapi nenek-nenek yang lagi 2 tahun nak pencen. Tapi nenek tu dapat gesheee---akan datang dapat bos "fesen designer" kalau badan kau dah besar pintu Tesco la ni---dah tukar apa nama tah, alamat dapat surat medical board sebab obess sangat. Eh kalau orang macam Rizalman tu dah pegang tampuk negara, dia boleh je masukkan obese dalam list penyakit yang boleh bikin kau dimedical boardkan. 

Belum lagi kau berangan nak medical-boardkan si bapuk-bapuk yang kecelaruan jantina, atas alasan mental, kau dulu besok kena medical board. Hadoiii----tak kisahla sapa menang, kita harus bersedia, dengan dua benda:-

1. Kalau pempuan tu buat cara pempuan. Jangan nak celaru-celaru, pempuan nak jadi jantan vice-versa

2. Kalau gemuk, baik cepat turunkan berat badan.

Bapuk ka, Maszlee Mentot ka, kita kalau dah nama pempuan, buat perangai molek-molek, jaga mulut tu agar tak cakap bukan-bukan, tak menguyah bukan-bukan, bersenam-cergas selalu, sure tak de masalah one.

No comments: