Sunday, October 10, 2021

Monday Blues Pepagi Mak Dah Meroyan---(Meroyankan Minah ABIM)

Minggu ni teruk Kak KM kena balun dengan segerombolan skuad "Nahi-Mungkar-Negara". Saya memang simpatilah dengan dia. Walau dia DIVA ada ramai pengikutpun terkesan jugak dengan balunan skuad "Nahi-Mungkar" tu. Tapi la ni she back. Aku pun tak tau apa motif skuad "Nahi-Mungkar" attack kak KM sampai begitu sekali. Tapi hari ni aku bukan nak membebel pasal itu, ni nak membebel/membedal Minah Abim kat opis aku ni---

Iya, lagi sekali minah tu bikin aku panaaasssss jak, tau. Ceritanya begini, kau taulah kan Bahasa-bahasa ni memang sendu-sesendu-bunga kekwa di gurun Sahara. So, apa yang orang bahasa ni dah buat demi melawan kesenduan yang melanda? Apalah lagi depa boleh buat, melainkan paksa kita orang gomen ni menyemarakkan bahasa. Kena buat Takwimlah, kena reportlah gitu, gini,kan. Mula-mula dia arah mana-mana Bahagian jadi urus setia, lepas tu semua unit, bahagian kena report pulak kat urus setia ni.

Begitula nazaknya bulan bahasa kebangsaan dalam era-Pendemik ni. Dah masuk Endemik pun masih sendu. Kau nak sendu, aku tak kisah. Yang aku hangin satu badan ni, si Minah ni le---kemain lagi dia bersemangat gitu gini,kan. Kau buatlah dah kau gatal sangat suka nak menghidupkan bulan bahasa ni. Yang aku marah aku dahle tak masuk meeting tu, alih-alih nama aku naik jadi khadam bahasa Audit Dalam KPM ni pulak---eh geramnya aku. Kau dah kenapa? Dah jadi kuku besi main arah-arah orang pulak.

Aku apa lagi, mula-mula tak mengamuk lagi. Aku cakap baik-baik kau dah kenapa, kau yang gatal menggedik nak jadi pejuang bahasa, apa-pasal petik nama aku sekali? Boleh dia cakap "alah benda senang je, amiklah apa-apa kat FB Dewan Bahasa lepas tu blast emel. 

Dalam hati aku nak cakap cengini "Excuse me blast emel pakai address aku? Kau dah biol ka apa? Aku memang ada masalah kalau blast-blast bahan dari Dewang guna ID aku. Kau taulah bahan dalam FB Dewang tu semua ala-ala peluru berpandu skuad-Nahi-Mungkar yang dah bedil Kak KM tu. Kebetulan la ni, ada sorang duda nak kata muda, tak muda sangat tu tengah mengata-aku-bukan-bukan. Aku tak kenal pun dia, tapi dia kemain lagi bercerita pasal aku. Kau bayangkan tetebeerrr aku blas poster bahasa begini--- kau rasa? Tak ke aku dah jatuh taraf keji-sekeji squad-Nahi-Mungkar yang membedil Kak KM baru-baru ini?  Sekurang-kurangnya create emel urus-setiaka, penyelaras bahasa ka. Kalau emel ID aku sendiri memang aku berat nak memblast bahan yang dimuat turun dari FB Dewan. Jom tengok pantun Puaka Dewan ni.


Tapi ntah macam mana aku termeroyan beginilah pulak---"kau bacalah sendri apa yang dewan post, semuanya macam siyal---. Eh, dah tau kau tu tak laku, kan, tapi suka post bebenda yang menyakitkan hati orang, bikin orang lagi benci, tau. Memang padanlah muka tu tak laku. Asyik nak menyindir orang aje kijenya. " Puas hati mak tau dapat menyili Minah ABIM tu.

ok meh tengok lagi apa puaka yang ada dalam FB Dewan tu---





Punya banyak peribahasa, pantun, bla bla, boleh dewan pilih yang begini-begini. Sebenarnya banyak lagi selalu lalu lalang dalam suapan FB saya, (tapi bila skodeng page Dewan dapat dua ni jak) maklumlah ada friend dengan Editor Dewan, exEditor Utusan, exChief Editor Institut Terjemahan, kan. tu yang bebenda ni turut lalu sama dalam suapan kita. Memang saya akan scroll laju-laju, tak kose nak baca. 

Sambung sikit---update baru...

Bila saya dah meroyan-royan tu dia blastla kat group kami dapatan dia di Dewan. Boleh aku skodeng tak kuar, dia skodeng kuar,lah pulak. Tapi tu, kan kita ni, kalau dah menyampah, apa kau kongsi pun menyampah, berbulu jak rasa hati ni tau---meh tengok dulu, pastu aku explain sesatu benda yang berbulu di mataku ini---


Rasanya tak offended langsung pun tapi kita dah menyampah,kan---Hati nan bebulu ni pun bercakap-cakap begini "Gerik gemai, jadahnya? Dah bekicau-kicau, gesek atas dulang pulak---macam lucah, jak bunyinya, ke aku yang pervert?----Bagai melihat asam, memang dialah tu---tak sudah nak kawen, tak kawen-kawen gak, tu yang bekicau, begesek bagai, berangan bercanda di persisiran pantai, bila tengok asam. Almaklumlah---Kawan jantan keliling pinggang. Tapi heran, napa ek satu pun tak lekat---Yang hat mutiara-mutiara perasan le dia orang ABIM tu mutiara, kami ni semua pasiaqqq, abu atas tunggul!!!😤😤😤"

Bebulu, bukan?

No comments: