Sunday, June 3, 2018

Me, brooding? Part 2

Sambung sikit hal hari itu....

Saya teringat kawan yang pangkat adik, lebih muda 10 tahun dari saya bertanya begini

"bila Turki jadi sekular, rakyat tak protes ka?"

"ntah, tak de dengarlah pula, agaknyalah, dah rakyat pun suka kut...."

Kami berborak pasal si Kamal Attartuk yang pada pandangan mata Islamis sebagai jahatlah tu. Saya relate kisah Malaysia hari ini. Kisah non-Malay AG, kisah dak Siti dan Achik/nenek Faridah anti JAKIM dan macam-macamlah.

Hadooiiii aaiiii pening juga bila bukak watsap dapat share-share benda ni. Benda yang puak ini hujahkan memang benar,pun. Itulah kau masa dapat kuasa kau macam mana? CT kata fund allocation untuk Tahfiz tak telus. Nenek kata plak, Jakim guna fund(tax payer money) untuk brain-wash orang. Nenek & CT berhalusinasi ka?

I tak nak komen.... cuma nak kata ada sebilangan orang yang kita beri amanah untuk meningkatkan Syiar Islam tidak buat apa yang sepatutnya mereka buat. Bila ditegur jawabnya "setan Ana lebih besar dari setan Enti, Enta" gitu...

Alamak aiii kalau dah macam gitu jawabnya peninglah kita,kan. Yang punya setan besar ini rasanya satu dua orang aje.... tapi itulah dah nenek-moyang kita cakap "kerna nila setitik, rosak susu sebelanga,kan"

Hah! jadi macam itulah. Yang kena buli, kena brainwash mungkin sorang dua je atau sekelompok dua je. Yang membuli pun sorang dua je, tapi habis semua ustaz ustazah JAKIM dilabel sebagai pembuli.

Kita tak tahula berapa kuatnya Nenek & CT akan mempengaruhi rakyat kita sampai peranan JAKIM bakal dikecil,kan nanti.

Saya rasa kita semua kena baik sangka...

Saya pun pernah kena buli, tapi idaklah sampai pegawai JAKIM yang membuli saya...... Saya fikir balik kenapa mereka buat macam itu? Iyalah sebab nak "JAGA" kita agar tak tersesat jalan. Saya pernah juga bersetongkol dengan pembuli.... begitulah sebabnya kita nak jaga akidah dia. Kenapa tak guna kaedah lembut, bla bla bla..... ntahla, saya pun malas nak fikir.

Pasal Tommy Thomas plakkk..... saya memang setujulah. Padan muka, budak-budak nak belajar law kau takutkan budak-budak dengan ancaman "sebelah kaki dah masuk neraka" Yang dah elok-elok ngaji law, bukak firma law, ekonomi bagus---kau keji-keji macam-macam. hah! Sekarang, padanla le muka nak dapat AG-Non Malay.

itulah ajelah.... eh apalah kaitannya dengan pembuka cerita pasal Turki nan-sekular itu? Gini, kalau dah orang Melayu sendiri pun dah redha, segala perubahan yang bakal berlaku nanti, susahlah nak jadi parang-pedang jalan sendiri. Kalau Emy budak law-turn politician Masjid Tanah yang lead the crowd, bolehka pedang-parang jalan sendiri?

itule Melayu ni,kan dia suka sangat politik. kalau dia main law betul-betul tak dele kita pening kepala sapalah AG-baru nanti.

Emy, CT dan nenek patut berbaik-baik, berkawan-kawan bukan bergaduh macam ini sampai nampak cerita berdarah 13 Mei, kita pula yang "mula" kan dulu. CT baru cucuk sikit, EMY dan ngancam nak macam-macam.

Hai orang pempuan, kita ni orang pempuan. tolonglah berhenti cakap yang bukan-bukan, bule?


No comments: