Tuesday, June 12, 2018

Kereta Hijau 2

Currently saya tengah dengolah budak tu mempertahankan TUN. He is a big fan of TUN. Tun percaya nak maju kena jadi negara "manufacturing" Najib pulak dakwa budak tu nak jadikan negara service. Impian Najib takkan berjaya. Tun juga berjaya. Kata dia.

Kata saya.... tak payah tahulah. 

Dia tahu pun Proton dah memang tak berjaya pun. Yang dia cakap Proton je. Kita ada Perwaja, dan ntah apa-apa lagi tah. Semua lingkup. Kenapa? Kata dia tak de Melayu yang berbakat jadi macam Steve Job bla bla bla...

Last-last dia cakap pasal Petronas plak. Dalam Petronas ada DNA Mahathir kata dia. Tun aje sorang ajelah yang pandai. Pak Lah scrue up, Petronas bla bla bla....... ko nampak tak dia kata DNA Mahathir mampus dalam Petronas sebab Pak Lah.

Tak kisahlah kita tengok aje adakah Mahathir akan berjaya. Di samping-samping itu dia nak kita lupakan juga pasal corruption di zaman Mahathir dulu. Katanya ntah sapa kata, bukan dia kata ea,,,, ada scholar China kata " corruption is a glue" bayangkan meja makan China yang ada satu kaki je dan corruption yang perekat yang mencantumkan meja ini.

Clear cut cerita, budak ni nak kita memaafkan korupsi pada zaman beliau dan sokong apa usaha yang dibikin Tun. 

Aliff Syukri, Dato Vida tak bagus eh.... dia nak Elon mask? Macam mana aku nak tulis nama dia pun aku tak tahula.

Mesti kau tanya, apa pasal tak budak tu je yang jadi Kapalis Melayu ni? Dia diperlukan untuk mencacai, merawi Mahathir sebagai "Peter the Great"

Kan sejarah itu di tulis oleh orang yang menang.

Ko anti- Mahathir ka? Apa barang nak anti-pun, cuma kritikal je. Berpuluh tahun dia jadi PM, dia tak berjaya pun menghasilkan Jack Ma, Elon? Mask?, Steve Job, gitu. Sekarang ini Tuhan bagi peluang lagi pada beliau..... untuk create Malay Steve Jobs, dalam masa 2 tahun. Kita doa yang baik-baik ajelah....takkan kita nak doa "Mahathir pengkhianat bangsa Melayulah pula,kan?". Kita yang dah tua-tua sikit ni dah nampak dah sapa Malay Steve Jobs tu, bila dia keluar besok, anak-bini dia bergaya ala-ala kerabat di Raja, ko jangan sakit hatilah pula ya. Budak tu dah siang-siang cakap dah mana-mana nak ngasil kan kapitalis ni, memang melalui air mata. Kata dia. Ko nak percaya atau tidak itu ikut suka kaulah,kan. 

Pesan saya ko jangan mudah sangat sakit hati tengok orang kaya. Ko jangan berangan-angan nak tiru-gaya-hidup orang kaya kalau kau tak mampu. Hiduplah dengan cara sederhana. Kita di Malaysia ini sangat mewah, asal kita tak terlalu memikirkan apa yang orang kaya ada, dan beranggapan nak jadi orang kaya mesti merompak hasil negara, semua orang kaya itu perompak. 

PS

Manalah tau kan tetiba plak nama kau naik jadi orang kaya baru, dapat jadi Board sana-ini, kau terima sahajalah. Kalau ada yang sinis kata kau perompak, ko jangan marah-marah pula. 

so selamat hari raya.



No comments: