Sunday, June 17, 2018

Kereta Hijau 3


Kita sambung sikit lagi membawang  pasal budak hero tu. Like I said before I tak lah benci ke hapa ka, kan. I just pelik je. Tapi tak la langsung tak expect benda-benda pelik akan berlaku pun, sebab dalam dunia ni banyak aje benda pelik yang berlaku. Orang Alim kata “dunia dah nak kiamat”

Pelik, macam waaahhh gitu tak sangka tu, cempedak jadi nangka, hah gitu. Pelik sebab macam mana ea budak cerdik, budak baik boleh setuju dengan idea corruption is the glue for Chinese dining table. Eh memang betullah,kan orang Cina memang korup pun. Dah mati pun siap bekal kereta kertas, wang kertas, emas kertas untuk rahsuah penjaga pintu syurga.

The boy using orang Cina punya method mempertahankan idola dia. Idola dia memang semua tahu adalah Perdana Menteri 10%. Di Zaman muda dulu sang idola berkerja keras untuk membina/membentuk Pemimpin Koprat Melayu yang akan membawa Melayu ke Mercu Kegemilangan. Malang Encik Soros sudah bikin impian tersebut hancur berkecai. Kini, sesudah beliau tua, kita tak tahulah juga PM masih ada simpan method 10% korupsi, atau boy tadi aje yang berharapkan impian idolanya akan jadi kenyataan jua akhirnya.

Bermimpilah apa-apa mimpi yang kamu mau pun wahai anak-anak muda. Saya pun tak risau apa-apa, pun sebab sebagai manusia kecil yang diberi amanah untuk menjadi pengawas, memerhati pembaziran, pemborosan, wang rakyat, kami ada banyak tools, detection, prevention. Semua ada. Yang perlu kami lakukan ialah kami kena bising untuk memberi tahu, tentang kewujudan perkakas-perkakas yang pelbagai ini. Bising dan berusaha bersungguh-sungguh untuk mempelajari bagaimana nak guna benda alah ini.

Pedulilah jika orang nak berkempen cantum meja makan dengan korupsi, kita sibukkan saja diri dengan perkakasan yang ada. Jangan sebutlah nak END corruption to it’s ROOT,lah hapalah, belajar dulu cara mengguna perkakasan untuk mengesan, mengekang pembaziran, pemborosan, salah tadbir urus wang awam. Dunia mungkin dah nak kiamat tak lama lagi, kita tak sempat pun berperang dengan korupsi, sebab sibuk belajar. Tak kisahlah, kalau tak sempat pun. Yang penting usaha mendalami ilmu memerangi korupsi adalah jihad yang lebih jelas jalannya menuju Sakinah dan Jannah dari mempertahankan idea yang pelik-pelik.

"****

What I like about accounting is, if it is a fraud, then it is a fraud, a crime, white collar crime. Pemikir-pemikir akan “came out” dengan pelbagai idea untuk mengekang jenayah ini disamping memperkemaskan urus-tadbir organisasi seperti good governance, sustainability dan macam-macam lagi. Please your stake holder first before you can full fill the shareholder demand. You cannot kaya-sorang-sorang by making other suffers. So many evidence shows that to mengkayakan orang, ‘sumber” dikorbankan.

Accounting scholar are aware about that. None of them kata perbuatan KORBAN ini  “perlu/ benda betul/ perjuangan” untuk mengangkat martabat BANGSA, yang perlu diteruskan. Semua setuju itu satu perkara silap yang amat bahaya jika diulang. Bukan undang-undang sahaja digubal untuk mengelakkan manusia dari terus menyeksa sumber, tapi usaha pemuliharaan juga dijalankan.
Itu orang secular (yang kamu cerca sebagai tidak BerTuhan/mengasingkan Tuhan dari Dunia), aim dia balik-balik itulah, profit maximisations. Kamu tu orang Islam. Lagilah kamu lebih baik dari mereka. Tuhan kamu memberi janji yang kamu itu khalifah Tuhan. Sesudah kamu menjalankan tanggungjawab itu, nescaya Tuhan kamu akan merahmati kamu.

Kenapa tidak kamu orang Islam berbuat lebih baik dari orang secular demi tuhan kamu? Tunjuklah yang kamu itu boleh mentadbir dengan lebih hebat, lagi dari mereka. Kenapa mau ambil method orang Cina yang meng’gam’ meja makan mereka dengan korupsi untuk menuju kejayaan?

‘****
Pakcik saya kata sebenarnya kita orang Melayu ini HEBAT.
Hebat MELAYU, bukan METERI…. Hebat Melayu kerana BUDI. Ramai yang hilang budi kerna Meteri. Jadi kita kena jadi miskinlah ya? Hhurmmmm dalam filem Melayu pun penuh dengan orang kaya Melayu yang jahat,kan? hehe.

soal saya kenapa ambil cerita Melayu? Kenapa tak ambil contoh Saidina Abu Bakar, Saidatina Khadijah, juga Aisiah Isteri Firuan, Raja Sulaiman dan Pemaisuri Balqis yang kaya-raya, tapi baik budi. Ramai si Kaya yang baik, jadi, kenapa harus diracuni fikiran sendiri dengan sikaya yang jahat-jahat?

No comments: