Monday, June 11, 2018

Kereta Hijau

Korang mesti kata saya busuk hati, jahat pendendam kalau saya berdebat (critically) tinggal komen kat tweeter, ka, video lelaki yang well hensem??? eeeiii hensem ka rupa macam tu? bulelah nak kata sempurna kejadiannya macam gambo-gambo seterusnya ini,kan?  What I mean is I ada dendam kesumat sebab sebenonya eh I minat, tapi kena rejek, so I marah. Takkan la lelaki macam dia ni jahat bunuh laki I lah pulak, sebab tu I marah! Iya macam itulah kita orang Melayu mensimplyfykan everything kalau ada perempuan "tak puas hati" dengan lelaki-lelaki harapan mereka. eh jomla tengok mana rupe lelaki harapan Melayu ini?

Jom jom jom, tengok....



Langsunglah tak bagi ruang, fikir kut,la memang idea lelaki itu memang lousy, dan dia cuma macai, yang terkesima dengan warna-warna kemilau watak hero terdahulu yang ideanya dah  jumud, irrelevant pada masa ini. Atau solusi itu bukan menambah baik, tapi menambah teruk keadaan hari ini.

Tak kisahla.... 


apa debatnya?

Kereta vs Pengangkutan awam, leeerrrr apa lagi.

Pasal gomen baru ni batal projek MRT, ganti kereta letrik katanya.... ntah. to me kereta is horror, saya lebih suka pengangkutan awam dari memandu jika diberi pilihan. Tapi kalu nak berkenderaan awam di Putrajaya ini, abaikan ajelah....

Tak apalah saya ini early riser, I can wake-up early and balik kerja awal dari berebut parkir di Putrajaya yang sendat kereta ini. Letih, lemau bila memikio orang tua tu nak buat kereta lagi, kereta yang ada ni pun banyak tak laku. Manalah nak laku, harganya berganda tinggi. We, Malaysian terpaksa terima kereta tempatan yang lebih mahal dari kereta import (we make them expensive by tariff)  hanya kerna sebab nak menghidupka kereta tempatan yang sepatutnya kita tak bikin, pun yang kita tak ada competitive advantage nak ngeluarkannya pun in the first place.

Indeed, logik dia gini je, saya ini anak petani, dia tak ada kena-mengena dengan laki kena bunuh, ka, cinta kena tolak ka, it is just simply anak tani, yang miss so much about the good old days itu je.

When I was small kid, during week end or schools holiday my uncle will come and fetch us all (my cousins, --- anak makcik, there are all together 4 err 5 of us  including me accept. Actually the no is 6 but, angah and uda will be at home helping their mother with cooking, washing and all) to either tolong dia petik buah or petik jagung, petik daun tembakau, korek ubi sengkuang, ubi keledek dan macam-macam tanaman lain. Yang saya ingat itu ajelah.

Nenek bela kambing, dan selalu juga kena marah dengan orang kampung sebab kambing dia jahat. Even though we are poor but we are happy. Now pun kami happy juga cuma dah tak kuat ajelah kalau ko suruh aku petik itu ini. Suruh mengarah, aku pandailah...

I was thinking life kami masa kecil bikin kami bijak, gembira dan cool sampailah hari ini. Dan siapakah "bunuh" semua itu? Off-courselah Mahathir dan rancangan pensyarikatan Malaysia dia.

Saya teringat cakap-cakap seorang Akauntan ketika saya keluar mengaudit, "apa tak sioknya jadi negara pertanian? Australia, NewZeland lebih binatang, dari dari orang, tak bising pun?" Yeah, saya memang termakan dengan kata-kata sang Akauntan ini dari budak Wan Ahmed Fysal tadi.

Orang kata kalu ko tak nak sakit hati janganlah tengok, kan, senang, hati tak sakit. Ni tidak, nak juga tengok. Padanlah muka ko sakit hati, kan?

Well ntah nape gatal-gatal pergi tengok, pandan muka sendiri...

Beginilah, bila kita tengok orang-orang macam ini, kita cakap sendiri, dia tu bercakap bukan nak ubah fikiran kita, jajah kita, supaya kita pun setuju dengan dia, jadi macam dia. Tidak. tidak sama sekali, melainkan mereka bercakap dengan diri sendiri dengan berlapik ayat Quran, Bahasa Ilmuan terulung nan suci, melainkan mereka mau menyakinkan diri sendiri yang pilihan mereka tak salah.

Pilihan mencacai menukar Melayu jadi teknokrat, koporat kleptokrat itu satu keputusan yang maha suci unggul lagi kejadiannya, tidak ada salah-tidak ada cela dan patut disokong dengan hujah-hujah ayat suci dan ayat-madah punjangga suci.

Kita yang tak nak berubah ni, tak usahlah berubah...


Apa? Abang dapat calon jadi BOD, aishhh besok kalu kompem dapat, terima bang, terima, jangan tolak. Janganlah abang nak balik kampung tanam jagung pula ya!!! Bukan 1, kalu ada 10, 20 yang derang offer abang terima jer, jangan tolak barang satu, pun he he he


tteeetttt... gitu.

No comments: