Tuesday, June 19, 2018

Kawan-kawan yang dia suka

Recap dari cerita hijau ini, kisah budak baik, budak usrah cuba jadi hero ekonomi, memang dia merapik tapi rasa tak ada orang akan tegur, pun sebab dia itu hero mereka, ka, ntah apa ka,kan, apa-apalah ya, tapi kalu kita yang cakap ramai marah sebab benda tu salah.

Ok juga jadi orang biasa-biasa ni. Kita salah orang tegur, orang marah. Tapi kalu kita dah sampai level hero penyelamat, dah tak ada orang berani tegur dah. Kalu ditegur, macai-macai si hero pula akan balun kita, balik. oit siapa berani mau tegur dah. Orang berani membawang belakang-belakang ajelah.

Dulu saya rasa aish tak adilnya, kenapa aku buat kena marah; dia buat ok je. La ni saya fikir baguslah kena marah jadi saya taklah merapu-rapu ntah apa-apa tah.

Dulu, dulu cerita dulu, saya ada seorang kawan internet yang suka tulis seksi-seksi. Saya kena marah, sebab kawan saya seksi. Saya tak pastilah kawan saya kena marah ka tidak, tapi yang pasti saya kena marah sebab tergedik-gedik seronok, bersorak baca dia seksi. "eh kau ni macam dah tak de kawan lain ka, yang kau nak layan sembang?"

Lepas tu, kan, ada seorang tua di kalangan kawan-kawan yang derang sukalah turut menyeksi. Lepas itu semua orang dah boleh seksi-seksi.

Seksi macam mana? Seksi macam dalam buku ini leerrrr.....
Saya rasa macam cerita hero kereta hijau jugalah ni. lepas ini tak ada orang marah-marah lagi pasal liberal-liberal. Mufti Perlis pun dah bagi restu. Bercakap pasal anti-tadbir-urus tidak berkualiti (good-governance), anti-rahsuah (fraud/corruption-prevetion, fraud/corruption-detection mechanism) itu Islamik...


Horey, horaaa....


Erk,

Bercakap pasal mengamkan meja makan dengan rahsuah itu apa ya?

owh itu Maqasid-El-Sharia, kut?

'***

ok berbalik semula pasal seksi, nama kueh pun dah bule seksi sekarang ni.....

Batang buruk tu memang seksila. Seksi klasik;

Ini hah, ada satu kueh baru... kuih kepit leleh yaya.... Masya Allah. seksi sungguh deme ini, dah macam nama produk-semi-porno, plak.

Macam mana rupa? ala google ajelah

Dia bukan totally kueh baru, pun. Ianya kueh lama yang nenek saya panggil Kueh Sepit Belanda. Cuma kini dibubuh inti coklat atau mentega kacang. Namanya bertukar jadi Kueh Sepit Leleh Yaya

Inilah dia kuehnya.

No comments: